5 Resident Evil 2 Remake gameplay veranderingen - Beter dan het origineel? [gespeeld op E3]

    Vorig jaar bewees Resident Evil 7 al dat het survival horror helemaal terug is. Resident Evil 2 doet dit dunnetjes over, en hoe! Wij hebben de game gespeeld op E3 2018 en dit zijn de 5 Resident Evil 2 Remake gameplay veranderingen die ons het meeste opvielen. Ze maken de game misschien zelfs beter dan het origineel!

    Third-person en geen tank controls meer

    Het allergrootste verschil tussen de Resident Evil 2 Remake gameplay en die van het origineel, is het verschil in camerahoek. De originele game maakte slim gebruik van de beperkte kracht van de PlayStation door vaste camerahoeken te gebruiken, met achtergrond die niet in real-time gepresenteerd werden. De remake pakt dit heel anders aan, door third-person gameplay te gebruiken, wat vergelijkbaar is met Resident Evil 4.

    Onze grootste angst was dat dit de game te makkelijk zou maken. Hier is wel aan gedacht, want de besturing is een stuk logger dan je gewend bent van Resident Evil 4. Hoofdpersoon Leon Kennedy is een beginnend politieagent en dus beschikt hij niet over de worstelmoves die hij in de latere games gebruikte. Lopen, richten en zelfs rennen zijn een stuk langzamer.

    Dit zorgt ervoor dat de spanning uit de originele game zeker nog aanwezig is. Dit komt overigens ook nog door iets anders, maar daar zeggen we later in deze special meer over.

    Je bent niet veilig achter deuren

    In de originele Resident Evil 2 en de gehele trilogie op de PlayStation kan je de iconische deuren vinden. Deze scheiden de verschillende gebieden en dienen ook als laadschermen daartussen. De korte animatie waarin de deur langzaam geopend wordt, is kenmerkend voor de eerste stijl van Resident Evil games en één van de meest iconische elementen.

    Over het algemeen ben je in de oudere Resident Evil games en zelfs in de nieuwste Resident Evil 7 veilig achter deze deuren. De zombies hebben namelijk nog niet de kunst van deurkrukken geleerd. Onze tijd met de Resident Evil 2 Remake leerde ons dat dit nu totaal anders is. Zelfs achter deuren ben je niet meer veilig.

    Zombies komen namelijk zonder pardon afgesloten kamers in om je het leven zuur te maken. Het lijkt erop dat de hal van het Raccoon City Politiebureau, dat dient als centraal gebied, vooralsnog wel veilige grond is. Of dat zo blijft, dat weten we nog niet.box One en PC.

    Zombies zijn veel sterker in de Resident Evil 2 Remake gameplay

    Door de jaren heen hebben zo veel games zombies als vijanden gehad, dat we inmiddels wel weten hoe we ze uit moeten schakelen. Schieten ze door hun kop en ze zijn al snel weer morsdood. Dit was ook het geval in de originele Resident Evil 2. Een goed gemikte shotgunschot naar het hoofd van een zombie betekende een fontein van bloed en een zombie die gegarandeerd niet meer op staat.

    Bij de Resident Evil 2 Remake gameplay kwamen we met deze kennis in ons achterhoofd al snel tot een vervelende verrassing te staan. De lijken die door het T-Virus geranimeerd zijn kunnen dit keer veel meer hebben dan hun voorgangers uit de jaren ’90. Als we veel meer zeggen, bedoelen we ook echt veel meer. Ze willen niet neer blijven.

    Zo kan je ze zo vaak als je wilt in de kop schieten met je pistool, toch blijven ze steeds weer op staan. Een huiveringwekkend detail is dat met elk schot dat je landt, ze meer en meer schade oplopen. Je ziet zombies met een half hoofd, missende ledematen en loshangende ingewanden. Goor!

    Het is geen letterlijke remake

    Capcom wist met de remake van de eerste Resident Evil al iedereen te verrassen, door een game waar velen bekend mee waren compleet op z’n kop te zetten. Bijvoorbeeld te toevoeging van de verschrikkelijke Crimson Heads was al een reden waarom de remake het nog beter deed dan het origineel. Wij merkten aan de Resident Evil 2 Remake gameplay al snel dat dit niet een letterlijke vertaling gaat worden van de originele game.

    Het lijkt erop dat deze remake de originele game als basis neemt en er vervolgens een compleet nieuwe draai aan geeft. Zo is de lay-out van het Raccoon City politiebureau grotendeels vergelijkbaar met wat we eerder zagen, maar wat er gebeurt is heel anders. Zo kan je nu door een rolluik, waarna je een collega agent tegenkomt die half verslonden wordt door een zombie.

    Ook de bekende Spade, Diamond, Heart en Club keys zijn terug en het lijkt erop dat de volgorde waarin je ze gebruikt heel anders zijn. Kortom; vertrouwd voor veteranen, maar genoeg vernieuwing voor wie de game al tientallen keren uitgespeeld heeft. Zo willen we het graag zien!

    De game is gehuld in duisternis

    Zaklampen zijn pas de laatste paar jaar een vast element geworden in de verschillende horrorgames. Donkere kamers en hallen die alleen verlicht worden door een lichtstraal van één zaklamp, dat heeft al meteen de potentie om bloedstollend eng te worden. We zagen dit al in Alien: Isolation, PT en de Amnesia games.

    Dit zagen we ook meteen terug in bij onze Resident Evil 2 Remake gameplay sessie. Het grootste gedeelte van Raccoon City Police Department is gehuld in duisternis, dus met de eerder genoemde sterke zombies was dit ontzettend spannend. Gelukkig heeft de zaklamp geen beperkte batterijen. Die vervelende mechanic heeft Capcom gelukkig weggelaten, dus dat is één ding waar je tijdens het spelen niet zorgen over hoeft te maken.

    Waar je wel je zorgen over kan maken is de sfeer van de game. Capcom heeft met deze remake de claustrofobische hallen van het politiebureau overtuigend neergezet, de graphics zijn ontzettend goor en het belooft weer een klassieke Resi-ervaring te worden. Met een modern sausje. Wij kunnen niet wachten!

    Resident Evil 2 komt op 25 januari 2019 naar de PlayStation 4, Xbox One en pc.

    Resident Evil 2 Remake

    Verkijgbaar vanaf 25 january 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.