Interview: Anton Sitnikau over World of Warplanes

Article
woensdag, 07 maart 2012 om 14:00
xgn google image
Ontwikkelaar Wargaming.net is druk bezig met de nieuwe massively multiplayer online game World of Warplanes, het spirituele vervolg op de succesvolle MMO World of Tanks. Wij spraken met Anton Sitnikau, producent bij de ontwikkelaar, om wat meer over deze ambitieuze game te weten te komen.
Na het grootse succes van de 'freemium' massively multiplayer online game World of Tanks, kon een vervolg eigenlijk niet uitblijven. World of Warplanes is een nieuwe game die de explosieve gevechten op de grond inruilt voor intense achtervolgingen in het luchtruim. Helaas weten we tot nu toe nog niet echt veel over deze nieuwe ambitieuze game. Hoe steekt World of Warplanes precies in elkaar en wat kun je van deze titel verwachten? Dit kersverse interview moet uitkomst bieden.
XGN: Hey Anton! Met een beoogde release van World of Warplanes in de lente dit jaar, hoe staat het momenteel met de ontwikkeling?
Anton Sitnikau: Het is nu een jaar geleden wij de titel hebben aangekondigd op de Gamescom en ik kan zeggen dat we al een heel eind zijn gekomen. We zijn bijna klaar met twee grote gamemodi en zijn nu plannen aan het maken over zestig authentieke voertuigen in de uiteindelijke versie.
We hebben een hoop tijd besteed aan verbeteringen in de engine, die ten goede komen aan het grafische jasje en de server berekeningen. Het vliegmodel heeft ook tijd gekost. Nu zijn we vooral bezig met het balanceren van de game en problemen met servercapaciteit op te lossen. Dit verklaart waarom de game een grote alpha-testfase moest ondergaan voor de nodige feedback.
XGN: We zijn op de hoogte van de community grootte in World of Tanks. Dit zou kunnen leiden tot een geweldige relatie tussen de spelersbasis en de ontwikkelaar. Wat zijn de meest voornamelijke dingen die Wargaming.net heeft geleerd tijdens het ontwikkelen van World of Tanks, die worden toegepast in World of Warplanes?
Anton Sitnikau: We hebben de sleutelemenenten van de gamedesign die hebben geleid tot het succes van World of Tanks teruggebracht. Ten eerste zal World of Warplanes een soortgelijke balans hanteren tussen leuke gameplay, een toegankelijke user interface, historisch accurate voertuigen, een realistisch schademodel en ditmaal ook een complex vliegmodel. Daarnaast zullen beide titels een hoop gelijkenissen vertonen op basis van het verdienen van nieuwe dingen en het progressiesysteem in het algemeen.
We hebben een hoop geleerd tijdens het maken van World of Tanks en het is erg moeilijk om de meest cruciale zaken op de voorgrond te houden. In World of Tanks merkten we dat de servercapaciteit al snel drastisch vergroot moest worden, vanwege de immense populariteit. Dit is een fout die we willen voorkomen in World of Warplanes.
XGN: Er staat binnenkort een bèta van World of Warplanes in de planning. Hebben jullie hierover al enige details voor ons?
Anton Sitnikau: De gesloten bèta begint al zeer binnenkort. Het werk dat tot nu toe in de game is gestopt is al in een vergevorderd stadium en we hoeven nu geen uitstel aan te kondigen. We willen vooral dat World of Warplanes gebalanceerd en afgewerkt is voordat we de game lanceren, dus we zullen nu nog geen concrete releasedatum aankondigen. Jullie zullen het dus vooralsnog moeten doen met een release ergens in 2012. Maar vergeet je vooral niet in te schrijven voor de gesloten bèta!
XGN: World of Tanks heeft universeel goede cijfers behaald. Een van de meest geprezen pluspunten, was de zeer uitgebreide mogelijkheden om jouw eigen tanks aan te kunnen passen. Kunnen we zoiets ook verwachten in World of Warplanes?
