Top 5 redenen om Ghost in the Shell movie te kijken

Article
vrijdag, 31 maart 2017 om 14:00
xgn google image
De Ghost in the Shell movie van 1995 heeft veel invloed gehad op de grootste sciencefiction films van de afgelopen jaren. Zo zijn bepaalde concepten uit de films en manga goed gebruikt in video games en recente sciencefiction films. Daarnaast laat Scarlett Johansson in de 2017 versie haar ijzersterke acteerkwaliteiten zien.

5. Scarlett Johansson

Scarlett Johansson was geboren in New York City op 22 november 1984. Ze begon al vroeg met acteren en haar eerste rol was op haar 13de voor de film: ‘The Horse Whisperer’. Later groeide haarbekendheid met de volgende succesvolle films ‘Lost in Translation’ en ‘Girl with a Pearl Earring’.
In ‘Lost in Translation’ speelde ze een vrouw die Tokio bezoekt waarbij ze tijdens haar bezoek vrienden wordt met een veel oudere man, die door Bill Murray wordt gespeeld. In de film ‘Girl with a Pearl Earring’ speelt ze een bediende van de befaamde schilder Johannes Vermeer, die door Colin Firth wordt gespeeld.
Haar grootste succes tot nu toe kwam met de blockbuster ‘The Avengers’ waarin ze het personage Black Widow speelt. Deze superheldin staat bekend om haar strakke zwartlederen outfit en rood haar.
In de film werkt ze mee aan de organisatie S.H.I.E.L.D, deze internationale organisatie is opgericht om de vrede op aarde te bewaken. Verder werkt ze samen met andere grote Marvel karakters tegen de bedreiging van Loki en zijn soldaten.
Door haar groeiende repertoire aan diverse succesvolle films waaronder sciencefiction films werd Johansson gevraagd om mee te spelen in de Ghost in the Shell. Ze vertolkt in deze film het karakter Major. Major is de eerste van haar soort, ze is de eerste mens die cyborg aanpassingen heeft gekregen om de perfecte soldaat te worden om ’s werelds gevaarlijkste criminelen te stoppen.

4. Het is gebaseerd op de gelijknamige succesvolle manga

De Ghost in the Shell movie is gebaseerd op de gelijknamige succesvolle manga die uitkwam in Japan in 1989. De eerste manga is zowel door Japanse media als door internationale media zeer positief ontvangen. Het werk werd geprezen om haar originaliteit en filosofische diepgang.
De manga schetst een wereld waarbij in de nabije toekomst de technologie het belangrijkste geworden in de samenleving. Cyber gerelateerde implantaten zijn normaal geworden en robots bewandelen zonder problemen dezelfde wereld als mensen.
Ze zijn allemaal door ‘ghosts’ verbonden aan de basis van het internet. Deze ‘Ghost’ maakt een directe geestelijke dataverbinding mogelijk met het netwerk.
Major Motoko Kusanagi en Public Security Section 9 doen er alles aan om cyberterroristen en cyberhackers te stoppen. Dit leidt vaak tot gevechten.
Maar er vindt een grote plotwending plaats waarbij Motoko een extreem gevaarlijke crimineel en ‘ghost’ hacker de ‘Puppeteer’ achterna gaat. Door deze zoektocht ze de grenzen kennen van de ongelimiteerde realiteit van het internet. Waarna haar leven een compleet andere wending aanneemt.

3. Impact van de Ghost in the Shell movie

De originele Ghost in the Shell movie heeft veel betekend en veranderd in het sciencefiction filmgenre. Grote Hollywood releases hebben hun bestaan te danken aan het werk van Masamune Shirow, zoals de films Minority Report, Avatar en The Matrix.
The Matrix is het werk van Larry en Andy Wachowski. Toen ze hun idee van ‘The Matrix’ pitchten aan hun producenten lieten ze hen een DVD zien van een Japanse cyberpunk animatieilm. Deze film was de 1995 versie van Ghost in the Shell. Daarin zaten vele nieuwe sciencefiction concepten verwerkt omtrent AI en stijlelementen. Deze concepten wilden Larry en Andy Wachowski gebruiken als de basis van 'The Matrix' film.
Uiteindelijk is ‘The Matrix’ geen kopie geworden van ‘The Ghost in the Shell’ maar haar bestaan is wel aan deze film te danken. Beide films laten een virtuele realiteit zien waarbij het bestaan van het leven ter discussie wordt gesteld, en beide films bestaan voor een deel uit geweld.
De belangrijkste filmelementen uit ‘The Matrix’ zijn gebaseerd op ‘The Ghost in the Shell’. Zo bestaat digitale regen uit groene getallen die cyberspace aanduiden. Daarnaast worden mensen via hun nek ingeplugd aan dit netwerk.

2. Vervaging grens tussen technologie en biologie

Waar stopt de technologie en waar start de biologie? Wat is de grens tussen technologie en biologie? In de afgelopen tijd is de grens tussen beide onderwerpen aan het vervagen.
Zo zijn technologische hulpmiddelen zoals gehoorapparaten, protheses en pacemakers uitgekomen die de biologische mankementen via technologie kunnen verhelpen. Zo zorgt technologie voor een betere kwaliteit van het leven van zowel dieren als mensen.
De eerste ontwikkelingen op dit gebied zijn gedaan in de jaren ’40 van de vorige eeuw. Wetenschappers stelden toen als doel om de balans tussen technologie en biologie in kaart te brengen en te beheersen. Zo zijn onder andere genetica, kunstmatige intelligentie en neurologie ontstaan.
De uitkomsten van deze ontwikkelingen zijn gebruikt als basis van het verhaal van de Ghost in the Shell movie en manga. Zo is de technologie daadwerkelijk in staat om mens en machine te verbinden met speciale implantaten. Deze implantaten zijn direct met het netwerk verbonden, zo kan alles wat je doet, ervaart, ziet en hoort 24/7 bijgehouden worden.
Major Motoko is hiervan het ideale voorbeeld; haar fysieke gestel op haar hersenen na is compleet gemachineerd. Het enige menselijke aan haar is is nog haar geest en ziel. Zo is ze nog steeds in staat om te denken en handelen als een mens, met de fysieke kracht en snelheid van een machine.

1. Invloed op video games

Ghost in the Shell was niet alleen de basis voor films zoals ‘The Matrix’ en ‘Avatar’ maar ook voor video games Scott Pilgrim en Mirror’s Edge.
In Scott Pilgrim vs. The World speel je als het karakter Scott Pilgrim. Met hem moet je door een 2D animatie wereld gaan om de zeven exen van Ramona te verslaan. Als je hierin slaagt mag je met haar op date. Dit verhaal is op de gelijknamige stripboek gebaseerd en vertolkt door Michael Cera op het witte doek.
Zo is de animatie stijl van deze game gebaseerd op de originele tekeningen van de manga. De game speelt zich af in een grauwe cyberpunk wereld waarbij je door allerlei locaties moet reizen om je vijanden te verslaan.
Daarnaast is het hoofdpersonage van Mirror’s Edge namelijk Faith gebaseerd op het uiterlijk van Major Motoko in Ghost in the Shell. Beide personages zijn vrouwen, hebben hetzelfde kapsel en dragen hetzelfde kleding.
Naast de uiterlijke overeenkomsten zijn het beide zeer flexibele en krachtige powervrouwen, waarvoor geen enkele uitdaging te moeilijk is en geen tegenstander te sterk.