Het geluk van State of Decay

Article
zondag, 09 juni 2013 om 13:00
xgn google image
Sinds 5 juni is de zombiegame State of Decay te downloaden via de Xbox Live Marketplace. Een game waar velen ongetwijfeld nog nooit van gehoord hebben. Ondanks dat gegeven is de game binnen 48 uur maar liefst 250.000 keer gedownload. Geen campagne, geen geld en toch succes.
Enkel Minecraft bereikte eerder dit resultaat, waarbij dat een gevestigde franchise is. State of Decay is een nieuwe franchise. Zoiets is mooi om te zien, dat het kan: een product afleveren met weinig geld en dan toch -alsnog- de media-aandacht halen. Het is sowieso beter dan de andere kant van de medaille: veel geld pompen in een campagne en dan met een teleurstellend resultaat komen.

Hoe vaak hebben we dat soort fiasco's al niet voorbij zien komen? Denk aan een Duke Nukem Forever, een game die jaaaaaren in ontwikkeling was en toen de game eenmaal uitkwam voor tranen zorgde. Om te huilen, zo erg viel de game tegen.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Brink leek een goede shooter te worden, maar stelde toch wat teleur. Hetzelfde geldt voor Inversion. Daarmee wordt één ding wel weer duidelijk: geld geeft geen garantie voor een succesvol product.

Nu is het ook niet zo dat geen geld automatisch zorgt voor wel een goed product. Maar geef toe: het is toch tof om te zien dat State of Decay zo'n verbluffend resultaat weet neer te zetten? Soms komen games op een zeer prettige manier uit de lucht vallen. En met wat mond-tot-mondreclame kan een game dan echt groot worden. Denk aan het succes van Angry Birds.

Nu zal State of Decay niet zo'n miljardenklapper worden, maar dat hoeft ook niet. Ontwikkelaar Undead Labs laat zien dat het soms voldoende is om een sterk product af te leveren. Dan zijn een goede naam van een studio, een campagne of geld bijzaak.

Werkte het maar altijd zo. Te vaak geldt dat games wel goed zijn en niet opgepakt worden door de media. Neem bijvoorbeeld Dead or Alive 5 vorig jaar september. Die vechtgame deed totaal niet onder voor deel vier dat een aantal jaren daarvoor zo lovend ontvangen was. Nu sloop deel vijf voorbij. Bijna niemand die de game opmerkte. Jammer.
State of Decay maakt twee dingen duidelijk. Ten eerste kan het nog: geluk hebben. Ten tweede: er is hoop voor nieuwe series. Er is ruimte voor nieuwe ideeën. Hoe vaak wordt niet beweerd dat de koek op is? State of Decay snoert al die cynische mensen maar mooi even de mond. Hulde.