INDIGO: Enthousiasme voor en door Nederlandse game-ontwikkelaars

Article
zondag, 29 september 2013 om 18:15
xgn google image
Games worden niet alleen door buitenlanders ontwikkeld. Zelf zijn we ook talentvol. Tijdens INDIGO, een speelbare expositie voor Nederlandse games, die afgelopen zaterdag in in het stadhuis van Utrecht werd georganiseerd, werd dat nog maar weer eens onderstreept. Heel wat mooie games die nog in ontwikkeling zijn, kwamen voorbij.
Hij staat geconcentreerd voorover gebogen met een PlayStation Vita in de handen. Metrico slokt al zijn aandacht op. Er is een frons, want wat is nu precies de bedoeling in die game? Als kijker zie je hem denken: 'Hoe kom ik verder?' Hij heeft plezier, dat is duidelijk. INDIGO, een initiatief van Dutch Game Garden is een 'heel cool' evenement, volgens Arjan Koning (17), student Gametechnologie te Utrecht. Het is anders dan de Gamescom, een van de grootste gamebeurzen ter wereld, dat in augustus plaatsvond in Keulen.

'Het is heel cool dat je ontwikkelaars kunt ontmoeten en feedback kunt geven. Daar ben ik wel fan van,' legt Koning uit. Op de Gamescom zijn enorm grote hallen volgestopt met veel triple A-titels. De bezoeker speelt een game op de beursvloer, maar ziet niet de mensen die verantwoordelijk zijn voor een game. Plus dat die games vaak al af zijn, of zo goed als af.
Op INDIGO draait het om kleine games, veelal indietitels. Er zijn meer dan 25 van die games aanwezig, uit de hand van Nederlandse ontwikkelaars. Voor hen is het de uitdaging om hun games verder aan het licht te brengen en bezoekers daarvoor te enthousiasmeren. Dat lukt. Hoewel het slechts een kleine hal is met een aantal speelbare pods, is elke pod steeds bezet en is er weinig ruimte over. De toegang is gratis en veel mensen maken daar ook dankbaar gebruik van.
Naast de doorgewinterde gamer die langskomt, zijn er ook enkele nieuwsgierige mensen. Sybren Kramer (26), liep gewoon even binnen en moet zijn beeld van gamers bijstellen. 'Wat me vooral opvalt is dat het niet stereotype gamers zijn die hier rondlopen. Het zijn niet van die types die geen licht zien of vol met pukkels zitten. Je ziet hier alleen maar normale enthousiaste mensen samenkomen.' Hij besluit nog even een potje Umove te spelen, ontwikkeld door projectgroep FPF/HKU. Op een plateau moeten mensen hun lichaam letterlijk heen en weer bewegen en dan gebeurt er wat op het tv-scherm. Semma Polak (25), verantwoordelijk voor de vormgeving en gameplay van de game, legt uit: 'De achterliggende gedachte bij het maken van deze game was dat kinderen meer fysiek moeten bewegen. Maar we merken dat volwassenen ook zin hebben om deze titel te spelen.'
Niet alleen komen jonge en oude gamers af op Umove, dit geldt ook voor de andere games. De diversiteit tijdens INDIGO is namelijk groot. Iets van geheel andere orde is The Flock, een thriller. Niels Deelen (13), bezoeker van het evenement, is laaiend enthousiast als hij z'n headset afdoet. 'Het is ontzettend spannend. Als je een lichtflits ziet, hoor je meteen geluiden!' In The Flock moeten spelers jagen op een carrier die licht bij zich draagt. Eenmaal in het licht, ben je dood zodra je beweegt en dus is het goed oppassen geblazen waar je loopt.
Zo'n middag gamen levert alleen maar blije hoofden op, van zowel de jonge ontwikkelaars, alsook van de bezoekers. Alle games moeten nog verschijnen, waarvan veel dit jaar niet zullen halen. Of de volgende Angry Birds er tussen zit, is even afwachten. Potentiële toppers zijn er zeker genoeg. Bovendien is enthousiasme één van de eerste sleutels tot succes.

Populair Nieuws