Oogappels 2012: Tomb Raider

Article
donderdag, 05 januari 2012 om 18:15
xgn google image
Wat een mooie games zijn er toch al voorbij gekomen in onze Oogappels rubriek voor 2012. En die lijst met games wordt alleen maar mooier door de toevoeging van de game van vandaag, want vandaag voegen we Tomb Raider aan de lijst toe.
De Tomb Raider franchise viert in 2012 alweer haar zestiende verjaardag en het is – helaas – te merken dat de serie al zolang onder ons is. De laatste Tomb Raider game was niet een heel groot succes en door de opkomst van de Uncharted franchise verloor Tomb Raider nog meer spelers. Het is voor ontwikkelaar Crystal Dynamics dus nodig om flink terug te komen om Tomb Raider weer op de radar te zetten. Dat lijkt te lukken met deze reboot. De studio zet eindelijk zijn eigen stempel op de game en dat lijkt iets moois op te gaan leveren.
Crystal Dynamics probeert Tomb Raider niet aan de man te brengen door het meer als Uncharted te maken, maar slaat een duisterder pad in. Het is niet vrolijk meer de aardbol over avonturieren, zoals in vorige delen (en als in Uncharted), maar het wordt een echt overlevingsverhaal waarin een nog jonge Lara Croft wordt gekneed tot de ware avonturierster die iedereen kent. Dit resulteert in een erg ‘breekbaar’ karakter, zoals de ontwikkelaar het mooi zegt. In vorige games was Lara Croft gewoon een geile chick die genoeg geld had om te doen wat ze wilde. Niet echt een karakter waarmee de meeste gamers zich kunnen identificeren. Lara is nu nog erg onervaren en wil graag deel uit maken van het team op haar eerste avontuur. Een verlangen dat de meeste mensen juist wel heel goed kennen.
Hierdoor kun je je beter inleven in Lara, zodat je haar niet teveel pijn laat lijden. Want dat is de bedoeling in Tomb Raider. In de meeste games genees je zomaar van een ‘arrow in the knee’ als je maar even dekking zoekt. In Tomb Raider niet. Wanneer je gewond raakt, zul je dat ook merken in de gameplay. Als je een rotswand aan het beklimmen bent en je valt van vijf meter naar beneden, dan overleef je dat misschien wel, maar je zult daarna een stuk minder soepel naar boven klimmen als bij je eerste poging. Hopelijk voel je je dadelijk zo erg verbonden met Lara dat je haar dat niet aan wil doen. Als Crystal Dynamics dat voor elkaar krijgt, dan heeft ze zeker weten goed werk afgeleverd.
Het karakter Lara Croft is in deze reboot dus erg belangrijk geworden. Niet langer draait het om mooie locaties en schatten verzamelen, maar het draait om overleven. Je moet Lara in leven houden, en ondertussen kun je uitvogelen wat erin hemelsnaam mis is met het eiland waar je op gestrand bent. Je begint met een basis te maken op dit eiland waar je steeds naar terugkeert. Vanuit hier kun je vervolgens steeds nieuwe paden bewandelen om nieuwe dingen te ontdekken. Bepaalde wegen zijn niet begaanbaar totdat je ergens anders specifieke voorwerpen hebt gevonden of acties hebt geleerd. Het arsenaal aan mogelijkheden wordt steeds uitgebreider en zou je zo steeds geboeid bezig moeten houden.
Doordat dit pas je eerste avontuur is en je bent gestrand op een eiland heb je voor het eerst ook geen oortje in met hulp van een of andere gozer uit Engeland. Je staat er helemaal alleen voor en zult daarbij soms op je instincten moeten vertrouwen. Als de game doorheeft dat je even niet meer weet wat te doen dan lichten sommige bruikbare objecten geel op om je hints te geven. Dit is het ‘Survival Instinct’ van Lara zelf. Een handig hulpmiddel dat wel wat wegheeft van de ‘Eagle Vision’ uit Assassin’s Creed.
Een van de grootste ergerpunten van de vorige Tomb Raider games, de camera, is ook onder de loep genomen voor deze game. De camera gedraagt zich nu enigszins gelijk als de camera uit de Uncharted games. Goed nieuws dus! Verder is er ook aan de bewegingen van Lara gewerkt. Zo zal ze zich meer bewust zijn van haar omgeving; ze struikelt over uitstekende stenen, perst echt haar lichaam door kleine ruimtes en gebruikt muren om tegen te leunen bij het uitrusten.
Als het Crystal Dynamics lukt om Lara Croft realistisch over te brengen als een maagd in het avonturieren dan gaat dit absoluut de goede kant op. We weten op dit moment echter nog niets over het geheel vernieuwde gevechtssysteem, dus daar kan het nog fout gaan. Maar als alles gewoon klopt dan wordt Tomb Raider een topper van jewelste, de reboot die de franchise zo hard nodig heeft en een van de lekkerste Oogappels uit deze rubriek.