Park Beyond laat je het pretpark van je dromen bouwen [Preview]

Article
donderdag, 26 augustus 2021 om 16:00
park beyondf1629975735
Tijdens Openings Night Live is de gloednieuwe management-sim Park Beyond uit de doeken gedaan. Limbic Entertainment ontwikkelt de gloednieuwe pretpark management game en kun je natuurlijk kennen van Tropico 6. Wij spraken alvast met de ontwikkelaar over de game die volgend jaar verschijnt op next-gen consoles en PC.
Het bouwen van een pretpark van je dromen. Dat is het idee waarmee Limbic Entertainment begon met het ontwikkelen van de game. Alleen je creativiteit mag de limiet zijn voor het bouwen van het park, maar voordat je uit de startblokken schiet heeft de ontwikkelaar wel twee verschillende manieren voorgeschoteld om te spelen. Zo is er een campagne en een vrije bouwmodus.
In de campagne speel je als een architect die een pretpark moet gaan bouwen. Je maakt als het ware je eigen verhaal als ontwerper terwijl je met twee van de vaste krachten, Phil en Izzy, schakelt over de verschillende zaken die voor het pretpark geregeld moeten worden. Met dat verhaal ben je volgens producent Marco Huppertz minimaal dertig uur bezig. De sanbox modus daarentegen heeft geen limiet voor je het einde bereikt, maar wel kun je daarin eigen doelen stellen zodat je ergens naartoe werkt.
Wie de Tropico-games heeft gespeeld, had misschien gehoopt dat het zevende deel in de reeks onderweg zou zijn. Tropico was wat dat betreft best uniek als management-game gezien je als dictator speelt, terwijl er best al wat pretpark-simulatoren zijn. Louis Vogt, level designer bij Limbic, legt uit:

"Nadat we klaar waren met Tropico 6 gingen we met verschillende pitches aan de slag. Veel van ons speelden vroeger old-school parkmanagement sims en gingen daarom met een pitch daarvoor aan de slag. We gingen op zoek naar de vraag: wat kunnen wij toevoegen? Vaak wanneer je dit soort games ziet zijn er attracties waarbij je het gevoel hebt alsof het randje opgezocht wordt van wat je met een attractie kunt doen. Wij verleggen die grens juist met onze Impossification-feature."

Onmogelijke attracties in Park Beyond

Impossification is één van de concepten die de makers introduceren voor de game. Het is een nieuwe mechanic waardoor je attracties naar hartelust kunt ontwerpen. Zo kun je de bekende draaimolen bijvoorbeeld omtoveren tot een draaimolen met drie verdiepingen die helemaal uit elkaar getrokken wordt. Anderzijds kun je het reuzenrad als het ware omtoveren tot een tandwiel-versie waarbij je elf van de reusachtige attracties aan elkaar bouwt.
Bij achtbanen gaat de maker nog een stapje verder. Naast flink wat loopings, kurkentrekkers en vrije vallen kun je dankzij Impossification nog veel meer creëren. Zo kun je als het ware een kanon toevoegen aan de baan die het karretje over de map schiet. Karretjes transformeren daarnaast op basis van hoe je je pretpark ontwerpt. Als jij een achtbaan maakt die eindigt in het water, kan dat gewoon. Het karretje transformeert dan wanneer nodig in een opblaasboot.
Van Tropico 6 is dan ook flink geleerd. Vooral als het aankomt op het maken van een management game voor consoles. Vogt:

"Dat moesten we voor Tropico 6 helemaal ontwikkelen. Heel vroeg besloten we om ons te richten op de next-gen hardware. We willen op geen enkele manier gelimiteerd zijn door de oudere hardware. Door de nieuwe hardware te gebruiken kunnen we dan ook onze volledige visie tot leven brengen."

Die visie gaan we alleen wel pas in 2022 zien. Dan komt de game uit op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X. Welke datum de game precies uitkomt, is alleen nog niet duidelijk.