Top 10 grootste eSports organisaties - digitaal succes

Article
donderdag, 14 januari 2016 om 17:38
xgn google image
De groei van eSports is merkbaar. Er komt steeds meer aandacht voor professioneel videogames spelen en sommige organisaties verdienen heel veel geld dankzij eSports. De 10 grootste, en meest bekende teams uit de eSports geschiedenis vind je hier. Dit is de top 10 grootste eSports organisaties!
Het houden en kopen van een eSports team is tegenwoordig geen appeltje eitje meer. Als je een heel team wil opkopen van een organisatie, betaal je de hoofdprijs. Zo betaal je als organisatie voor een plek in de League of Legends scene bijvoorbeeld al snel meer dan een half miljoen tot één miljoen dollar, om nog maar te zwijgen voor de kosten van het internet, stroom en de hongerige magen die je moet vullen. Deze 10 organisaties zijn zeer bekend binnen eSports en als je bekend bent met de scene, heb je ongetwijfeld weleens van deze namen gehoord!

Virtus Pro

Virtus Pro is een Russische eSports organisatie. De organisatie werd in 2003 opgericht en is vooral bekend binnen de Counter Strike scene en Dota 2 scene. Voornamelijk Counter Strike 1.6 is een game waarbinnen deze organisatie veel succes heeft gevonden sinds het ontstaan. Tegenwoordig heeft Virtus Pro teams voor Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2, World of Tanks en StarCraft 2.
Ondanks dat de organisatie Russisch van oorsprong is, is het CS: GO team van Virtus Pro niet Russisch. Het team dat zij nu in handen hebben is volledig Pools. Voor andere games zoals Dota 2 zijn de meeste spelers wel voor het grootste deel Russisch. De organisatie is goed herkenbaar dankzij de ijsbeer die zij als logo heeft.
84790

Natus Vincere

Natus Vincere, ook wel Na’Vi genoemd, is een Oekraïense organisatie die op werd gericht in 2009. De naam van de organisatie is Latijns en kan vertaald worden als ‘geboren om te overwinnen.’ De organisatie heeft teams voor CS: GO, Dota 2, World of Tanks, FIFA, League of Legends en Heroes of the Storm. Na’Vi heeft vooral succes gehad met zijn CS: GO team en het Dota 2 team.
Sinds 2011 heeft het Dota 2 team van Na’Vi veel internationale toernooien gewonnen. In vier jaar tijd won het team 17 keer, werden ze 9 keer tweede en 8 keer werden ze derde. Ook het Counter Strike team heeft veel succes. Het huidige CS: GO team van Na’Vi is een van de betere teams binnen de scene, samen met het Fnatic team bijvoorbeeld.
84791

Team Dignitas

Een van de grotere en meer bekende eSports organisaties is Team Dignitas. Met het herkenbare logo en de gele en zwarte teamkleuren herken je de organisatie heel makkelijk. De organisatie is van oorsprong Brits, maar is inmiddels al overal ter wereld een begrip. In 2003 werd de organisatie opgericht.
Huidige head manager is Odee. Behalve bekende games als League of Legends en Heroes of the Storm heeft Dignitas ook teams voor games die wat minder bekend zijn, zoals TrackMania en verschillende fighting games. Vooral binnen League of Legends is Team Dignitas bekend: al sinds de oorsprong van de game heeft de organisatie een team dat op het hoogste niveau speelt. In 2015 had het team twee teams, zowel één in Europa als een in Amerika.
Het Europese team moest verkocht worden door een regel waarin staat dat een organisatie niet twee teams mag hebben. Het Europese team, dat tot voor kort een amateurteam was, is inmiddels verkocht voor een totaal bedrag van 1 miljoen dollar aan een andere organisatie. Ook staat de organisatie erom bekend dat ze veel bekende streamers hebben of hadden, zoals Michael ‘Imaqtpie’ Santana, die voorheen voor de organisatie speelde.
84792

