Halo 5 Warzone preview - Chaos op het slagveld

Article
maandag, 28 september 2015 om 9:01
xgn google image
Letterlijk vertaald betekent Warzone een oorlogsgebied of slagveld. De naam past precies bij deze Halo 5 modus, want Warzone is eigenlijk één groot slagveld. Twee teams strijden tegen elkaar en AI-vijanden, terwijl er ook nog eens controlepunten verdedigd moeten worden. XGN is in Londen aan de slag geweest met deze modus: lees hier alles in deze Halo 5 Warzone preview!
Zoals we in onze preview van multiplayermodus Arena al besproken hebben, is de multiplayer van Halo 5 onderverdeeld in 2 overkoepelende modi: Warzone en Arena. Waar Arena draait om klassieke Halo multiplayer, brengt Warzone iets nieuws naar de franchise: AI-vijanden, gecombineerd met in-game aankopen op één groot slagveld.
Halo 5 gooit twee teams, AI-vijanden, controlepunten en in-game aankopen bij elkaar, met als resultaat de hectische multiplayer ervaring die Warzone heet.
halo 5 warzone preview

Nieuwe Halo multiplayer ervaring

Een systeem als Warzone is ongekend in de Halo franchise, wat deze modus tot een totaal nieuwe Halo multiplayer ervaring maakt. We kennen natuurlijk allemaal de standaard multiplayermodi van Halo zoals Team Slayer en Capture The Flag, waarin het blauwe team het tegen het rode team moet opnemen, met als doel zoveel mogelijk punten te scoren.
Nu komt in Halo 5 Warzone om de hoek kijken en deze nieuwe modus maakt zijn aanwezigheid keihard duidelijk. Niks meer standaard 4v4 rood tegen blauw, maar nu mag je het met een team van 12 medespelers opnemen tegen AI-bazen, terwijl je controlepunten verovert, met behulp van elk Halo voertuig wat je je maar kan bedenken! De Big Team Battles uit voorgaande games zijn niks vergeleken bij de grootsheid en chaos die zich afspeelt in Warzone.
Warzone telt een scorelimiet van 1000 punten, wat ertoe leidt dat de potjes meestal tussen de 20 en 30 minuten duren. Je team kan punten verdienen door vijanden overhoop te schieten, controlepunten te veroveren en door AI-vijanden om te leggen. De beloning die je krijgt voor zo’n AI-baas verschilt nogal: voor sommige targets krijg je 25 punten, terwijl sommigen wel 150 punten waard zijn! Loopt je team dus een beetje achter, dan is het enorm handig om het vuren te richten op een van deze vijanden.
Potjes kunnen bovendien vroegtijdig ten einde komen wanneer een team alle drie de controlepunten veroverd heeft, en daarna de verzwakte vijandige basis verwoest. Tijdens de preview is dit echter niet voorgekomen, omdat het tempo van Warzone bijna te hoog ligt om die drie punten lang genoeg onder controle te houden.
halo 5 warzone preview

REQ Systeem

Warzone introduceert bovendien de feature om in-game aankopen te doen. Deze aankopen komen in de vorm van Requisitions, die onderdeel zijn van het REQ systeem. Een tijdje terug verscheen op XGN een informatieve Halo 5 multiplayer special waarin het REQ systeem helemaal wordt uitgelegd.
Kort houdt dit systeem in dat gedurende het spelen van potjes Warzone punten verdiend worden, die uitgegeven kunnen worden aan wapens, voertuigen of andere upgrades. Deze upgrades zijn genaamd Requisitions, en je moet eerst over een bepaalde Requisition beschikken voordat je deze in-game met de verdiende punten kan kopen. Je verkrijgt deze Requisitions via pakketten, die je zowel met echt geld of in-game geld aan kan schaffen.
De meningen over dit REQ systeem zijn erg verdeeld. Ja, het is zeker niet typisch Halo om microtransacties in het spel te verwerken, maar de Warzone modus is dat sowieso niet. Bovendien bevat de rest van Halo 5 ook een aantal nieuwe features die totaal niet typisch Halo zijn, denk maar aan de mogelijkheden om je teammaten te reviven.
Toch vinden wij het REQ systeem een goede toevoeging, omdat het een hoop afwisseling biedt, waardoor de vrij lange potjes intens en interessant blijven. Je kan zo namelijk op veel verschillende manieren bezig in Warzone: kies je een Sniper Rifle als Requisition, of toch liever een Rocket Launcher?
Of ga je liever voor een voertuig als een Mantis of de nieuwe Phaeton? Ook vinden wij het een goede keuze van 343 Industries om het REQ systeem te beperken tot Warzone, aangezien spelers die liever aan de slag willen met de klassieke multiplayer van Halo op deze manier hun hart kunnen ophalen in Arena.
halo 5 warzone preview

Gratis multiplayer maps

Voor een slagveld heb je natuurlijk maps nodig. De Warzone maps zijn dan ook vrij groot, aangezien er genoeg ruimte moet zijn voor twee teams, twee teambasissen, drie controlepunten, een hoop voertuigen en groepen AI-vijanden.
Halo 5 beschikt bij launch over 20 maps, vertelt Kevin Franklin, multiplayer design director voor Halo 5. Na de launch zullen er nog 15 extra maps aan het spel toegevoegd worden, zonder dat spelers hier extra voor hoeven te betalen. Alle spelers van Halo 5 krijgen dus gratis toegang tot deze nieuwe maps, aldus Franklin.
Het REQ systeem en de daarbij horende microtransacties zullen dus de enige betaalde Halo 5 content worden. Spelers hoeven verder geen DLC aan te schaffen.
halo 5 warzone preview

Halo 5 Warzone preview – Chaos!

Warzone brengt dus een hoop vernieuwingen naar de multiplayer van Halo 5. Of deze veranderingen bij het grote publiek aan zullen slaan is nog niet te zeggen, maar wij zijn er in ieder geval enthousiast over. De vrij lange multiplayerpotjes bieden genoeg afwisseling om het spelen interessant te houden, en de chaotische gameplay zorgt voor veel vermaak.
Voor spelers die zich liever bezighouden met de klassieke multiplayer van Halo biedt de modus Arena bovendien een goede uitkomst.
Halo 5 Guardians komt op 27 oktober uit voor de Xbox One.