Vijf dingen die wij niet willen zien in GTA 6

    De Grand Theft Auto franchise is één van de meest succesvolle en populaire game series en dat is logisch. De games doen dan ook heel veel dingen goed en bieden vaak maandenlang plezier. Toch zijn er een aantal dingen waar wij ons ook aan ergeren, deze dingen hopen wij dan ook niet in GTA 6 te zien.

    Verplichte minigames

    De basis van de Grand Theft Auto-serie komen over het algemeen neer op het afvuren van talloze kogels, razendsnel scheuren met auto’s, vliegen met helikopters of vliegtuigen en de variabelen die de verhaalmissies met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan het beschermen van een karakter door vijanden op tijd neer te schieten of het volbrengen van een race in een auto.

    Om te ontspannen tussen al die adrenaline-gevulde missies door, zijn de GTA games altijd gevuld met verschillende minigames. Of dat nu het dansen is in een club, tennissen in het zonnetje of een balletje slaan op de golfbaan, er is voor iedereen wel iets te vinden.

    Het wordt alleen vervelend wanneer de minigames verplicht worden gemaakt doordat ze geïntegreerd zijn in verhaalmissies of andere manieren waarmee je er lastig gevallen wordt. Het iconische ‘Nico, let’s go bowling!’ uit GTA IV zegt daarbij wel genoeg. Hopelijk houdt Rockstar de minigames puur als ontspanning en optionele activiteiten in GTA 6.

    Zwaar frustrerende missies

    Een stukje ontspanning is vaak ook wel nodig in de Grand Theft Auto-serie. Tot nu toe hebben bijna alle titels in de franchise namelijk één of een paar missies gehad die extreem frustrerend zijn. Dan hebben we het niet over een missie die je drie of vier keer opnieuw moet spelen om eindelijk te voltooien, maar een opdracht waar je letterlijk dagen vast kan blijven zitten.

    Spelers van GTA: Vice City en San Andreas zullen waarschijnlijk meteen Vietnam flashbacks krijgen. Eerstgenoemde had de beruchte missie Demolition Man, waarbij je een gebouw in aanbouw moest vernietigen. Daarbij kreeg je geen rocket launcher ter beschikking, maar een speelgoed helikopter waarbij de besturing verschrikkelijk was.

    In San Andreas moet je ondertussen ‘enkel een trein volgen’ voor Big Smoke in de zwaar frustrerende missie Wrong Side of the Tracks. Het was een missie die enorm lastig was om te voltooien en elke keer als het je niet lukte, kwam Big Smoke met zijn one-liner All you had to do was follow the damn train, CJ!’. Zo gefrustreerd willen we ons nooit meer voelen Rockstar, nooit meer!

    Microtransacties

    De first party titels van Nintendo staan erom bekend dat ze lang hun waarde behouden, erg lang zelfs. Maar ook de Grand Theft Auto games kunnen er wat van. Zo is GTA V op Steam bijvoorbeeld nog steeds 30 euro, terwijl de PC-versie al vijf jaar uit is en ook nog eens als laatste werd gelanceerd.

    Dat is niet zo erg, want de games zorgen voor bergen plezier en dankzij de grote wereld hebben ze een heel goede replay-waarde. Het is alleen wel schandalig te noemen wanneer Rockstar extra geld uit haar spelers probeert te trekken via microtransacties, terwijl het bedrijf al enorm veel verdient aan de game. Dat soort praktijken zijn ‘bedoeld’ voor gratis games om de kosten te dekken. Wij hopen dan ook dat Rockstar GTA 6 niet vol met microtransacties gooit.

    Realisme boven plezier

    Waar de oude titels van GTA zich voornamelijk focussen op een grote speelwereld waarin de speler zich op allerlei manieren kan vermaken, is Rockstar sinds GTA IV een stuk meer op het realisme gaan richten. Van de manier waarop karakters reageren op de wereld en objecten tot aan de kleinste details. Zo zal een auto benzine gaan lekken wanneer je de benzinetank raakt en een gemikte kogel op het spoor van brandbare vloeistof zal een vlammenzee ten gevolg brengen.

    Dit soort elementen kunnen de speler helemaal de wereld intrekken, omdat elk aspect lijkt op onze echte wereld. Soms kan het alleen ook zorgen voor irritaties. Wanneer het realisme namelijk in de weg gaat zitten van het werkelijke speelplezier, kan het snel vervelend worden. Denk daarbij aan een lage longcapaciteit van karakters om te sprinten of meerdere knoppen die je moet gebruiken voor een simpele actie. We hopen dan ook dat er rekening mee wordt gehouden bij de ontwikkeling van GTA 6. Realisme is leuk en indrukwekkend, maar als puntje bij paaltje komt spelen mensen juist games om even aan de realiteit te ontsnappen.

    Verschrikkelijke wegligging

    Een groot gedeelte in de GTA titels ben je bezig om van punt A naar B te komen, veelal in een gestolen auto. Combineer dat met de vele missies en opdrachten waarbij je in een voertuig moet stappen en het lijkt een gegeven dat Rockstar ervoor zorgt dat autorijden een waar plezier is in Grand Theft Auto.

    Dat laatste is alleen niet altijd het geval. Sterker nog, in veel titels kan de gameplay in een auto worden omschreven als net aan voldoende en in sommige gevallen ronduit verschrikkelijk. Elke keer dat we in een auto stappen in GTA IV moeten we even een moment nemen om tot rust te komen. Met nul grip op de weg is het een kwestie van pure mazzel om ongeschonden op locatie aan te komen. Met GTA V zijn de controls gelukkig wat verbeterd en we hopen dan ook dat Rockstar voortbouwt op die fundering.

    Grand Theft Auto VI

    Verkijgbaar vanaf 31 december 2022

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.