De nieuwe features in Mortal Kombat X

    Mortal Kombat X komt er binnenkort aan, 14 april. De game is intussen de tiende in de reeks en levert vechterbazen weer broze knokkels. Natuurlijk zijn er een heleboel nieuwe features te vinden in deze game. Wij zetten ze even op een rijtje voor je in deze special met de nieuwe features in Mortal Kombat X!

    Mortal Kombat is ooit begonnen als een tweedimensionaal vechtspel dat zich onderscheidde door de mogelijk bloederige einde van een gevecht. De franchise is meerdere malen in opspraak geraakt door de fatalities en de bloederige scenes.

    Toch is dit een van de dingen die de franchise altijd gekenmerkt heeft. De overdreven manier waarop een van de vechters aan zijn einde komt is alleen niet het enige wat de franchise zo kenmerkt. Dit zijn natuurlijk ook de bekende gezichten zoals Scorpion, Sub-Zero, Liu Kang en Shang Tsung, maar ook de stijl van het vechten an sich onderscheidt zich van andere spellen.

    Maar wat zijn nou de nieuwe features die Mortal Kombat X met zich meebrengt? Wij zetten ze op een rijtje voor je in deze special!

    Nieuwe manier van vechten in Mortal Kombat X

    Mortal Kombat is een franchise die niet heel vaak met nieuwe gezichten komt. Eigenlijk is er alleen in de eerste paar delen veel met nieuwe personages gewerkt. Daarna werd het een beetje een vaste cast met hier en daar een extra karakter. Dat is in Mortal Kombat X wel anders.

    De verhaallijnen zijn natuurlijk allemaal veranderd en dat geeft mogelijkheden voor NetherRealm Studios. Er komen maar liefst negen nieuwe personages naar voren, waaronder Cassie Cage, D’Vorah, Kotal Kahn, Jacqueline Briggs en Erron Black.

    Omdat er een heleboel nieuwe karakters bijkomen in Mortal Kombat X was dit de uitgelezen kans voor NetherRealm Studios om ook het vechtsysteem op de schop te nemen. In enkele vorige delen van de franchise had iedereen verschillende stances, maar dat is nu verleden tijd. Tenminste, het is anders.

    Deze wordt nu gekozen voordat een gevecht begint en neemt voor- en nadelen met zich mee. Kies je bijvoorbeeld voor een offensieve stijl, heb je andere bewegingen dan bij een defensieve stijl. Ook is de schade die je doet en ontvangt net even wat anders.

    De meters die voorheen alleen voor een X-Ray beweging en een extra krachtige beweging zorgden kunnen nu ook ingezet worden om iemands combo te doorbreken. Wel zo eerlijk, want als je de combo’s van Mortal Kombat (9) zag, werd je soms niet vrolijk.

    Interactieve omgevingen en cutscenes

    Voor degenen die het vechten in Mortal Kombat met Injustice vergeleken hebben, is één ding in de omgevingen waarschijnlijk het meeste opgevallen. Injustice: Gods Among Us heeft interactieve levels, waar Mortal Kombat dat nooit echt gehad heeft.

    Tijd dus voor NetherRealm om dat ook in Mortal Kombat te introduceren. De interactieve levels zoals we ze uit Injustice waren alleen een beetje ongebalanceerd, dus daar is ook meteen wat aan gedaan. Het principe werkt in Mortal Kombat X hetzelfde. Als er een interactief element in de buurt is, glimt dit.

    Een druk op de knop is dan genoeg om deze te gebruiken. De objecten zullen in sommige gevallen schade doen aan de tegenstander, maar veelal zijn ze bedoeld om uit een benarde positie te komen. Ook de cutscenes In Mortal Kombat X zijn wat aangepast.

    Iedereen kent de leuke filmpjes wel uit andere games, waarbij je dan allebei als een malle op een knopje moet rammen om maar te winnen. Mortal Kombat X kent dit ook, al is het wellicht in een wat andere vorm. Deze interactieve filmpjes ga je vooral in de Story modus zien.

