Interview: Alex Grimbley over Need for Speed The Run

Article
vrijdag, 04 november 2011 om 20:44
xgn google image
Wroem, wroem, binnenkort racet de nieuwe Need for Speed The Run alle huiskamers binnen. Hoog tijd dus om producent Alex Grimbley eens stevig aan de tand te voelen!
Electronic Arts gooit het met Need for Speed dit jaar over een andere boeg. De game moet een echte Hollywood ervaring bieden. Wij spraken in Londen met producent Alex Grimbley over de reden achter deze keuze en wat we precies van de game kunnen verwachten.
XGN: De afgelopen jaren zijn er veel Need for Speed games uitgebracht. Waarom is de beslissing gemaakt om met The Run een nieuwe richting in te slaan?
Alex Grimbley: Blackbox heeft altijd het verhaal gedaan van Need for Speed, denk aan Most Wanted, Carbon, Underground. Maar we zijn duidelijk 2,5 jaar weggeweest om aan The Run te werken. We wilden altijd terugkomen om een op verhaal gebaseerde Need for Speed game te maken. Dat is wat we doen en dat is wat we in het verleden ook gedaan hebben. Het is nu de juiste tijd om het [Need for Speed The Run - red.] uit te brengen. Het is anders dan Shift en het is anders dan Hot Pursuit. Maar nu is dus het moment geschikt voor een verhaal en actievolle racegame.
XGN: Nu we in staat zijn uit de auto te gaan, heb ik begrepen, vragen veel mensen zich af hoe dit vorm zal krijgen in de gameplay. Kunnen we een nieuw Grand Theft Auto verwachten? Wat is het hele idee dat er achter zit?
Alex Grimbley: Toen we bezig waren met het verhaal, wilden we niet alleen dat er gekeken zou worden naar een cutscene. Want sommige mensen zullen het skippen, of een kopje thee zetten. We wilden de speler meer uitdagen en ervoor zorgen dat hij blijft luisteren door het uitvoeren van quick time events. Als je Vegas bijvoorbeeld voltooid hebt, zie je weer een nieuwe quick time event. Het is dus bedoeld zodat de speler met de aandacht bij de game blijft. Daarnaast is het, denk ik, een welkome afwisseling. Want het racen zelf is vrij intens. Normaal is het altijd: racen, racen, racen. En nu is het leuk iets anders te moeten doen, om daarna weer verder te gaan met het racen. We gebruiken het echt om het verhaal te vertellen.
XGN: Het is dus puur en alleen in de cutscenes? Het is niet zo dat je zelf nog eens ergens gaat rondlopen?
Alex Grimbley: Nee, je gaat niet even gokken in Las Vegas of ergens een donut kopen. Jack moet gewoon zijn races winnen. Het is geen freeroaming game. Wel zijn de cutscenes erg intens en soms heel dramatisch.
XGN: Hoe is de balans tussen het racen en de quick time events?
Alex Grimbley: Ik denk dat de quick time events minder dan tien procent zijn, ik denk tussen de vijf en tien procent in. Je spendeert er dus niet heel veel tijd aan. De focus ligt nog steeds op het racen zelf. Wat je nu wel ziet, is waarschijnlijk de beste balans tussen een racegame en quick time events.
XGN: Over het racen zelf: moet je de races doen in een bepaalde volgorde? Of kun je zelf bepalen welke race je als eerste doet?
Alex Grimbley: We willen een verhaal vertellen en daarom moet je de races in een bepaalde volgorde doen. Op die manier vertellen we namelijk het verhaal. Het is dus een lineaire ervaring. Als je dat wilt veranderen kun je naar the Challenge-ervaring gaan. Daar kun je wel kiezen. Dus we geven de speler de keuze te switchen tussen het verhaal en de Challenge-serie. Zodra je stages [in de campaign - red.] haalt, speel je Challenges vrij. Je kunt daar extra beloningen halen en die weer gebruiken in het verhaal.
