Super Mario Odyssey details - Een feest van herkenning!

Article
dinsdag, 10 oktober 2017 om 10:44
xgn google image
Super Mario Odyssey lijkt een spel te worden bomvol creatieve nieuwe ideeën en concepten. Maar Super Mario fans van het eerste uur zullen ook een hoop gameplay elementen herkennen van 3D Mario games in het verleden. Je leest hier over de tofste Super Mario Odyssey details!

Pakken wat je pakken kan

De eerste van 8 toffe Super Mario Odyssey details gaat over verzamelen! Nadat Mario jarenlang succesvol is geweest in zijn 2D avonturen zoals de Super Mario Bros trilogie en Super Mario World maakte Mario in 1997 zijn debuut in 3D in Super Mario 64 voor de Nintendo 64. Voor het eerst bestuurden spelers Mario in gigantische 3D spelwerelden op zoek naar talloze Power Stars en muntjes.
Het doel in Super Mario 64 was (naast uiteraard plezier hebben) om alle Power Stars te verzamelen die Bowser heeft verspreid over alle spelwerelden. Nadat Mario een bepaald aantal Power Stars heeft verzameld, openen nieuwe werelden zich voor de speler om uiteindelijk Bowser te kunnen confronteren.
In Super Mario Odyssey zijn de spelwerelden groter dan ooit en werkelijk waar bezaaid met talloze collectables voor de speler om te verzamelen. Power Moons verzamelen is dit keer het voornaamste doel, want na een bepaalde hoeveelheid te bemachtigen versterkt Mario z'n schip om naar de volgende spelwereld te reizen.
119305

Mario de acrobaat

Als er één ding erg memorabel is aan Super Mario 64, dan waren het wel Mario's acrobatische sprongen. Door meerdere keren succesvol op de A knop te drukken, maakte Mario tijdens het springen meerdere salto's en backflips.
Hierdoor voelde Mario besturen bijna als een achtbaanrit. De speler kreeg zo veel vrijheid om allerlei gekke sprongen te maken door de spelwereld van Super Mario 64 dat je soms alleen daar al uren zoet mee was. In Super Mario Odyssey is de Italiaan acrobatischer dan ooit en heeft hij er zelfs enkele nieuwe technieken bij.
Door na een lange sprong Mario nogmaals te laten bukken verandert hij een in balletje, waarin hij á la Sonic the Hedgehog door diverse levels heen kan rollen. Eén van de leuke Super Mario Odyssey details.
Daarnaast biedt Super Mario Odyssey met de gloednieuwe capture mechanic ook nog eens nieuwe acrobatische mogelijkheden. Door Mario's pet naar voren te gooien, kan Mario er op springen voor een extra sprong. Afstanden die voorheen te ver leken kunnen door deze extra sprong misschien nu opeens wel bereikbaar zijn.
119306

Super Mario Seaside!

Ook over Super Mario Sunshine zijn Super Mario Odyssey details te vinden. In Sunshine ging alles over zon, zee en strand! Of nou ja, naast het feit dat Mario staande werd gehouden als een crimineel die een ravage aan het maken was van het prachtige eiland Delfino. Om zijn onschuld te bewijzen moest Mario heel het eiland opruimen en de echte crimineel ontmaskeren.
Super Mario Sunshine is een zeer geliefd spel onder gamers. Nintendo heeft dan ook altijd in verschillende latere Mario games eer betoond aan deze titel. In Super Mario Galaxy 2 zat zelfs Starshine Beach Galaxy, een level gebaseerd op verschillende aspecten van Super Mario Sunshine.
Super Mario Odyssey's gloednieuwe zonnige kust Seaside Kingdom is ook weer een regelrechte referentie naar Super Mario Sunshine's spelwereld. Er is zelfs een power-up die net zo werkt als FLUDD's Turbo Nozzle!
119307

