Oogappels 2012: PROTOTYPE 2

Article
vrijdag, 03 februari 2012 om 18:00
xgn google image
Morgen is het alweer tijd voor de hekkensluiter in de Oogappels rubriek van 2012. Maar zover is het nu nog niet. Vandaag lezen jullie een beknopte vooruitblik op een bloederige game, afspelende in New York: PROTOTYPE 2.
Niet iedereen van jullie zal zitten te wachten op de Oogappel van vandaag. We weten dat de voorloper, PROTOTYPE, niet iedereen kon bekoren. Sommige hoge pieten binnen de game-industrie boorden het spel helemaal de grond in. Vanuit andere hoeken kreeg de game echter ook weer veel lof. Hierdoor hebben wij enorm getwijfeld of we PROTOTYPE 2 nu wel tussen de Oogappels moesten gooien of niet. Uiteindelijk hebben we aan de fans van deel één gedacht en daarnaast hebben we deel twee al gespeeld en daaruit blijkt dat deze game absoluut niet mag missen in de Oogappels dit jaar.
We kunnen jullie meteen al vertellen dat PROTOTYPE 2 in ieder geval behoorlijk anders zal zijn dan deel één, alleen al omdat je niet met Alex Mercer speelt. Nee, je kruipt in de huid van James Heller. Wie is dat dan weer? James Heller is een soldaat. Dat is al wat we met zekerheid kunnen zeggen. Alex Mercer is overigens ook nog steeds levendig aanwezig in dit vervolg, mochten zijn fans zich zorgen gaan maken naar aanleiding van deze mededeling.
Alex Mercer kom je namelijk al vrij vroeg in PROTOTYPE 2 tegen. Hij redt James Heller. Je wordt dus gered door het hoofdpersonage uit de vorige game. Wat nog leuker is: je krijgt ook de krachten van Mercer. Stank voor dank, dat is de slogan die behoorlijk van toepassing is op James Heller. Want, waarvoor gebruikt onze vriend de soldaat zijn nieuwe krachten? Juist, om Mercer trachten te vermoorden. Waarom? Volgens Heller is Mercer schuldig aan de dood van Hellers vrouw en kinderen.
Natuurlijk zijn er naast een nieuw verhaal ook gameplaytechnische verbeteringen, of in ieder geval, veranderingen. Zo zal geweld een iets minder dominante rol krijgen. Je kunt nu ook heel gluiperig iemands karakter ‘opzuigen’. Hiervoor hoef je niet meer per se zijn ingewanden uit te rukken, en andere onfrisse activiteiten op die persoon uit te voeren. Überhaupt ligt bij het vechten zelf de nadruk minder op het enorm gewelddadige aspect. Stealth is iets dat we in PROTOTYPE 2 gaan zien. Dat is dus al iets heel anders dan het massageweld waarmee je heel New York uit deel één kon slopen.
Duidelijk mag zijn dat PROTOTYPE 2 in ieder geval een game zal worden die behoorlijk verschilt van zijn voorganger. Alleen dat zou al een reden kunnen zijn om dit deel aan te schaffen. Want misschien moet je maar niet kijken naar hoe PROTOTYPE was, maar eerst eens afwachten hoe deel twee is. Het zou nog weleens een totaal andere game kunnen worden. Of dat iets positiefs of negatiefs is, tja, dat moeten we op dit moment natuurlijk nog in het midden laten. Dat weten we op 27 april, wanneer de game uitkomt op de PlayStation 3 en Xbox 360, en in tegenstelling tot deel één op de PC.