ReCore release - De pros tegenover de cons

Article
donderdag, 18 augustus 2016 om 12:30
xgn google image
ReCore is een nieuwe IP van Microsoft die vorig jaar tijdens de E3 werd onthuld. De titel, die volgende maand uitkomt, wordt ontwikkeld door Keiji Inafune en de makers van Metroid Prime. Lees hieronder alles wat je moet weten over de ReCore release!
Spelers kruipen in de huid van Joule Adams, een avonturier die eeuwenlang in cryo-slaap heeft doorgebracht. Ze was een van de eerste vrijwilligers voor de Far Eden kolonie, maar wanneer ze ontwaakt blijkt dat niets volgens plan is verlopen. Vergezeld door haar trouwe Corebot compagnon Mack, een soort hond-achtige robot, gaat Joule op avontuur in Far Eden om de mensheid te redden.

Schakel de hulp in van robotvrienden

Tijdens haar avontuur komt Joule verschillende Corebots tegen, die allemaal een andere functie dienen. Zo is de vrolijke Mack verantwoordelijk voor het opsporen van onderdelen die belangrijk zijn voor het onderhouden van de atmosferische processors op Far Eden. Daarnaast zal Mack de speler te hulp schieten tijdens een gevecht en kan je deze viervoeter oproepen door middel van een speciale aanval.
Een totaal andere Corebot is de verlegen Seth, die je als speler kan inschakelen om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen. Corebots als Seth zijn namelijk ontworpen om in de bouw van Far Eden te werken, waardoor deze kleine robot met gemak zware ladingen kan tillen, zoals bijvoorbeeld Joule.
De game wordt door de ontwikkelaars omschreven als een liefdesbaby tussen Metroid Prime en Mega Man. Het team achter ReCore heeft dan ook roots in deze titels: zo werken onder andere de producent en artiest van de Mega Man games en de producent en designers van Metroid Prime aan ReCore mee.
96339

De pros van ReCore

Op gamescom konden we even met deze game aan de slag en het beviel ons goed, hoewel we bij sommige punten toch onze vraagtekens zetten. Daarom zullen we op deze pagina bespreken wat echt tof was aan ReCore. Op de volgende pagina zetten we uiteen over welke punten we nog twijfels hadden na het spelen van de demo.
Wanneer je denkt aan de gameplay van ReCore, dan komen gelijk de onmisbare Corebots in je gedachten tevoorschijn. Deze robotvrienden vormen niet alleen een essentieel gameplay element, maar ze zijn simpelweg ook erg tof. Verschillende Corebots zijn voor verschillende dingen te gebruiken: zo kun je bepaalde gebieden bijvoorbeeld niet bereiken zonder de hulp van Seth. De manier waarop deze robots in het spel zijn geïmplementeerd voelt vrij uniek aan en het zorgt voor een ervaring vol afwisseling: je hebt bijvoorbeeld niet het hele spel alleen maar dezelfde compagnon bij je.
Daarnaast heb je in ReCore verschillende kleuren ammunitie, die je kunt gebruiken tegen verschillende kleuren vijanden. Het switchen tussen de kleuren doe je met je D-Pad en het is van belang dat je dezelfde kleur ammunitie als de kleur van je doelwit gebruikt, want op deze manier richt je de meeste schade aan. Dit zorgt ervoor dat je telkens actief bezig bent met switchen tussen ammunitie en aanvallen.
De stijl en sfeer van ReCore is bovendien ook een pro. Deze deed op sommige momenten zelfs een beetje denken aan de eerste Borderlands game, bijvoorbeeld wanneer je de schade die je aanricht in punten groot over het scherm ziet vliegen. Het lijkt erop dat ReCore ons echt wat nieuws te bieden heeft, in plaats van een game te zijn waarvan er al dertien in een dozijn uitkomen.
96340

De cons van ReCore

Toch waren we niet helemaal positief over deze nieuwe IP en hadden we ook enkele punten waarbij we vraagtekens zetten. Op de vorige pagina besproken we de verschillende soorten ammunitie en hoewel dit zeker een tof gameplay element is, is ook de vraag of het niet wat te chaotisch wordt. Soms heb je namelijk vijanden van alle kleuren op je scherm en dan gebruik je al snel de verkeerde ammunitie. Tevens is het nog even wennen welke knop voor welke kleur ammunitie staat, waardoor je af en toe even moet checken of je wel de juiste kleur gebruikt, alhoewel je dit waarschijnlijk wel snel onder de knie zal krijgen tijdens het spelen van de game.
Daarnaast lijkt er nog weinig diepte in ReCore te zitten, zowel op het gebied van gameplay als in de gevechten. De gespeelde demo was vrij oppervlakkig: je komt een ruimte in en vijanden vallen je aan. Deze vijanden schakel je uit en je gaat door naar de volgende ruimte, waar je ook weer vijanden uit de weg moet ruimen. De puzzels en Corebots zorgden wel voor de nodige afwisseling tijdens de demo, maar de vraag is wel of dit genoeg zal zijn in de gehele game: gaat dit niet vervelen?
Bovendien zijn de omgevingen die we tot nu toe hebben gezien ook niet echt om over naar huis te schrijven. De ruimtes zijn veelal leeg en een beetje saai ingericht. Je hebt hierdoor ook niet echt een motivatie om te verkennen, want aangezien de omgevingen niet erg opmerkelijk zijn, voelt het alsof je daar alleen maar tijd mee verspilt die je beter kan opvullen met actie.
ReCore release screenshot

ReCore release heeft wel potentie

ReCore lijkt dus een hoop toffe en nieuwe gameplay elementen te gaan bieden zoals de Corebots en de verschillende typen ammunitie, maar de vraag is hierbij wel of de game diepgaand genoeg is. Wij zijn echter wel benieuwd naar deze titel, ondanks de kanttekeningen die we erbij plaatsen. De game heeft zeker wel potentie, maar hopelijk gaan de oppervlakkige gameplay en omgevingen niet te snel vervelen.
ReCore verschijnt op 13 september voor Xbox One en PC.