Petje af voor dit bonuslevel

Tijdens het avontuur van Super Mario Sunshine werd Mario vergezeld door FLUDD, een waterpomp met verrassend veel persoonlijkheid. FLUDD versterkte Mario's platformmogelijkheden door hem bijvoorbeeld tijdelijk te laten opstijgen en zweven door middel van de hoover nozzle.
Maar wanneer Mario aan een bonuslevel begon, werd FLUDD van de speler afgepakt en moest de speler vertrouwen op zijn of haar eigen platformskills. Dit uitdagende concept is teruggekeerd in Super Mario Odyssey.
Een tof Super Mario Odyssey detail is dat wanneer de speler een mannequin ziet, Mario daar z'n pet op kan gooien. Dit opent de deur naar een bonuslevel, maar Mario kan alleen naar binnen gaan door zijn hoed tijdelijk achter te laten. Tijdens zo'n bonuslevel kan de speler dus niet vertrouwen op de extra sprong die Cappy Mario aanbiedt.
Het resultaat is dat de speler volledig moet vertrouwen op Mario's springtalenten. De bonuslevels waren altijd al één van de meest uitdagende onderdelen van Super Mario Sunshine en wij zijn blij om ze terug te zien als Super Mario Odyssey details.
119357

Zilveren maantjes

De gameplayideeën afkomstig uit Super Mario Galaxy zijn subtiel, maar ook zeker aanwezig in Super Mario Odyssey. Super Mario Galaxy speelt zich meer af op verschillende kleinere planeten die een galaxy vormden, terwijl Super Mario Odyssey zich focust op gigantische speelwerelden voor de speler om te verkennen.
In Super Mario Galaxy kwamen sommige Power Stars pas tevoorschijn wanneer de speler 5 kleine zilveren sterren had verzameld die verspreid waren. Dit concept keer terug als Super Mario Odyssey details, maar dan met kleine zilveren Power Moons!
Oorspronkelijk debuteerden de Silver Stars in Super Mario 64 DS, een Nintendo DS remake van Super Mario 64, maar kregen ze pas hun bekende functie in Super Mario Galaxy.
119358

Let op je hart

Nog meer Super Mario Odyssey details! Naast de Power Moons functioneert Mario's levensmeter hetzelfde als in de Galaxy spellen. Mario begint met drie Heart Points, maar wanneer de speler een Life-Up Heart verzamelt krijgt Mario 6 Heart Points!
En dat is nog niet alles; want Captain Toad is ook weer van de partij in Super Mario Odyssey! Deze dappere Toad maakte zijn debuut in Super Mario Galaxy, samen met zijn Toad Brigade. Ondertussen is Captain Toad beter bekend van zijn eigen game: Captain Toad Treasure Tracker!
119359

Maak je eigen Goombatoren

In Super Mario Odyssey zijn veel Goomba's te vinden, heel veel Goomba's. Door middel van de gloednieuwe capture mechanic kan Mario nu zelf ook in een Goomba veranderen en zich mengen met de andere Goomba's door boven op een Goombatoren te staan.
Deze opstapeling van Goomba's kan Mario creëren door bovenop een Goomba te springen als Goomba Mario. Zo ontstaat er een heuse Goombatoren! Met deze Goombatoren kan Mario in sommige gevallen weer nieuwe hoogtes bereiken waar hij niet eerder naartoe kon springen.
De Goombatoren debuteerde oorspronkelijk in Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS! Hordes aan opeengestapelde Goomba's vielen Mario toen aan in dat spel, maar nu kan Mario dus profiteren van dit maffe fenomeen!
119360

Meow!

Tenslotte is er nog Super Mario 3D World. Qua gameplay ervaring liggen Super Mario 3D World en Super Mario Odyssey erg ver uit elkaar. 3D World heeft een erg simpele en toegankelijke besturing, terwijl Odyssey's besturing meer diepgang bevat.
Daarnaast was het een uitdaging om in Super Mario 3D World zo snel mogelijk het einde van een level te bereiken, terwijl Super Mario Odyssey de speler uitnodigt juist de tijd te nemen om de Kingdoms te verkennen.
Toch refereert Odyssey naar 3D World met een hele toffe easter egg, namelijk met verstopte sprites van Cat Mario en Cat Peach. Door goed op te letten tijdens het spelen van Super Mario Odyssey zal de speler deze sprites zelf spotten. Een grappige easter egg dus en die zijn wat ons betreft altijd welkom.

Super Mario Odyssey details - klaar om ze te ontdekken?

Wat vind jij van deze Super Mario Oddysey details? Ben jij klaar om op wereldreis te gaan met Mario en er nog meer te ontdekken? Super Mario Odyssey verschijnt op 27 oktober voor de Nintendo Switch. Pre-order het spel nu om er op die dag mee aan de slag te gaan!

Populair Nieuws