Gameconsoles bevorderen de gezondheid

Article
dinsdag, 12 juni 2012 om 16:30
xgn google image
Als je je ziek meldt op je werk om de hele dag te Wii-en, dan kan dat zonder schuldgevoel. Inmiddels heeft de Nintendo-console, maar ook de Xbox 360, zoveel medische toepassingen dat ze een remedie lijken voor allerlei kwaaltjes.
Vroeger werden gameconsoles alleen met de medische wereld geassocieerd door games als Trauma Center, maar dat is nu niet meer het geval. Vooral de Xbox 360 en Wii zijn apparaten die patiënten helpen sneller te revalideren, maar die ook artsen helpen hun werk beter te doen. Zo helpt Kinect de hygiëne te bewaren in de operatiekamer omdat er niet van alles aangeraakt hoeft te worden om patiëntendossiers in te zien.
Zo wordt Kinect ingezet om artsen te helpen de diagnose autisme te stellen. De sensor registreert het gedrag van een groepje drie-tot-vijf-jarigen en wie heel druk of heel rustig is, zou autistisch kunnen zijn. Op ongeveer dezelfde manier wordt de camera ingezet om de gezondheid van senioren te monitoren. Zo kan Kinect zien of het bukken en de houding van een oudere verandert en daaruit opmaken of hij of zij ziek gaat worden of zal vallen.
Beroerte
Mensen die een beroerte hebben gehad kunnen met zowel Xbox Kinect als de Wii rehabiliteren. Vooral mobiliteit en balans is een probleem voor deze patiënten. Xbox Kinect wordt door sommige patiënten als prettiger ervaren dan de Wii, omdat daar alsnog een remote voor nodig is en dat is bij Kinect niet het geval. Ook mensen die hersenbeschadiging of ruggenmergaandoeningen hebben kunnen gebaat zijn bij het gamen met de Wii of Kinect.
Ook kunnen mensen hun Xbox-avatar inzetten om via Kinect groepsgesprekken te hebben. Zo kan bijvoorbeeld een meeting van de Anonieme Alcoholisten vanuit huis worden bijgewoond door gebruik te maken van de camera. De avatar zorgt ervoor dat ieder individu in de groep anoniem blijft en dat maakt het laagdrempelig om een bijeenkomst bij te wonen.
Naast mensen die een beroerte hebben gehad, werkt de Wii ook voor COPD-patiënten. Wii Fit helpt deze mensen beter te kunnen ademhalen en motiveert hen te sporten omdat Wii Fit een bijzondere manier is om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging te krijgen.
Kinderen met motorische problemen
Kinderen die psychische of motorische problemen hebben en normaal moeilijk met andere kinderen kunnen spelen, hebben baat bij het gamen op de Wii. De console wordt ingezet om deze kinderen te helpen het zelfvertrouwen te verbeteren, omdat ze nu toch kunnen sporten, dansen, enzovoorts.
Net als Kinect kan de Wii ook ouderen helpen, maar dan op het gebied van Parkinson. Mensen met die ziekte kunnen door sportgames te spelen met de remote een betere coördinatie, reflexen en andere bewegingsvaardigheden krijgen. Ook depressieve mensen die liever niet onder de mensen zijn, kunnen toch teamsporten doen door de Wii.
Genoeg medische toepassingen voor de Wii en Xbox 360. Daar valt de andere console uit de huidige generatie, de PlayStation 3, bij in het niet. De console kan door zijn rekenkracht weliswaar ingezet worden om op afstand medisch onderzoek te ondersteunen in het Folding@home-project, maar echt ingezet voor patiënten wordt hij niet.
Win-win situatie
Enerzijds worden gameconsoles vaak gezien als de veroorzakers van medische problemen zoals bijvoorbeeld obesitas. De bovenstaande voorbeelden laten zien dat consoles wel degelijk een goede bijdrage leveren aan de medische wereld en menselijke gezondheid. Dankzij Kinect en remotes komen gamers niet alleen van de bank af, het helpt ook niet-gamers sneller van hun ziekte af. Win-win.

Populair Nieuws