Team Sonic Racing gameplay - Race samen als een team [gespeeld op E3]

    Het is alweer een paar jaar geleden sinds SEGA en Sumo Digital kwamen met Sonic & All-Stars Racing Transformed, maar nu komt er toch eindelijk een nieuwe Sonic racing game aan. Wij hebben de game kunnen spelen en we vertellen je alles over de Team Sonic Racing gameplay!

    Geen andere SEGA personages meer

    In het eerder genoemde Sonic & All-Stars Racing Transformed was het een samenkomst van bijna dertig jaar aan SEGA personages. Ryo van Shenmue, AiAi van Super Monkey Ball, BD Joe van Crazy Taxi en zelfs de auto uit Daytona USA waren speelbaar. Bij Team Sonic Racing is dat anders. Het lijkt erop dat andere SEGA personages van de kaart geveegd zijn en we alleen nog aan de slag kunnen met personages uit de wereld van Sonic the Hedgehog.

    In de versie van de game die wij konden spelen waren zes personages beschikbaar: Sonic the Hedgehog, Tails ‘Miles’ Prower, Knuckles the Echidna, Shadow the Hedgehog, Rouge the Bat en E123 Omega. Zoals je misschien wel verwacht had, heeft elk personage zijn of haar voor- en nadelen. Met bekende stats als acceleration, boost, defense, handling en speed is het de bedoeling dat je kiest voor de racer die het beste bij je past.

    Het viel ons ook op dat we in de demo naast deze stats een paar zwarte doosjes met vraagtekens konden zien. In de volledige game zullen dit aanpassingen zijn voor je personage, waar je de eerdergenoemde stats mee kan beïnvloeden. Hoe dit precies gaat werken, is nog niet bekend.

    Eén voor allen, allen voor één!

    Een racegame me Sonic personages, dat is natuurlijk niets nieuws. Het grote verschil is dat je in Team Sonic Racing nooit alleen speelt. Voor een race kies je één van deze personages, waarna de game bepaalt wie er verder bij je in het team komt. Ja, dat lees je goed. In Team Sonic Racing speel je altijd in teams van drie.

    Tijdens onze Team Sonic Racing gameplay sessie werd duidelijk dat er (voorlopig) vaste teams gekozen worden. Shadow, Rouge en Omega waren altijd samen terwijl Sonic, Tails en Knuckles ook steeds in één team gezet werden. Het is nog niet duidelijk of je het in de volledige game zelf mag bepalen, maar wij achten de kans vrij groot dat dit gewoon mogelijk is.

    Het team uit zich tijdens de race (hier later meer over) en ook aan het einde. In Team Sonic Racing is het niet de bedoeling dat jij als eerste over de finish komt, jouw hele team moet zo hoog mogelijk eindigen. Aan het einde van elke race worden namelijk de punten van alle spelers bij elkaar opgeteld, waarvan de hoger eindigende spelers meer punten krijgen. Het team met de meeste totale punten wint de race.

    Sparen voor een grote boost

    Omdat Team Sonic Racing zo gericht is op teams zijn er mechanics toegevoegd die er voor zorgen dat je echt moet samenwerken. Dit uit zich in de vorm van Skim Boosts, Slingshots, Item Transfers en Rival Takedown. Elk van deze technieken zorgt ervoor dat jij of jouw teamgenoten een meter vullen. Wanneer de meter vol is, krijg je een gigantische snelheidsboost waar je ongetwijfeld heel veel andere racers mee inhaalt.

    Slingshots zijn wat anders dan de naam suggereert. Jouw teamgenoten laten namelijk een spoor achter, waar jij doorheen kan rijden als je wat achter loopt. Hoe beter je dit spoort volgt hoe meer er bij je boost meter komt.

    Item transfers werken ook als hulpmiddel voor jou en je teamgenoten. Met een knop kan je een item zoals een speedboost aan een andere speler geven, of je kan er eentje opvragen. Als je merkt dat iemand achter loopt, kan je dus een handig item aan ze geven om ze aan handje te helpen. En je helpt jezelf er ook mee!

    Tot slot heb je nog de Rival Takedown. Dit betekent simpelweg een andere racer uitschakelen, bijvoorbeeld met een raket of een bom. Dit doe je overigens met de Wisps uit Sonic Colors. Ook hier krijg je punten voor die gaan naar je grote boost. Al deze dingen zorgen ervoor dat je meer samenwerkt als een team en meer nadenkt over andere, minder goede spelers helpen.

    Banen hebben meerdere paden

    Tijdens onze Team Sonic Racing gameplay sessie konden we één racebaan proberen: een baan geïnspireerd door de Wisp-wezens uit de Wii game Sonic Colors. Je begint op iets wat lijkt op een normale racebaan, maar al snel kom je bij een splitsing en kan je kiezen uit drie verschillende paden.

    Eén van de paden stuurt je door een grote looping vol met speed boosts, terwijl een andere je meer een bocht in stuurt. Het lijkt erop dat deze verschillende paden met elkaar verbonden zijn en dus niet compleet verschillend. Omdat we nog maar één level gezien hebben, kunnen we dat niet over de andere banen zeggen. We zijn wel benieuwd wat de andere banen zullen bieden op visueel gebied en qua levelontwerp.

    Team Sonic Racing gameplay voelt als een kleine stap terug

    Hoewel wij de team-elementen heel interessant vinden, moeten we het verder testen. Met computergestuurde teamgenoten gaat het vooralsnog prima; ze staan hun items af wanneer je er om vraagt en rijden ook gewoon normaal. Wat gebeurt er als je drie menselijke spelers achter het stuur zet in bijvoorbeeld een online race. Gaan ze samenwerken of wordt het gewoon ieder voor zich?

    Daarnaast vinden wij het ook erg jammer dat veel elementen een stap terug lijken van de eerste twee Sonic racing games. Geen andere SEGA personages meer zorgt voor een heel gelimiteerde keuze aan personages met minder unieke racers. De banen zijn weer statisch, in tegenstelling tot die uit Sonic & SEGA All-Stars Racing waar ze soms elke ronde wel konden veranderen. Ook het wisselen tussen lucht,water en grond lijkt weggelaten dit keer.

    Vernieuwingen zijn altijd welkom, dus we zien graag hoe de game zich evolueert tot aan de release. Misschien zijn de nog niet onthulde racers en banen zo gaaf dat we de eerder genoemde ontbrekende elementen niet eens zullen missen.

    We zullen het zien wanneer Team Sonic Racing in het vierde kwartaal van 2018 naar de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en PC scheurt.

    Team Sonic Racing

    Verkijgbaar vanaf 21 may 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.