Space Junkies VR gameplay [Gespeeld op gamescom 2017]

Article
zaterdag, 09 september 2017 om 10:13
xgn google image
Virtual Reality blijft een mooie technologie. Je zet een bril op en uit het niets bevind je je te midden van de actie. Over het algemeen blijft het gebruik hiervan overweldigend, vooral als je je in een wonderbaarlijke gamewereld bevind. Precies datzelfde gevoel werd veroorzaakt tijdens gamescom 2017 met de Space Junkies VR gameplay.
Ubisoft Montpellier heeft met Space Junkies VR de ruimte opgezocht. Het open ‘niets’ is een perfecte locatie om destructieve gevechten te houden, waarbij spelers aangewezen zijn op manoeuvreren. Het spel is een heuse Virtual Reality multiplayer shooter, die niet alleen snel maar ook zeer lastig is. Na Eagle Flight komt er dus nog een unieke virtuele werkelijkheid vanuit de stal van Ubisoft!

Uitdagende besturing

Space Junkies VR heeft expres nou niet bepaald de makkelijkste vorm van besturing. De speler maakt namelijk gebruik van de Oculus Touch controllers en een high-end VR-bril. Met deze hardware bestuurt de speler zijn personage, een astronaut, door de ruimte heen. De bewegingen die je hier maakt zijn een wereld van verschil met een normale wandeling over een solide oppervlak.
Je hoofd is als het ware je routeplanner. De kijkrichting bepaald op een nauwkeurige manier waar je heen zweeft. De controllers worden gebruikt om het blikveld met scherpe hoeken aan te passen, waardoor je niet helemaal je nek hoeft te verdraaien als je achteruit wit gaan. Tevens dient de Touch-besturing voor het schiet-aspect van de Space Junkies VR gameplay.
Met de twee controllers kan je je wapen uit je holster pakken, andere wapens uit de ruimte oppakken en de snelheid van je astronaut bepalen. Met een druk op de thumbstick doe je een boost naar voren, wat handig is als je snel dekking zoekt. Aangezien de Touch-controllers de bewegingen van je hand volgen, kan je ook gebaren naar andere spelers maken. Hiermee kan je zowel communiceren als provoceren.
117117

Lasers natuurlijk!

Het uitdagen van je opponenten valt niet altijd in goede aarde met een hevig gevecht als gevolg. Hiervoor krijg je een futuristisch arsenaal mee dat je zelf moet verzamelen. Alhoewel je altijd begint met een standaard pistool, kan je door de levels heen spawn points van sterkere wapens vinden. Spelers kunnen in beide handen één wapen vasthouden, waardoor je er dus met twee tegelijk kan schieten.
Wat je kan verwachten is een kleine hoeveelheid aan verschillende schietijzers. Zo bevat het spel onder andere een soort shotgun die plasma schiet, een laser knallende minigun en een uitklapbaar schild. Het herladen van op munitie gebaseerde wapens gebeurd door middel van een soort cowboy-achtige draai. Mocht de hoog nood zijn binnen slagafstand, kan je door middel van de Touch-controls een lichtzwaard van achter je hoofd tevoorschijn halen.
Alhoewel de besturing in VR-games wat klungelig kan overkomen, is de combat van Space Junkies redelijke accuraat. Wapens zijn makkelijker te hanteren dan verwacht, maar de uitdaging ligt vooral in het snel kunnen schakelen. Voor de algemene besturing van het spel geldt dat je beter kan zitten dan staan. Door de hoeveelheid handelingen en de ruimte als setting ben je al snel je balans kwijt.
117118

Genoeg te beleven

Tijdens de Space Junkies VR gameplay op gamescom hebben wij kennisgemaakt met een aantal verschillende gebieden. Eerlijk gezegd zagen al deze omgevingen er strak uit in termen van Virtual Reality. Want hoe vul je nou een ruimte in zonder dat het saai wordt of te overweldigend voor de virtuele werkelijkheid? Ubisoft Montpellier heeft dat met een aantal verschillende manieren aangepakt.
Ten eerste kan je ervoor kiezen om een tutorial te doen. Hiermee zweef je door het open heelal met als resultaat dat je al op het ergste wordt voorbereid. In dit gebied krijg je de basis onder de knie, waaronder bijvoorbeeld het normale besturen en het gebruik van wapens. Ook leer je hier de werking van het variërende arsenaal onder de knie te krijgen.
Na de oefenruimte werden wij in een soort lobby gestopt. Een klinisch uitziende ruimte waar verder geëxperimenteerd kon worden met de besturing. Bovendien waren hier objecten te vinden als een zaklamp en een basketbal. Erg handig om de team spirit mee op te bouwen of simpelweg elkaar te irriteren.

Hele toffe Space Junkies VR gameplay

Na het doorgaan van een tunnel binnen deze lobby, vond er een transitie plaats naar de eerste multiplayer map. Dit was een verwoest ruimtestation waar je zowel de binnenkant als de buitenkant kon betreden. De ruimtes waren niet te klein, waardoor je zonder al te veel prutsen makkelijk van de ene naar de andere kamer kon. Bovendien zweefden er in deze map explosieven rond, die naar een paar schoten explodeerden.
De andere map was letterlijk in the middle of nowhere. Nogmaals een groot ruimtestation, maar ditmaal geen planeet in de buurt. Het lijkt erop dat de Space Junkies VR gameplay elke map een ander interactief tintje meegeeft, want dit level bevatte allemaal zware deuren die open konden. Maar waar de metalen platen open sloegen, vielen ze ook weer dicht en daar wilde je niet tussen zitten.
Space Junkies lijkt een erg vermakelijke VR-titel te worden. Alhoewel het qua concept vrij simpel is, kent het meer diepgang dan verwacht door met name de besturing. Een releasedatum is helaas nog niet bevestigd.