Team World Elite

De bekendste eSports organisatie in China is zonder twijfel Team World Elite. De organisatie heeft miljoenen fans en minstens zo'n groot budget. Al sinds de oprichting in 2005 is World Elite een groot speler binnen de Chinese eSports scene. De games waarvoor de organisatie teams heeft, zijn Warcraft 3, League of Legends en StarCraft 2.
World Elite was bovendien de organisatie die de legendarische Warcraft 3 speler Li ‘Sky’ Xiaofeng onder contract had. Ook het League of Legends team had van oorsprong veel succes. In 2012 was het een van de sterkste teams met de destijds megasterke line-up van Ciaomei, Troll, Misaya, WeiXiao en Fzzf. Vier van de vijf spelers van het team spelen inmiddels niet meer professioneel, maar trekken nog steeds veel bekijks: zo krijgt speler Misaya nog steeds soms meer dan 2 miljoen viewers wanneer hij een streamsessie houdt.
84793

LGD-Gaming

Een andere bekende Chinese organisatie is LGD-Gaming. LGD is opgericht in 2009 en heeft teams voor League of Legends en Dota 2. Vooral binnen Dota 2 heeft de organisatie veel succes. De laatste jaren heeft LGD met Dota 2 het wereldkampioen steeds weer weten te bereiken.
Sinds 2012 dingt het team ook mee binnen League of Legends. Aanvankelijk wist het team maar weinig succes te boeken, maar in 2015 wist de organisatie eindelijk het wereldkampioenschap te bereiken. Helaas wist het team daar wederom teleur te stellen, ondanks de hoge verwachtingen die men had voor het team. Met nieuwe opgekochte toplane speler en huidig wereldkampioen Jang ‘MaRin’ Gyeong-Hwan, hoopt LGD in het 2016 seizoen van de LPL meer succes te hebben en wederom het wereldkampioenschap te bereiken.
84794

Team SoloMid

Sinds het ontstaan van Team SoloMid (TSM) in 2009 is de organisatie alleen maar gegroeid. Aanvankelijk was Team SoloMid slechts een League of Legends organisatie onder leiding van Andy ‘Reginald’ Dinh, maar inmiddels heeft de organisatie meer teams voor andere eSports games. Team SoloMid is inmiddels een van de grootste organisaties binnen de Westerse eSports scene.
Niet alleen binnen League of Legends weet de organisatie te presteren, ook het voormalige Deense CS: GO team van TSM behoorde tot de wereldtop, voordat het team niet meer onder contract kwam te staan bij TSM. De organisatie heeft inmiddels ook verschillende Super Smash spelers, Hearthstone spelers en ook een team dat SMITE speelt. TSM wordt gesponsord door grote organisaties als HyperX, Logitech Twitch en nog veel meer. De organisatie heeft dus behalve een goed gevulde portemonnee ook genoeg middelen om succes te behalen en dat heeft TSM de afgelopen jaren dan ook zeker bewezen.
84795

SK Gaming

SK Gaming is een van de oudste organisaties ter wereld binnen de eSports. Al sinds 1997 heeft de organisatie professionele gamers onder contract staan. De eerste game waaraan de organisatie deelnam was Quake. SK Gaming staat voor Schroet Kommando Gaming en is van oorsprong een Duitse organisatie.
Behalve Quake heeft SK Gaming ook teams (gehad) voor Warcraft 3, World of Warcraft, Smite, Counter Strike en League of Legends, al gaat het tegenwoordig met laatst genoemde niet al te best aangezien het huidige team in de amateurscene speelt. Bekend eSports figuur Carlos ‘ocelote’ Rodriguez Santiago was ooit speler voor SK Gaming, voordat hij zelf zijn eigen organisatie oprichtte. Inmiddels heeft ocelote zijn eigen eSports organisatie genaamd G2 Gaming. Ondanks dat SK Gaming een van de oudste organisaties is, blijft SK een van de toonaangevende en meest bekende organisaties binnen de eSports wereld.
84796

