Interview Wargaming - World of Tanks Blitz bewust niet uitbesteed

Article
woensdag, 16 juli 2014 om 12:09
xgn google image
World of Tanks is een franchise die zich inmiddels meer dan gevestigd mag noemen. Hoogste tijd voor Wargaming om van consoles en PC over te stappen naar mobile met Blitz. XGN sprak met communicatiedirecteur Tom Putzki van Wargaming.
XGN: Waarom is er besloten om World of Tanks Blitz uit te brengen op mobiele apparaten?
"We hadden nooit eerder iets met mobiele apparaten gedaan en daar dus ook geen ervaring mee. Bovendien liepen we ook wel tegen de politiek van Apple aan in het begin, maar daar hebben we steeds meer over geleerd en zo zijn we steeds verder in het proces gerold. Dat is wel een toewijding, want je moet een hele nieuwe user interface maken, en het is en blijft een MMO en die heeft toch een stevig netwerk nodig."
XGN: Hoewel het uiteraard steeds vaker voorkomt, blijft het spannend om een game free-to-play uit te brengen. Waarom kiezen jullie hiervoor?
"Onze community is heel erg close, waardoor we ongeveer kunnen inschatten wat die gaat doen. We geloven bovendien niet in het outsourcen van onze games, we houden de complete ontwikkeling binnenshuis, omdat we het gevoel hebben dat we onze klant, de speler, hebben beloofd toen wij in deze business begonnen.
Het is lastig om iemand in India diezelfde liefde voor Wargaming en World of Tanks te laten voelen. Wij zien onze spelers als onze aandeelhouders die ons betalen. Zij zijn onze werkgever en we kunnen ons werk niet zomaar bij anderen gaan neerleggen, we moeten dit zelf doen voor onze spelers. Onze games moeten gemaakt worden bij ons, waar World of Tanks is wat wij ademen, beleven en voelen."
XGN: Het bedrijf is enorm gegroeid de afgelopen jaren, hoe houd je die hechtheid binnen de Wargaming-muren dan vast?
"In mei 2011 waren we nog met tweehonderd man, inmiddels is dat drie jaar later uitgegroeid tot 3040 medewerkers. De sfeer is nog altijd alsof we een grote familie zijn. Ik ben bijna 50 jaar oud, maar ik voel me jong. We houden het zo goed vol met zijn allen omdat de sfeer geweldig is. Je krijgt de kans om te werken met mensen van over de hele wereld en daaruit vloeien vriendschappen voort.
Plus, het zijn stuk voor stuk professionals die weten waar ze mee bezig zijn. En eerlijk is eerlijk, Wargaming verdient een heleboel geld, maar is ook bereid om dat te delen met de medewerkers bij goede resultaten. Ook wordt er heel veel aan goede doelen gegeven, maar daarover blazen we nooit hoog van de toren, we vinden het belangrijk om terug te geven aan de gemeenschap."
Blitz
XGN: Je bent communicatiedirecteur, heb je wel de tijd om jullie games te spelen?

"Ik heb ontzettend veel gespeeld, al 12.000 matches in mijn account. Mijn favoriete tank is een Franse, namelijk de FCM 36 PAK 40 . Hij is langzaam als een slak en heeft nagenoeg geen pantser. Het is net alsof je in een auto van aluminium folie rondrijdt. Maar, wat wel weer heel sterk is aan deze tank is zijn gun waarmee je met gemak tien kills haalt."
XGN: Momenteel is de World of Tank Blitz alleen beschikbaar op iOS. Zit een Android-uitgave nog in de pijplijn?

"Jazeker, momenteel zetten we alle zeilen bij om onze game zo spoedig mogelijk op Android te krijgen en daar zijn we al zeer dichtbij. Niet dat al onze medewerkers daar mee bezig zijn, want er zijn diverse PC-titels in ontwikkeling. Inmiddels zijn onze zes ontwikkelstudio’s met van alles aan de slag. In Amerika wordt gewerkt aan een World of Tanks-game voor Xbox 360 en eentje voor de PC, plus nog een browser-game. Ook in Minsk werkt Wargaming aan een browsergame."
World of Tanks Blitz is nu verkrijgbaar op iOS. De World of Tanks Blitz recensie staat inmiddels online.

Populair Nieuws