Of je nou één pizza in je leven eet of 30.000; het is en blijft een heerlijke maaltijd. Dat is precies de nasmaak die wij ervoeren toen we in Londen aan de slag gingen met The Outer Worlds. The Outer Worlds gameplay lijkt in veel opzichten op die van andere, grote RPG’s en dat is helemaal prima.
The Outer Worlds is de nieuwe game van Obsidian Entertainment, de studio achter South Park: The Stick of Truth en Fallout: New Vegas. Deze nieuwe IP lijkt in veel opzichten op laatstgenoemde als we het over de The Outer Worlds gameplay hebben. Het is bekende kost, maar daar is helemaal niets mis mee mits het goed wordt uitgevoerd. De twee uur die we met de game aan slag konden bewees dat die bekende kost ontzettend lekker is, maar dan wel in een compleet nieuwe wereld zonder restricties van het Fallout-universum.
In The Outer Worlds draait het allemaal om de bedrijfscultuur die een compleet eigen leven is gaan leiden sinds het mogelijk werd om andere planeten te koloniseren. Grote corporaties zagen een reusachtige goudmijn voor het oprapen en dus is een tweede goudmijn begonnen. Jouw personage gaat naar één van de gekoloniseerde werelden voor een gegarandeerde carrière in een nieuwe wereld. Het enige nadeel is een vlucht van tien jaar, maar gelukkig kan iedereen ingevroren worden waardoor het lijkt alsof ze de vlucht hebben afgelegd in enkele minuten.
Ten minste, dat was het idee totdat het schip van koers raakte en het bedrijf dat je op pad stuurde liever geld wilde besparen en het schip achterliet. Zeventig jaar later word je als enige wakker en dat biedt kansen. Tijd om wraak te nemen, alsnog aan het werk te gaan, de andere passagiers te redden. De keuze is aan jou, want in The Outer Worlds gameplay bepaal jij het pad!
Gelukkig sta je er niet alleen voor in je kruistocht, want in The Outer Worlds gameplay zijn er flink wat kompanen die je te hulp kunnen schieten. Je kunt maximaal twee kompanen gelijktijdig meenemen die ook nog eens elk een eigen vaardigheid hebben waarmee ze vijanden een kopje kleiner maken. Letterlijk en figuurlijk natuurlijk, want één van de kompanen heeft bijvoorbeeld een elektrische hamer waarmee ze menig vijand omtovert tot prut.
Daarnaast dienen kompanen nog een andere functie, want ze helpen je ook in gesprekken. Op natuurlijke wijze bemoeien je personages zich met het gesprek dat je aan het voeren bent, wat soms flink wat voordelen op kan leveren. In ons interview met Brian Heins, senior designer van The Outer Worlds liet Heins ons weten dat NPC’s bijvoorbeeld al een relatie kunnen hebben met sommige personages die je tegenkomt. Dat kan ervoor zorgen dat je kompanen een deal voor je sluiten, zodat je gemakkelijker een nieuwe missie krijgt.
Andersom is het natuurlijk ook dat kompanen zich tegen je kunnen keren. Heins zegt het volgende:
In The Outer Worlds is het dan ook belangrijk om goed te letten op de keuzes die je maakt. De game zit vol met keuzes die niet alleen op korte termijn gevolgen hebben, maar ook op lange termijn invloed hebben. Zo geeft Heins aan dat je quests kunt mislopen op basis van de keuzes die je maakt. Zo speel je bepaalde quests in The Outer Worlds gamplay vrij door een gesprek te voeren met iemand en verandert de manier waarop je missies kunt voltooien op basis van wat je doet.
De game nodigt je wat dat betreft uit om verschillende speelstijlen te proberen. Je kunt als nobele held te werk gaan, genocide plegen, een combinatie van beide en nog veel meer. Heins laat weten dat er binnen de studio twee personen zijn die wel heel uniek zijn in de manier waarop ze de The Outer Worlds gameplay testen. Heins lacht en zegt:
Obsidian Entertainment heeft het dan ook mogelijk gemaakt om letterlijk ieder personage in de game te vermoorden. Iedereen kan dood! Volgens Heins zit zelfs in deze mogelijkheid speling in de manier waarop je te werk gaat. “Een andere designer heeft als doel om eerst alle missies uit te voeren om op die manier extra XP te krijgen. Vervolgens na het volbrengen van een missie schiet ze alsnog iedereen dood,” lacht Heins. “Het zijn zeker hele verschillende manieren van spelen, maar je kunt de game op die manier wel uitspelen.”
