Shenmue 3 Kickstarter - waarom het zo'n big deal is!

Article
donderdag, 18 juni 2015 om 10:30
xgn google image
Sinds gisternacht een Shenmue 3 Kickstarter campagne is gestart (en nu al zijn doel bereikt heeft) weten we dat er eindelijk, na 14 lange jaren, een nieuwe Shenmue uitkomt, die het verhaal van Ryo verder vertelt. Maar waarom is deze Shenmue 3 Kickstarter zo’n big deal voor veel mensen? Lees het in deze preview!
Het was 1999 toen de eerste Shenmue game uitkwam voor de Sega Dreamcast. In dat jaar werden veel mensen betoverd door de serie. Het was namelijk voor veel mensen de eerste game waarin ze vrij konden rondlopen door een virtuele stad en zelf verschillende personages (allemaal met eigen voice-acting) konden aanspreken.
De straten van het traditionele, Japanse Yokosaka waren mooi aangekleed: er liepen mensen, er was een markt en alles voelde heel levendig aan. Je kon zelfs frisdrank uit de automaten halen en heel veel minigames spelen (onder andere in een gokhal). Het bracht de magische Japanse sfeer heel goed over, op een (voor die tijd) unieke manier.

Shenmue 3 Kickstarter - De magie van eerdere delen

Een andere factor die de magie overbracht op mensen was het verhaal, dat verteld werd door middel van cutscenes waarin de speler op het juiste moment op de juiste knoppen moest drukken. Het hoofdpersonage was Ryo Hazuki, die de moord op zijn vader probeerde op te lossen. Dit bracht hem tot in de Japanse onderwereld.
Het verhaal voelde authentiek Japans aan en dat maakte de game net wat specialer dan andere games uit die tijd (zoals Driver of GTA), want het spel liet de voor ons exotische Japanse cultuur zien. Toch was de game geen financieel succes: het was de duurste game die Sega tot dan toe gemaakt had, maar de verkoopcijfers vielen erg tegen.
Tot slot had Shenmue nog een derde factor die mensen raakte: het was een goede vechtgame. Dit kon ook niet anders, aangezien Yu Suzuki, de geestelijk vader van het spel, ook het brein achter de Virtua Fighter-reeks is.
Shenmue 3 kickstarter oude shenmue

Shenmue 3 Kickstarter - Van Japan naar het Chinese platteland

Een jaar later verscheen Shenmue 2, dat zich afspeelde in Hong Kong en het verhaal van het eerste deel voortzette. In het tweede deel duikt Ryo in de onderwereld van Hong Kong. Hier zette de game wederom een fantastische, magische sfeer neer, die vooral heel authentiek aanvoelde. De game eindigde op het Chinese platteland met een enorme cliffhanger, die nooit is opgelost.
Microsoft kocht de rechten op van deel twee en bracht deze game een jaar later opnieuw uit voor de eerste Xbox. Hierdoor zijn meer mensen in aanraking gekomen met het spel dan via de geflopte Sega Dreamcast, waar het spel oorspronkelijk voor gemaakt was.
Wel was het uniek dat er op de Dreamcast al een multiplayer beschikbaar was, die via een inbelmodem online gespeeld kon worden. Mensen konden tegen elkaar vechten in verschillende online matches. Best modern voor een console die voor 2000 uitkwam.
Shenmue 3 kickstarter sega dreamcast

Shenmue 3 Kickstarter - Het lot in handen van de gamer

Helaas is het er (tot nu toe dan) nooit van gekomen om een derde deel te maken van de game, simpelweg omdat game-ontwikkelaars bang waren dat het geld niet terugverdiend zou worden. In die bijna vijftien jaar heeft de game tijd gehad om een cult following op te bouwen, die graag het verhaal wil uitspelen dat zo abrupt stopte in Shenmue 2.
Met dit in het achterhoofd heeft Suzuki nu een Shenmue 3 Kickstarter campagne opgestart, puur om eindelijk een punt achter zijn levenswerk te zetten.
Shenmue 3 kickstarter Yu Suzuki

Shenmue 3 Kickstarter - Nu al een nostalgisch succes

De Shenmue 3 Kickstarter campagne hoeft dus ook geen top-notch, superdeluxe, next-gen open world game op te leveren, maar meer een terugkeer naar de oude gevoelens van magie en nostalgie, om zo weer even de sfeer van Shenmue tot leven te brengen. Met het bescheiden bedrag van twee miljoen dollar is ook niet te verwachten dat de game zo groot wordt als een nieuwe Uncharted of Fallout.
Met simpele toevoegingen zullen de fans dus al tevreden zijn, zoals meer minigames, een nieuw skill system en meer battle modes. Het gaat er dan ook om, dat we weer even terugkeren naar het verhaal dat nu eindelijk in zijn geheel verteld kan worden, met de sfeer zoals we die gewend zijn van Suzuki.