Interview Dan Hay: 'Eiland Far Cry 3 kent meer diepgang dan ooit'

Article
vrijdag, 12 oktober 2012 om 17:30
xgn google image
Wie onze impressies van Far Cry 3 heeft gelezen, weet dat het derde deel verhaaltechnisch een andere weg inslaat dan de eerste twee games. Far Cry 3 is grimmiger, gestoorder en kent een duisterder verhaal dan zijn voorganger vier jaar geleden in de Afrikaanse savanne. Vaas, de stevig getatoeëerde schurk in dit nieuwe avontuur, is met zijn knettergekke mimiek en zijn meedogenloze acties aansprakelijk voor het feit dat het spelen van Far Cry 3 je de kriebels bezorgt. Alsof je een game met horrorelementen aan het spelen bent. Laat producent Dan Hay nu voor dat laatste gezorgd hebben.
Dan Hay is een man die niet lang bij een bedrijf in dienst kan zitten. Hij wil zijn grenzen verleggen, keer op keer iets nieuws produceren en met veel verschillende mensen werken. Uit zijn cv blijkt dat hij echter maar één grote liefde heeft, en dat zijn schietspellen. Naast een eenmalig uitstapje naar Marvel: Ultimate Alliance heeft de voormalig acteur gewerkt aan titels als de klassieker 007: Nightfire, Xbox 360-launchtitel Quake 4, third-person shooter Fracture en het angstaanjagende F.E.A.R. 3. Op de laatstgenoemde titel heeft hij naar eigen zeggen een grote stempel gedrukt. In gesprek met XGN vertelt hij meer hierover en over de kracht van Far Cry 3.
XGN: Zeg Dan, van F.E.A.R. 3 naar Far Cry 3. Dat is nog eens een verschil!
Dan Hay: Zeker. Toen ik klaar was de met de ontwikkeling van F.E.A.R. 3, belde Ubisoft Montreal direct op. Of ik wat wilde betekenen voor een nieuw Far Cry-deel. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Far Cry is één van mijn favoriete gameseries, omdat je altijd zo’n grote, prachtige speeltuin krijgt voorgeschoteld. Ik heb al jarenlang respect voor de makers van deze franchise. Het is inderdaad heel wat anders, maar ik was binnen een paar dagen al helemaal gewend aan het wereldje van Ubisoft.
XGN: Die thrillerelementen in Far Cry 3. Gezien je verleden bij F.E.A.R., heb jij tegen het team van Ubisoft gezegd dat het spel gestoorder moet worden?
Dan Hay: Eigenlijk niet. Toen we aan het discussiëren waren over de schurk in Far Cry 3, waren we het al eigenlijk over eens dat dit een sadistische klootzak moest zijn. Iemand die je niet in je achtertuin wilt tegenkomen. Het klopt dat ik een aantal suggesties heb gedaan om Vaas nog enger en nog gestoorder te maken, maar het was altijd al de bedoeling om zo’n type iemand op de voorgrond te zetten.
XGN: Buiten het verhaal. Welke elementen zullen Far Cry 3 uniek maken? Want het heeft weer dezelfde open aanpak en exploratie als in de vorige twee delen.
Dan Hay: De grootste vernieuwing in Far Cry 3, is het eiland. Daar is geen twijfel over mogelijk. Dat het speelveld even groot is als in het vorige deel, maakt niet uit. We hebben ons gefocust op diepte, en niet op grootte. Ervoor zorgen dat er meer te doen is, meer ambiance is, meer te beleven valt en er gewoonweg voor zorgen dat Jason zich in zijn eentje niet op zijn gemak voelt. Anders gezegd hebben we meer aan de diepgang gesleuteld dan ooit tevoren in de Far Cry-reeks. Dat blijkt wel uit mijn favoriete wapen uit de game: de tijger. Begrijp je nu wat ik bedoel?
XGN: Over Jason gesproken, begint het aan zijn ziel te vreten naarmate hij meer mensen omlegt? Want in de allereerste scène dat hij iemand vermoordt, is hij helemaal ontdaan.
Dan Hay: Om een kort antwoord te geven: ja. Ik ga niet te veel uit de school klappen over de karakterontwikkeling van Jason, maar ik kan wel zeggen dat hij zichzelf steeds minder in de spiegel durft aan te kijken. Dit heeft verhaaltechnisch weer gevolgen, maar natuurlijk ga ik niet zeggen welke dat zullen zijn.
XGN: Waarom leven er eigenlijk altijd van die gestoorde mensen op de werelden van Far Cry?
Dan Hay: Het principe van Far Cry is dat er geen wet en geen regels zijn. Degenen met de grootste mond en de meeste wapens, hebben het voor het zeggen en daardoor krijg je onmiddellijk dat beklemmende sfeertje. Dat maakt het spel naar mijn mening zo goed. Want hoe zou jij reageren als je helemaal alleen op een eiland was met een onverbiddellijke dictator die op jou aan het jagen is? Precies, je verandert als mens, als persoon en dat zul je bij Jason ook gaan merken.
XGN: Is dat ook één van de redenen waarom Jason drugs gebruikt?
Dan Hay: Speltechnisch gebruikt hij drugs om zichzelf te genezen, natuurlijk. Maar aan de andere kant merk je aan zijn dromen dat hij er verslaafd aan begint te raken. Het maakt hem geestelijk kapot, maar tegelijkertijd wil hij meer en meer. Dat komt nogmaals door alles wat er hem gebeurd is: vrienden ontvoerd, broer vermoord en een dictator die achter hem aan zit. Hij leert om te overleven en hij denkt dat dat op deze manier juist is.
XGN: Hoe moeilijk is het om een verhaalgedreven game te maken met al dat multiplayergeweld van de laatste tijd?
Dan Hay: Goede vraag, maar daar is een simpel en kort antwoord voor: niet moeilijk, want er zal áltijd behoefte zijn voor singleplayergames. Altijd. Daar kun je als ontwikkelaar je meeste creativiteit in kwijt en je beste mensen op zetten, zoals stemacteurs, auteurs en ga zo maar door.
XGN: Maar Far Cry 3 heeft wel degelijk een multiplayer, met ook nog een uitgebreide leveleditor ...
Dan Hay: Begrijp me niet verkeerd, we stoppen enorm veel tijd in het maken van een goede online multiplayermodus. De coöperatieve modi zijn in Far Cry 3 echt fantastisch, om nog maar te zwijgen over de leveleditor, één van de meest uitgebreide die ik in deze vorm heb gezien. Het is zelfs één van de grote krachten van Far Cry 3, die editor. Spelers kunnen hun eigen omgevingen maken, missies instellen en nog veel meer. Bij het kopen van de PC-versie, moet je die echt gaan checken.