Voordat je de game hebt uitgespeeld kom je alleen wel nog voor een flinke uitdaging te staan als het op de The Outer Worlds gameplay aankomt. De game zit vol met missies die je krijgt van kleurrijke, memorabele personages. Zo gingen wij tijdens onze sessie op ontdekkingstocht en kwamen we een kamp tegen waarin geen gehoor werd gegeven aan de reusachtige corporaties. In plaats daarvan leefde deze gemeenschap in harmonie waarbij iedereen zijn eigen steentje bij moest dragen.
Klinkt goed, maar alles is niet wat het lijkt, want de leiders van dit kamp hebben nogal wat onenigheid met elkaar en dus is het aan jou om ze advies te geven. Dat beïnvloedt vervolgens weer de missies die je gaat ondernemen, wat in ons geval zorgde voor een zoektocht naar een drukkerij. Daar moesten pamfletten geprint worden om de gemeenschap te laten groeien, maar of dat nou zo verstandig is…
Afijn, toch maar op zoek naar die drukkerij met een scala aan wapens. Wapens zijn er in de The Outer Worlds gameplay natuurlijk in overvloed. Die wapens hebben ieder een heel eigen karakter, want die worden door de verschillende mega-corporaties gemaakt. In de stijl die je van Borderlands misschien wel kent, hebben de verschillende wapens hun eigen kenmerken.
Heins geeft als voorbeeld Spacers Choice, één van de wapenmerken. “Met Spacers Choice krijg je wapens die op ieder vlak prima zijn, maar nergens het beste in zijn. In de game hoor je het ook: het is niet de beste keuze, het is Spacers Choice,” aldus Heins. Op deze manier heeft ieder wapen zijn eigen karakter, wat je ook terugvindt in de beschrijvingen van de wapens.
Overigens kun je ook ieder wapen personaliseren door middel van mods in de The Outer Worlds gamplay. Hierdoor kun je je wapen als je zou willen de hele game met je mee kunnen laten levelen. Zodra je een wapen gevonden hebt waar je niet meer zonder kunt, neem je die gewoon met je mee en pas je die constant aan om de sterkere vijanden aan te kunnen.
Naast dat je je wapens sterker kunt maken, kan dat dus ook met je personage. Dat level je geleidelijk aan waarbij je constant nieuwe perks en skills vrijspeelt. Hierbij wordt wel onderscheid gemaakt tussen verschillende klassen. Zo heb je een bepaald aantal skills nodig voor je de volgende groep skills vrijspeelt.
Verder zijn er ook nog perks die ervoor zorgen dat je bekwaam bent in bijvoorbeeld liegen of je een echte charmeur bent. Afhankelijk van je achtergrond veranderen je eigenschappen en door middel van de perks kun je die nog verder uitbouwen. Hierdoor kun je als je vol inzet op liegen extra mogelijkheden vrijspelen wanneer je gesprekken voert met bepaalde personages.
Alles wat je tot nu toe gelezen hebt, kan je best bekend in de oren klinken. Dat is iets wat de makers van The Outer Worlds zich ook realiseren en de vergelijking met Fallout: New Vegas verrast ze dan ook niet. Dat wordt juist als een compliment gezien. Heins legt uit:
Als je terugkijkt naar de games die Obsidian Entertainment over de jaren heeft gemaakt, zie je ook een bepaalde trend terug. Het DNA van Obsidian, van Star Wars: Knights of the Old Republic tot Fallout: New Vegas en Pillars of Eternity, in de kern zijn het RPG’s. Volgens Heins is dat dan ook onderdeel van de identiteit van Obsidian en dat de The Outer Worlds gamplay dat ook bevat, is iets om trots op te zijn.
Al met al kan er wel gesteld worden dat de gameplay van The Outer Worlds volledig draait om keuzes. De game voelt bekend aan, maar is in de kern precies waar Obisdian Entertainment goed in is. Namelijk een grote RPG die volledig draait om keuzes, een verhaal rijk aan memorabele personages en flink wat uren plezier. Onze eerste indruk op basis van de The Outer Worlds gameplay die we hebben gespeeld is dan ook ontzettend positief, ondanks dat de game geen New Game Plus krijgt.