Toy Story 5 draait in de bioscoop en heeft inmiddels records
verbroken. De film heeft 71 miljoen dollar opgebracht op de eerste dag. Is het
terecht? Wij hebben de film in de bioscoop gezien. Is hij HOT or NOT?
De allereerste Toy Story dateert uit 1995. Het was de
allereerste volledig computergeanimeerde speelfilm ooit én een daverend succes.
Inmiddels is het 2026 en zijn we aanbeland bij het vijfde deel. Is de film de moeite
waard?
Not – Waar is die humor?
Als je naar een Pixar film gaat, mag je rekenen op humor,
easter eggs en een luchtige toon. Alleen voor Toy Story 5 was degene die de
grappen verzon ziek of zo. De film heeft bijna geen leuke of hilarische
situaties waar ik echt om moest lachen.
De toon van de film is ook heel anders dan de andere films:
veel donkerder voor mijn gevoel. Nu is het een kwestie van smaak of dat een
goede aanpassing is of niet, maar ik kon het niet waarderen. Voor mij begon de
franchise geweldig en die toon werd lang vastgehouden, maar nu mis ik echt iets
waardoor ik ook de volgende niet meer echt hoef te zien. – Peter
NOT – Eén thema had niet de rode draad moeten vormen
Ik vond het goed om te zien hoe er vanaf het begin af aan
ingezoomd werd op de veranderende de wereld waar in we leven: waar vroeger
mensen speelden met speelgoed, is dat steeds meer ‘schermtijd’ geworden. Alleen
van mij had dit thema niet anderhalf uur uitgemolken hoeven worden. - Rox
HOT – Karakters blijven goed uitgewerkt
Pixar heeft in Toy Story een hele sterke cast van speelgoed
staan. Buzz Lightyear, Woody en het andere speelgoed zijn sterk uitgewerkt, al
hebben ze niet de hoofdrol in deze film. Die is weggelegd voor Jessie, Lilypad
en wat andere nieuwe personages.
De bedenkers die dit speelgoed uit moesten werken hebben er
weer alles aan gedaan om ze origineel over te laten komen, maar hoe maak je een
iPad of een digitale zindelijkheidstrainer interessant en vermakelijk? Ik ga je
niet vertellen hoe, maar wel dat het gelukt is. Elk nieuw karakter heeft weer
een paar leuke trekjes, passend bij het type speelgoed. – Peter
LEGO Disney en Pixar Toy Story Slinky Hond Boekensteunen Bouwpakket voor Volwassenen - 43301
Je hebt mijn LEGO column wellicht al gezien. Waarom was er
niet wat meer tijd voor Slinkie? Maar ik vond dat niet alleen voor dit karakter,
ik had veel meer schermtijd (en grapjes) willen zien van andere Toy Story personages.
Nu draaide alles om Cowgirl en haar paard en voor mij was dat too much. Ik kan
er niets aan doen, maar ik vond de film overwegend saai of te serieus. - Rox
Smaken verschillen, laten we dat benadrukken. Wij vonden
de vorige vier Toy Story delen geweldig en keken erg uit naar deel 5. Voor ons is
de plank op meerdere vlakken misgeslagen en daardoor voor ons een NOT geworden. De kans is groot dat jij daar anders over denkt en dat is uiteraard helemaal prima.
Ben jij al naar Toy Story geweest? Laat ons vooral weten
hoe jij de film vond.