DOOM Open Beta - De beste DOOM beta tips en tricks!

Article
vrijdag, 15 april 2016 om 12:34
xgn google image
Voor de nieuwe DOOM slaan Bethesda en ID de handen ineen om de titel beste competitieve multiplayer game sinds Quake III Arena te pakken. Bloedjesnel door maps rennen, rocketjumpen naar platformen die onbereikbaar lijken en natuurlijk een flinke dosis Quad Damage om iedereen motiveren rond te lopen. Wij geven je alvast een paar DOOM beta tips en tricks!
Wij mochten ons al eerder aan de multiplayer van DOOM wagen en hebben dus de beste tips en tricks in huis om ervoor te zorgen dat de overgang van elke andere multiplayer ervaring naar die van DOOM iets soepeler verloopt.
Dat ID voor het multiplayer aspect flink heeft gekeken naar Quake III Arena (ook van ID, alleen iets langer geleden) mag duidelijk zijn. Daar is niets mis mee, aangezien dat prima in elkaar zat, maar toen Quake Live enkele jaren geleden veranderingen ten opzichte van Quake III bracht en het toch uitbracht als pure online versie van het spel waren er vraagtekens.
Een opfrissing: In Quake III begon iedereen met enkel een gauntlet en een Machine Gun. Welke wapens je daarna oppakte maakte het verschil tussen spelers en juist het willen oprapen van bepaalde wapens zorgde voor gevechten: de BFG (Big Fucking Gun) en Rocket Launcher waren immers populair.
Quake Live bracht na een tijdje de verandering om bij het begin van een potje al meteen een van de vele wapens te hebben. Je kunt dan wel nagaan dat, gezien de actie die juist ontstond rond bepaalde wapenspawns, niet iedereen daar even blij mee was. DOOM neemt dit aspect over onder de naam loadouts, maar in tegenstelling tot Quake Live werkt het hier wel.
DOOM Open beta Lobby

De beste DOOM beta tips en tricks - waar let je op?

Bij het maken van een loadout (equivalent van een custom class uit Call of Duty) mag je kiezen uit twee wapens. Waar je bij veel multiplayer games vaak mag kiezen tussen een primair en secundair wapen (geweer en pistool) mag je bij DOOM gewoon twee hoofdwapens kiezen. Raketwerper en Machinegeweer? Geen probleem, als jij dat wil dan kan het.
Het jammere is alleen wel dat je niet à la Quake III Arena alle beschikbare wapens op kunt rapen: alleen wat er in je loadout zit staat tot je beschikking. Daarom is het van groot belang om in je keuze voor een loadout rekening te houden met zowel lange afstanden (snipers en dergelijke) als met close quarters. Want je kunt andere spelers overal en nergens tegenkomen.
De twee beschikbare maps tot nu toe zijn Heatwave en Inferal. Beide hebben tal van tunneltjes maar ook een aantal open pleinen, waardoor het hebben van een wapen voor lange afstanden best handig kan zijn.
89008

Equipment

Niet alleen op het gebied van wapens is er keuze voor elke soort speler. Je mag ook kiezen tussen verschillende soorten granaten en Hack Modules, een soort perks. Variërend van een perk die 50xp per kill geeft of eentje die de gezondheidsmeter van je tegenstander laat zien.
Vooral die laatste is handig om te hebben, zodat je zeker weet dat als iemand de benen neemt hij ook daadwerkelijk verwoed opzoek gaat naar een health pack en jij dus rustig af kunt maken waar je aan begonnen was. Vooral voor beginnende spelers is de module voor extra ervaring handig, immers unlock je extra wapens, andere modules en toffe armor modificaties als je levelt.
Naast handgranaten kan je er ook voor kiezen om een personal teleporter als equipment te hebben. Deze gooi je neer en kun je met een enkele druk op de knop activeren. Dit werkt zowel voor jou als spelers maar kan ook ontzettend handig zijn om een vijand naar de andere kant van de map te teleporteren. Zeker als je dreigt een gevecht te verliezen.
89009

