De opvolger van de
Nintendo Switch kan je bestaande Switch-bibliotheek afspelen. Dat is fijn als je graag games herspeelt, of een flinke backlog hebt. Maar kan de
Switch 2 deze games ook beter afspelen dan de Switch?
Nu we weten dat de Switch 2 ook software van de Switch kan afspelen, doet zich een interessante vraag aan. Is het het waard om te wachten met bepaalde Switch-games, totdat de Switch 2 uit is? De nieuwe console is als het goed is krachtiger, dus in theorie zou hij Switch-games soepeler moeten kunnen draaien dan de originele console. Maar wat ga je daar echt van merken?
Sneller en meer consistent op Switch 2
In veel Switch-games zul je waarschijnlijk kunnen merken dat de Switch 2 krachtiger is. Er worden namelijk verbeteringen verwacht voor de Switch 2, die elke software zouden moeten helpen, ook als er met de game zelf niets bijzonders wordt gedaan. Het ligt bijvoorbeeld in de lijn der verwachting dat de Switch 2 sneller kan laden en betere grafische prestaties kan leveren.
Dat maakt het waarschijnlijk dat je in veel Switch-games niet meer zoveel gaat merken van laadschermen, of dat ze in ieder geval veel sneller weg zijn. Games waarvan de framerate een beetje schommelt, kunnen hun bedoelde aantal frames per seconde vaker aantikken. Een game met een dynamische resolutie zal de lagere kwaliteiten minder vaak nodig hebben.
Resultaat wisselt per game
Daarmee is niet gezegd dat de Switch 2 al je Switch games op 4K met 60fps en verwaarloosbare laadtijden draait. Dat is ten dele omdat elke game anders is en op de Switch bijvoorbeeld al andere laadtijden heeft. Als je de laadtijden van
Super Mario Odyssey halveert houd je daar een vrij vlotte game aan over, terwijl halve laadtijden in
Animal Crossing: New Horizons soms zo lang zijn, dat zelfs de helft van die tijd nog best merkbaar is.
Daar komt bij dat betere hardware er niet per se iets aan kan doen als de game zelf niet goed in elkaar zit. Een game waarvan de framerate instabiel is omdat hij veel vraagt van de Switch, zal op de Switch 2 soepeler draaien, misschien zelfs zonder framedrops. Of dat ook gaat gebeuren bij een game die last heeft van framedrops omdat de game zelf niet optimaal gebruik maakt van de beschikbare rekenkracht, is maar de vraag.
Switch 2 doet geen wonderen
Iets waar je, voor zover bekend, niet op hoeft te rekenen is dat games er op magische wijze mooier uitzien puur door ze in de Switch 2 te stoppen. Nieuwe grafische effecten of mooiere textures zijn dingen die de hardware niet zomaar toe kan voegen aan de game.
Daarvoor zou een game bijgewerkt moeten worden om gebruik te maken van Switch 2 features. Het is niet ondenkbaar dat dat gebeurt. Het is technisch mogelijk om Switch-games een patch te geven met instellingen voor Switch 2. Of Nintendo het gaat doen is de vraag.
Nog veel onbekend
Er is nog veel onbekend over hoe de Switch 2 en zijn
backwards compatibility precies gaan werken. Nintendo-baas Shuntaro Furukawa heeft aangekondigd dat de console
backwards compatible is, maar liet ook gelijk weten dat er later meer informatie komt. Er is dus duidelijk meer aan de hand dan “stop je Switch-game in de nieuwe console en gaan met die banaan”.
Maar wat dat precies is, zal moeten blijken. Wellicht doelt Furukawa erop dat games inderdaad patches krijgen om er nog beter uit te zien op Switch 2. Wellicht heeft de Switch 2 zelf op software niveau een manier om Switch-games een facelift te geven, een beetje zoals Game Boost op de PS5 Pro. De tijd zal het leren, maar het is in ieder geval aan te nemen dat games op heel basale vlakken profijt zullen hebben van de extra kracht van de Switch 2.