XGN: Ik heb de demo gespeeld en daarin was onder andere een sneeuw level. Wat voor andere omgevingen kunnen we nog meer verwachten in Need for Speed: the Run?
Alex Grimbley: Dat zou een spoiler worden. Ha ha ha.
XGN: Toe, vertel een klein beetje!
Alex Grimbley: Ok, ok. Het toffe aan de hele rit door de Verenigde Staten is dat het allerlei soorten omgevingen heeft. Alles wat je je kunt voorstellen zoals woestijn, bergen, bossen en rivieren. Dus alles wat je kunt bedenken, zul je waarschijnlijk terugzien, inclusief steden. We doen verrassende dingen met de omgeving, want Frosbite, de engine, laat dat heel makkelijk toe. Er komen wat speciale dingen nog aan. Ik ga je niet te veel vertellen...
XGN: Nog even over het verhaal. Het is voelt echt aan als een film. Ben je niet bang dat dit een negatieve invloed heeft op de game, dat het niet meer om het racen gaat en alles wat te chaotisch wordt?
Alex Grimbley: Nee, we zijn juist tevreden over de balans. We wilden inderdaad dat het aan zou voelen als een film. Het is goed dat je dat gezegd hebt. Het draait nog steeds om het racen en ik denk niet dat het verhaal te zwaar valt. Het helpt je juist te vertellen waarom je aan het racen bent. In veel andere racegames is het zo: finish als eerste. Maar waarom? Wij geven met The Run ook de reden waarom je als eerste moet eindigen.
XGN: Omdat het echt als een film aan doet, vroeg ik me af, heb je ook inspiratie ontleend aan Hollywood films. Bijvoorbeeld The Fast and the Furious?
Alex Grimbley: Het is niet dat we inspiratie gehaald hebben uit één specifieke film. Maar ik geef je een voorbeeld. We wilden niet te cheesy doen. Als je denkt aan de nieuwste James Bond en Batman en je denkt aan de oude Batman, die is een beetje overdreven als je dat vergelijkt met de nieuwe. Want die is duisterder en serieuzer. De oude James Bond was een beetje losser en de nieuwe Bond is juist scherper. Daar hebben we onze inspiratie vandaan gehaald, die verandering die films hebben van een beetje cheesy, naar iets toffers. We hebben inspiratie gehaald uit dat soort films als Bond films. We wilden niet dat een auto zou chrashen met allemaal vlammen. Het moest meer zoals in een Bond film. Dat maakt het realistischer. Dat is de toon die we zochten.
XGN: Laatste vraag. Need for Speed the Run komt deze maand uit te midden van allerlei grote titels als Call of Duty: Modern Warfare 3, Uncharted: Drake’s Deception etc. Als je onze lezers zou moeten overtuigen van het in huis halen van The Run en niet één van die andere titels, hoe zou je dat doen in slechts vijf woorden?
Alex Grimbley: In vijf woorden? Mag ik het in 500 doen? Ha ha. [diepe zucht] Ik ga dat niet doen in vijf woorden, dat is onmogelijk. Maar wat ik wil zeggen: het voelt aan als een leuke racegame. Het is echt leuk. Het is lastig om de aan te wijzen wat precies leuk is, maar als je het speelt, weet je dat het leuk is. En voor mij voelt het als een old school Need for Speed. Het gaat snel, het is intens.
XGN: Is het intenser dan andere titels die deze maand zullen verschijnen?
Alex Grimbley: Ja, ik denk dat wel. Ik ben uitgeput als ik the Run heb gespeeld. En dat vind ik cool, ik heb dat niet vaak als ik andere games speel. Het is echt zo’n game waarbij je naar New York wilt zonder echt te stoppen. Dus het wordt een game met slapeloze nachten voor gamers, omdat ze maar door willen gaan.
Need for Speed The Run ligt vanaf 18 november in de winkels voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PC en 3DS.

Populair Nieuws