Fnatic

Het Europese Fnatic is zonder twijfel een van de grootste eSports organisaties ter wereld. Net als Dignitas vindt Fnatic zijn oorsprong in Engeland, waar het in 2004 werd opgericht. De zwart en oranje teamkleuren en het bekende logo maken Fnatic als organisatie heel herkenbaar. Voor alle bekende eSports games heeft Fnatic wel een team.
League of Legends, CS: GO en Dota 2 zijn slechts drie games waarvoor deze organisatie teams heeft. Deze drie games zijn wel de games waar Fnatic het meeste succes mee heeft geboekt. Zo is het League of Legends team van Fnatic altijd heel dominant geweest binnen Europa en behoort het CS: GO team van de organisatie tot de wereldtop. Sommige mensen beweren zelfs dat het CS: GO team van Fnatic het beste team ter wereld is op het moment.
Behalve deze drie genoemde games heeft Fnatic ook spelers voor Heroes of the Storm, Battlefield en SMITE. De organisatie schijnt een van de betere werkgevers binnen de Westerse eSports scene te zijn en vrijwel alle spelers zijn lovend over de organisatie.
84797

Cloud 9

Een van de jongste organisaties is Cloud 9. Die Amerikaanse organisatie vond zijn oorsprong in 2012 en is in slechts 4 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de eSportsbranche. De organisatie is vooral bekend binnen de Heroes of the Storm, League of Legends, CS: GO en Hearthstone wereld. De eigenaar en manager van de organisatie is Jack Etienne.
Samen met Team SoloMid is Cloud 9 binnen de League of Legends scene historisch gezien een van de meest dominante teams. Al drie jaar op rij wist het team het wereldkampioenschap te halen en hoopt dit jaar voor een vierde keer mee te kunnen spelen. Ook het Heroes of the Storm team is succesvol: hoewel HotS bij lange na niet zo bekend is als CS: GO of LoL, groeit de scene voor de MOBA van Blizzard en Cloud 9 heeft hier een grote vinger in de pap. Het succes dat de Amerikaanse organisatie in korte tijd heeft weten te boeken is dan ook bewonderenswaardig te noemen.
84798

Evil Geniuses

De grootste eSports organisatie ter wereld is op dit moment Evil Geniuses (EG). Al sinds 1999 is de organisatie een gevestigde naam in de eSportsbranche. Net als SK Gaming begon het voor Evil Geniuses allemaal met Quake en Counter Strike, waar ze veruit de beste in waren eind jaren ‘90. Vooral binnen StarCraft 2 en Dota 2 boekt Evil Geniuses veel succes.
Legendarische StarCraft 2 spelers als Idra en Jaedong hebben deze RTS op het hoogste niveau gespeeld voor EG. EG heeft ook veel spelers voor fighting games en een Halo team, maar ze zijn vooral bekend als een van de grootste namen binnen Dota 2. Evil Geniuses is namelijk in 2015 wereldkampioen geworden op The International met het Dota 2 team, waar ze een prijs wonnen van meer dan 6,6 miljoen dollar wonnen. Ook had de organisatie ooit een League of Legends team, dat na een jaar uit handen werd gegeven aan Alliance, een andere organisatie die het team overnam tegen het einde van 2013.
Deze 10 organisaties zijn een handvol van de enorme hoeveelheid organisaties die tegenwoordig hun brood willen verdienen met eSports. De ene organisatie heeft meer te besteden dan andere dankzij sponsors. Vooral Chinese organisaties hebben vaak een enorm budget om getalenteerde spelers te contracteren. Dat hoeft echter niet te betekenen dat zij dan succesvol zullen zijn, want ondanks het budget zijn veel Chinese organisaties nog maar weinig succesvol geweest in de eSportswereld.

Populair Nieuws

Laatste Reacties