Vijf dingen die wij graag willen zien in The Elder Scrolls 6

    Met de nieuwe vacatures lijkt het erop dat Bethesda eindelijk echt aan de slag gaat met The Elder Scrolls 6. Het is dan ook al een flinke tijd geleden sinds de laatste titel in de TES-serie. Wij hopen in ieder geval deze elementen terug te zien in The Elder Scrolls 6.

    Een nieuwe locatie

    Er gaan al veel speculaties over de regio waar The Elder Scrolls 6 zich zal gaan afspelen. De enige beelden die we tot nu toe van de RPG hebben gezien komen uit een korte teaser. Daarin zien we een landschap met bossen, hoge bergen en in de verte een zee.

    Veel mensen zetten hun geld in op de regio High Rock. Vreemd is dat niet, want zoals de naam verklapt zijn er veel hoge bergen te vinden en ligt het land daarnaast aan zee. High Rock is namelijk de meest noordwestelijke regio en ligt tegen Hammerfall en Skyrim aan. De regio is het thuisland van de Bretons en was al eerder te bezoeken in The Elder Scrolls: Arena en The Elder Scrolls II: Daggerfall.

    De regio kan een interessante locatie zijn, maar wij hopen eerder op een regio die nog niet eerder is voorgekomen in één van de singleplayer-games. Het thuisland van de Bosmer, Valenwood, heeft bijvoorbeeld veel potentie. Of wat te denken van het mysterieuze moerasland van de Argonians? Een andere optie is om Tamriel te verlaten en de zee over te steken naar het mysterieuze land van Akavir. De mogelijkheden daar zullen helemaal eindeloos zijn.

    Meer mogelijkheden in combat

    Een veelgemaakte grap over Skyrim is dat iedereen op den duur terugvalt op een stealth archer build, ondanks dat iedereen zijn avontuur is begonnen als Mage of Warrior. Dat is op zich ook niet heel verrassend, want één van de zwakste onderdelen van Skyrim was ongetwijfeld de mogelijkheden qua combat. Als krijger sla je er simpelweg op los en veel magiërs gebruiken over het algemeen maar een handjevol spreuken.

    We hopen dan ook dat Bethesda het gevechtssysteem in The Elder Scrolls 6 meer gaat uitdiepen. Een mix van simpele light en heavy attacks en blokken volstaat niet meer vandaag de dag. Hoewel er veel spreuken te vinden zijn in Skyrim, zijn de mogelijkheden daarmee helaas matig. Op dat gebied is er dus veel werk aan de winkel voor de ontwikkelaar, anders zullen de helden in de nieuwe game ook snel terugvallen op een pijl en boog.

    Een uitgebreid perk-systeem

    Het relatief saaie gevechtssysteem van Skyrim gaat eigenlijk hand in hand met de mogelijkheden van het perk-systeem. Elk level krijg je een nieuw punt om te investeren, maar de ‘route’ spreekt al snel voor zich en veel variatie is er niet in te vinden. Vrijwel elke magiër duikt de Destruction-tak in en Warriors hebben de keuze uit One-Handed Weapons of Two-Handed Weapons. De opties die je vrijspeelt zorgen bovendien ook niet voor heel veel verandering in de meeste gevallen.

    Wat ons betreft mag Bethesda dus goed kijken naar de verschillende perk trees die zijn ontworpen door de spelers. Voor de vele scholen van magie die de wereld van The Elder Scrolls rijk is moeten er veel interessantere opties te vinden zijn dan meer schade, lagere Magicka kosten en sterkere effecten tegen Undead. Wees creatief en geef de spelers echt keuzevrijheid, Bethesda!

    Spellmaking

    Om ervoor te zorgen dat de spreuken sowieso interessante effecten gaan krijgen, hopen we dat Bethesda een oude feature terug gaat brengen in The Elder Scrolls 6. In Morrowind is het voor spelers namelijk mogelijk om hun eigen spreuken in elkaar te knutselen, door maximaal acht effecten te combineren. Je bent daarbij ook niet gelimiteerd aan één school, dus je kan ook effecten uit de Illusion School combineren met de Conjuration School.

    We willen dan ook Spellmaking graag terug zien keren in The Elder Scrolls 6. Daar maken we alleen wel de kanttekening bij dat de optie iets meer gebalanceerd moet worden. In Morrowind waren de opties namelijk iets te krachtig. Het toevoegen van negatieve effecten naast de positieve effecten zou dus een interessant aspect kunnen zijn. Of misschien een grotere kans dat de spreuk midden in je gezicht opblaast.

    Ingebouwde ondersteuning voor mods

    Skyrim wordt door veel mensen tot op de dag van vandaag nog steeds gespeeld. Dat komt door de grote hoeveelheid aan content, maar ook door de eindeloze hoeveelheid aan mods en de mogelijkheden die daarbij komen kijken. Denk aan grafische mods, maar ook nieuwe verhaallijnen, wapens en spreuken.

    Bethesda heeft met haar laatste paar games al geëxperimenteerd met een ingebouwde ondersteuning voor mods, met de Creation Club. Dat is alleen niet helemaal van een leien dakje gegaan, dus we hopen dat de ontwikkelaar een sterke implementatie kan verzinnen. Op die manier kan elke speler op elk platform meteen genieten van de extra opties. Want als we één ding hebben geleerd, dan is het wel dat er in recordtempo mods zullen verschijnen voor The Elder Scrolls 6.

    The Elder Scrolls VI

    Verkijgbaar vanaf unknown

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.