Anton Sitnikau: Absoluut! World of Warplanes zal een gedetailleerd opwaarderingsysteem kennen, gepaard met historisch correcte realisme als we het hebben over de modellen, motoren en interne onderdelen. Je zult vele motoren, daken en glijopties tegenkomen die je sterker kunt maken. Ook de wapens, inclusief bommen en doelzoekende raketten, zul je naar hartelust kunnen aanpassen. Als je daarmee klaar bent, kun je aan de slag gaan met het uiterlijk van jouw voertuig. Genoeg te doen dus!
We zullen tevens meerdere vormen van ammunitie introduceren. Zo kun je kiezen tussen brandbare, explosieve en anti-pantser ammunitie, evenals kogels met gecombineerde effecten zoals brandbare-explosieve ammunitie. Spelers kunnen hun vliegtuig per onderdeel opbouwen, daar hoort ook een diepgaand ammunitiesysteem bij.
XGN: Wij zijn nieuwsgierig naar de verschillende gamemodi die in World of Warplanes zitten. Kunnen jullie hier meer over vertellen? Team Deathmatch zou een logische toevoeging zijn, maar wij geloven dat er ook wat meer unieke typen modi in jullie opkomende game verstopt zullen zitten.
Anton Sitnikau: We zullen verschillende gamemodi aankondigen net voor release. Twee daarvan zijn bijna klaar voor gebruik.
In de eerste modus moet jij de rol op je nemen om de grondtroepen van jouw team te helpen. Je zult over chaotische slagvelden vliegen die vol zitten met zowel vriendelijke als vijandige spelers. De opdrachten zullen variëren tussen het uitschakelen van alle vijandige vliegtuigen en het vernietigen van verschillende doelwitten op de grond, zoals gebouwen of voertuigen.
In de tweede modus moeten jij en je team transportvoertuigen onderscheppen of juist verdedigen. Aan jou de taak dus om de verdedigende rol te spelen en jouw escort in leven te houden, of deze juist te vernietigen. Mits je in het andere team zit, natuurlijk. Alle escortvoertuigen worden overigens bestuurd door de computer en kunnen zich tot op bepaalde hoogte zelf verdedigen.
XGN: World of Tanks bleek een uiterst succesvolle game te zijn, door het zogenaamde 'freemium' model te gebruiken. In andere woorden kun je de game compleet gratis downloaden en spelen, maar er wordt wat ruimte vrijgehouden voor de echt enthousiaste spelers onder ons. Zij willen hier dan ook graag wat meer voor betalen. Zal World of Warplanes een soortgelijk pad bewandelen, of hebben jullie andere plannen voor betalingsmogelijkheden?
Anton Sitnikau: Net zoals bij World of Tanks, zal World of Warplanes geen investeringen van de speler vragen. Maar we bieden wel de mogelijkheden om net dat beetje extra uit de game te halen, zonder dat dit de balans verstoort. Als je bijvoorbeeld geen tijd hebt, maar wel het geld, dan zul je tegen een betaling snel in level kunnen stijgen. Degene die alle tijd in de wereld heeft, zal hier geen last van ondervinden. De kosteloze weg kost alleen wat meer tijd. Iedereen moet gelijke kansen hebben. Daarom zullen we geen 'God Mode' aanbieden voor een prijs, evenals betere besturingen voor in het vliegtuig. Daar doen wij niet aan.
XGN: Free-to-play games nemen in populariteit toe op het digitale platform Steam. Zijn er toevallig enige plannen om juliie games in de toekomst ook naar Steam te brengen, of zal alles gewoon via Wargaming.net blijven verlopen?
Anton Sitnikau: We hebben genoeg in huis op Wargaming.net en zien geen enkel voordeel om ons bij het Steam platform te voegen.
XGN: Het is tegenwoordig een trend voor MMO's om extra's te implementeren via applicaties op de telefoon of Facebook. Hebben jullie hier ook naar gekeken voor World of Warplanes?
