Vijf manieren om Assassin's Creed film succesvol te maken

Article
dinsdag, 06 januari 2015 om 10:15
xgn google image
Er komt een film van Assassin's Creed. Reden om te juichen, of om te huilen? XGN zet vijf ideeën op een rijtje voor een geslaagde verfilming.
Toen er aangekondigd werd dat er een Assassin's Creed film aankomt, hield menigeen zijn hart vast. Laten we eerlijk zijn: filmadaptaties van games zuigen. Goed, er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen komen ze niet verder dan een mager zesje op imdb.
De Assassin's Creed film zal gemaakt en geproduceerd worden door Ubisoft Motion Pictures, de filmdivisie van Ubisoft. Dit is goed nieuws, want de creatieve controle van de film ligt bij de gamemaker in handen. Er is dus geen filmstudio of Uwe Boll die het bronmateriaal kan verkrachten. Dit is helaas niet een reden om aan te nemen dat de film goed wordt, want de studio heeft nog geen enkele film op zijn naam staan.
Kortom, hoe kan Ubisoft er voor zorgen dat Assassin's Creed een kwaliteitsfilm wordt? XGN heeft een lijstje voor je samengesteld met ideeën voor de verfilming.

5. Gaaaaaaap... Desmond

Desmond is saai. Goed, je komt wat te weten over zijn jeugd in Revelations door in een of ander kaal gebouw te lopen en blokken te bouwen, maar het is verre van geknipt bronmaterial. Een film met Desmond Miles als hoofdpersoon zal een versie van Wanted worden met hidden blades, en daarvoor spelen we Assassin's Creed niet.
Ezios verhaal daarentegen heeft alle ingrediënten voor een goed verhaal: wraak, verraad, intrige, hoeren, enzovoorts. Ezio heeft een enorm goede reden om achter de tempeliers aan te gaan, een reden die toegankelijk genoeg is voor de bioscoopgangers die nog gehoord hebben van Assassin's Creed.
Daarbij is Ezio een charmante man met een sterke persoonlijkheid, is Italië in de Renaissance een pracht setting, en is er genoeg materiaal voor meerdere vervolgen. Genoeg redenen dus om de Ezio dus de hoofdpersoon te maken van de eerste film.
Er is zelfs een mogelijkheid om Altaïr vlekkeloos in Ezio's verhaal te verwerken, door de appel uit de codex te vervangen door de heilige graal, of een ander Christelijke relikwie waarover gevochten werd in de kruistochten. Zo is er gelijk een venster voor het introduceren van een film met Altaïr in de hoofdrol.
Desmond, jij bent de zwakste schakel. Tot ziens.

4. Gooi First Civilization subplot overboord

De mythologie achter de vete tussen de tempeliers en assassijnen is als volgt: eeuwen geleden regeerden buitenaardse wezens over aarde, die de mensheid creëerden, en geavanceerde technologie om de mensheid te onderdrukken. Mensen werden gebruikt als werkslaven, totdat ze rebelleerden tegen hun makers.
Dit, gepaard met natuurrampen zorgde ervoor dat de wezens uitstierven. De technologie bevindt zich nog steeds op aarde, en tempeliers vinden dat die gebruikt moet worden om de mensheid weer te onderdrukken. De assassijnen, die afstammen van rebellieleiders, willen dit koste wat het kost voorkomen.
Klinkt ingewikkeld, nietwaar? Moet je nagaan hoe onbegrijpelijk zoiets is voor iemand die nog nooit een controller in z'n handen heeft gehad. Het hele gebeuren om de First Civilization (ook wel Those Who Came Before of de Precursors genoemd) is gewoon tè ingewikkeld om geslaagd in een verfilming te stoppen.
In de Assassin's Creed games is het mogelijk om extra informatie te verzamelen door zijmissies, maar films hebben die luxe niet, daar moet alles uitgelegd worden.De gemiddelde bioscoopbezoeker zit dan ook niet te wachten op een minstens uur uitleg over een concept dat vaag verteld wordt in bronmateriaal.
Het plot van Assassin's Creed kan dan ook prima werken zonder de First Civilization als drijfveer achter de vete tussen de tempeliers en sluipmoordenaars. Ze kunnen net zo goed vijanden zijn vanwege verschillende moralen, filosofieën, het supporten van Ajax vs. Feijenoord, en noem het maar op.

3. Weg met die Appel

Aanvulling op het vorige punt: laat de protagonist zoeken naar een mystiek voorwerp, een waardevol voorwerp, een staatsgeheim, een familiegeheim of wat dan ook, alles behalve een magische gouden bol die ervoor zorgt dat een stel aliens met de namen van Romeinse goden mensen tot slaven kan maken.
In de spellen kom je er gaandeweg achter dat voorwerpen als de heilige graal en Excalibur Pieces of Eden zijn, technologie achter gelaten door de First Civilization. Als Ubisoft nou eens dat hele aliens concept zou laten vallen, kunnen deze voorwerpen prima dienen als voorwerp waar de protagonist op zoek naar is voor antwoorden - of de lijkwade van Turijn daadwerkelijk de lijkwade van Jezus is bijvoorbeeld.

2. Cast iemand die echt kan vechten

Een sluipmoordenaar kan moorden met stijl, beheerst uitstekende parkourskills, en vecht moeiteloos met de meest uiteenlopende wapens. We snappen allemaal dat Ubisoft (helaas) niet een echte sluipmoordenaar kan aannemen voor een hoofdrol in een film, maar kunnen we in godsnaam een acteur of actrice in de hoofdrol krijgen die op zijn minst overweg kan met een zwaard en een muur kan beklimmen?
We vragen niet om veel. Een natuurtalent of een aangeleerd talent, het maakt niet uit zolang het er maar natuurlijk uitziet op het scherm, en niet tenenkrommend nep.

1. Nieuwe assassin in nieuwe setting

Als we Ezio niet kunnen krijgen als hoofdpersoon, geef ons dan een nieuwe protagonist. Het idee van een Japanse sluipmoordenaar is al tijden populair onder fans of wat dacht je van de Tachtigjarige oorlog met de assassins als geuzen en de tempeliers als Spanjaarden? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Een nieuwe setting en protagonist is niet alleen leuk voor de fans die meer willen, het is ook een handige manier om op een al bestaand genre in te haken zoals kostuumdrama's of historische thrillers, zodat ingebouwde doelgroep getrokken wordt.

Populair Nieuws