    Brutalities, Quitalities en Fatalities voor n00bs

    NetherRealm heeft de eindes van een gevecht in Mortal Kombat X enigszins veranderd. Natuurlijk kent Mortal Kombat X nog steeds de gruwelijke Fatalities die door een bepaalde combinatie uit te voeren zijn. En de toetsencombinaties die je in moet voeren zijn natuurlijk wel te doen met enige oefening, maar een n00b kan daar niet mee uit de voeten.

    Die doet dan een dansje en slaat dan per ongeluk. Hilarisch om te zien! Onder aan de streep is het alleen leuker om een Fatality te zien en daarom kent Mortal Kombat X de zogeheten Easy Fatalities. Tijdens een gevecht kun je zien of iemand dit aan heeft staan door een schedeltje onderin het scherm. Hoe de Easy Fatality precies in elkaar zit, is nog niet bekend.

    En dan de vernieuwde Brutality. Eerst was het simpelweg een lange combo zoals de Ultra Combo uit Killer Instinct met aan het einde een ontplofte tegenstander. In Mortal Kombat X is het een tussenweg tussen een Fatality en de X-Ray, ofwel gewoon een hele brute manier van iemand de genadeklap geven.

    Niet alleen heeft NetherRealm geluisterd door de Brutality terug te brengen en te pimpen. Ook de ragequitter wordt aangepakt in Mortal Kombat X. Als iemand midden in een gevecht stopt, zal hij een straf krijgen. En niet alleen na de match, want dan heeft de tegenpartij er geen profijt of plezier van.

    Nee, NetherRealm Studios straft de quitter door zijn hoofd te laten ontploffen in de match. Dit is dan een Quitality, waardoor de stoppende partij afgemaakt wordt en degene die zijn hoofd er wel bij hield dus beloond wordt met de winst.

    Faction Wars

    We hadden deze al kort toegelicht in de special met 5 redenen om Mortal Kombat X te halen. De Faction Wars is dan ook een compleet nieuwe feature in Mortal Kombat X. Aan het begin van het spel kiest een speler een factie aan wie hij loyaal aan is. Iedere week loopt er een soort oorlog tussen de facties, waarbij spelers over de hele wereld meedoen.

    Er zijn verschillende uitdagingen voor de facties die steeds variëren. Dat kan het uitvoeren van een aantal X-Ray Attacks zijn, een aantal Fatalities, Flawless Victories of dergelijke zijn, maar ook het winnen van een match zonder te schoppen. We noemen maar even wat.

    De spelers verzamelen punten voor hun factie door simpelweg gevechten te winnen, maar ook door singleplayer uitdagingen en minigames te voltooien. De winnende factie krijgt een beloning en daarna barst de strijd gewoon weer los! Wat de beloningen zijn, is nog onbekend.

    Daag jezelf uit in de Living Towers

    Mortal Kombat uit 2011 kende al een hele serie uitdagingen. In Mortal Kombat X zit een soortgelijke modus, maar dan weer anders. Als je in Mortal Kombat klaar was met de uitdagingen, was het namelijk klaar. Nu blijft de uitdaging wat langer plakken in de Living Towers.

    Er zijn drie torens beschikbaar die ieder een ander niveau aan dynamische uitdagingen bevat. Er is een toren die iedere dag een aantal keer ververst wordt, eentje die iedere dag ververst wordt en eentje die eens in de zoveel tijd ververst wordt. Deze laatstgenoemde is het langst en bevat natuurlijk de moeilijkste uitdagingen.

    Als je een van deze torens voltooit, kun rekenen op een daarbij behorende beloning. Wat die beloningen zijn is nog onbekend, maar reken erop dat dit minstens schetsen, renders en de instructies voor Fatalities zijn. Maar wie weet speel je er zelfs outifts mee vrij.

    Mortal Kombat X komt op 14 april in de schappen terecht en tegen die tijd zorgen we dat je een recensie van ons ontvangt. Hou tot dan dan de gamepagina in de gaten, om volledig op de hoogte te blijven van alles omtrent deze game.

    Mortal Kombat X

    Verkijgbaar vanaf 14 april 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.