Anton Sitnikau: Helaas zijn we tot op heden te druk geweest met het ontwikkelen van World of Warplanes. Eerst willen we er zeker van zijn dat de game goed werkt en de gameplay goed opgepoetst is, voordat we kijken naar extra's zoals zij-projecten en applicaties.
XGN: Gefeliciteerd met het behalen van een Guiness World Record in de categorie 'Meeste Spelers Tegelijkertijd Online op een Enkele MMO Server'. Zijn er plannen om ook een spectaculair record te vestigen in World of Warplanes?
Anton Sitnikau: Wargaming.net laat nooit een kans liggen om een nieuw record te behalen! Maar specifieke plannen? Ik kan alleen maar zeggen dat met de ongelofelijke potentie die we in World of Warplanes zien, we alle redenen hebben om hiervoor grote doelen te stellen!
XGN: Zal World of Warplanes toegankelijk worden voor zowel de sterke PC's als de wat goedkopere varianten?
Anton Sitnikau: We zijn daar op dit moment nog druk mee bezig en het is voor mij nu nog te vroeg om over technische specificaties te praten. Ik kan alleen maar zeggen dat de systeemeisen niet sterk zullen afwijken van die van World of Tanks. Als je die game dus vloeiend op jouw PC kon draaien, dan zal World of Warplanes ook geen probleem moeten vormen. World of Warplanes is enkel wat meer gevoelig voor een hoge ping; je zult deze game voor de optimale ervaring met minstens honderd ms ping moeten spelen.
XGN: Een kippenvel bezorgende ondersteuning van orkestrale nummers, zou World of Warplanes volgens ons absoluut ten goede komen. Kunnen we wat spectaculaire muzikale ondersteuning verwachten, terwijl we door de lucht zweven? Iets in de richting als 'Flight of the Valkyries' van Wagner?
Anton Sitnikau: Op dit moment wordt er flink gewerkt aan de soundtrack voor World of Warplanes. De audio past perfect in het tempo van de game en we doelen op dynamische muziek. Het is nu echter nog te vroeg om te zeggen of het orkestrale nummers zijn, elektronische of een combinatie van die twee.
XGN: Hebben jullie ooit het idee gehad om World of Tanks, World of Warplanes en World of Battleships? Dat zou volgens ons ongetwijfeld een epische game worden, met drie typen voertuigen op kolossale slagvelden. Als daarin ook nog eens de diepgaande aanpassingsmogelijkheden wordt toegevoegd, dan zou het resultaat een game kunnen zijn waar de echte oorlogsfanaat alleen maar van kan durven dromen.
Anton Sitnikau: Niet alleen hebben wij hieraan gedacht, we zijn hier daadwerkelijk mee bezig! De plannen lopen enkel wat anders, dan jullie hierboven beschreven. Het zou namelijk alle balans uit de game halen, als er maps van vijftien bij vijftien kilometer zouden komen en tanks daar doorheen moesten rijden om uiteindelijk bij de veel snellere vliegtuigen te komen. Ook zou een gevecht tegen een paar Mustangs en Panthers een logische uitkomst bieden. En dat willen we niet zien.
Daarom zullen deze drie games geïntegreerd worden op twee niveaus. Ten eerste op economisch niveau. Spelers zullen via hun account kosteloos geld en ervaringspunten kunnen overzetten naar een andere Worlds game. Ten tweede zullen clans uit alle drie de games elkaar kunnen helpen via een zogenaamde 'Global Map'. Als een tank clan en een vliegtuig clan dezelfde provincie in handen hebben, dan zullen zij elkaar kunnen helpen met zogenaamde 'Clan Consumables'. Kort gezegd zal de vliegtuig clan een door de computer bestuurd luchtafweergeschut krijgen en de tank clan de steun krijgt van luchtbombardementen, die ook door de computer worden bestuurd. Op deze manier zullen alle drie de games nauw met elkaar verbonden zijn, maar wel op een andere manier dan je gewend bent.
World of Warplanes komt exclusief voor de PC uit en staat gepland voor een release ergens later dit jaar. Op specifieke details omtrent de releasedatum, zullen we nog even moeten wachten.