Power Ups, Power Weapons en Demon Runes

DOOM kent geen killstreak rewards als in Call of Duty. In plaats daarvan wordt gezworen bij een systeem als bij de heden in Star Wars Battlefront. Om de zoveel tijd wordt ergens op de map een power up geplaatst waar iedereen naartoe zal snellen. Wie hem als eerste bemachtigt, zal voor een korte tijd vrijwel onverslaanbaar zijn.
De Quad Damage doet wat de naam al suggereert; al je wapens doen opeens belachelijk veel schade waardoor alles waar je op schiet in luttele seconden dood is. Prachtig om te hebben en je zal je team er zeker een aantal kills mee vooruit helpen.
Daarnaast is er Invisibility. Een power up die exact doet wat je ervan verwacht: onzichtbaar worden. Met een goed oog zal je een vage omlijning waar kunnen nemen, maar aangezien er zoveel bewegende elementen in elke DOOM map zit is zelfs dat bijzonder lastig. Toffe power up om mensen aan het schrikken te maken.
Naast de twee gewone power ups zijn er ook nog de Demon Rune en de Gauss Canon. Pak je de Rune op dan zal je plotseling veranderen in een demon die behoorlijk lijkt op de Revenant uit Doom 3. Je arsenaal bestaat dan alleen uit raketten die behoorlijk meer schade doen dan normale rockets en met je lange, botterige benen ren je ook vele malen sneller. Zeker een vette aanvulling!
Tot slot is er ook nog de Gauss Canon. Een insta-kill wapen met beperkte kogels. Als een soort Railgun uit Quake III is dit wapen perfect om zowel van dichtbij als van ver weg een doelwit uit te schakelen. Maar zorg er wel voor dat je raak schiet, want je krijgt maar drie kansen!
89010

Opsomming en selectie

Nu je een idee hebt wat je kunt verwachten in de DOOM Open Beta brengen wij je aan de hand van onze in-game ervaringen een paar aanraders voor loadouts.
  • De Shotgun: Waar je DOOM Loadout ook uit bestaat, de shotgun is een wapen dat thuishoort in elke class. Ongetwijfeld zullen er maps komen als The Longest Yard waar de nadruk op snipen ligt, vooralsnog draait het meer om gevechten in close quarters. Het hebben van een wapen waar je elke vijand in twee à drie schoten mee kapotschiet (immers ontploft zijn lichaam dan) mag niet ontbreken.
  • De Rocket Launcher: Heb in ieder geval altijd een class met bovengenoemde en de raketwerper. Als je teamgenoten een vuurgevecht hebben in een smalle tunnel is er niets handiger dan er een aantal raketten in knallen op hoop van zege. Want zelfs als je de grond of muur naast de vijanden raakt kost dat hun gezondheid.
  • De Vortex Rifle: De sniper in de DOOM Open Beta Multiplayer. Op de PC speelt DOOM ontzettend soepel, maar de eerste dag van de closed beta was dat niet het geval. Proberen om iemand te snipen met een gelockte FPS van 24 werkte helaas niet heel geweldig en gelukkig is dat na de eerste dag verholpen. Je zal een behoorlijke PC moeten hebben om DOOM fatsoenlijk te kunnen spelen, maar het gebruik van de Vortex Rifle voor lange afstanden is zeker een aanrader!
  • De Plasma Rifle: Dit wapen is een vervanger voor de Machine Gun. Hij schiet een stuk trager dan de MG maar in ruil daarvoor doet hij wel meer schade. Waar hij in Quake III ook, zij het lichtelijk, schade deed als je vlakbij iemand schoot (als een raketinslag maar dan iets minder) lijkt dat in DOOM niet het geval. Hoe dan ook is het een toffe gun om in iets als een tunnel te gebruiken.
  • De Machine Gun: Robuuste kwaliteit. Kogels afgeschoten uit dit wapen raken je doelwit vrijwel meteen, in tegenstelling tot de Plasma Rifle. De schade valt weliswaar in de enkele cijfers (en je begint met honderd gezondheid), het is een perfect wapen om iemand vanaf ver weg net alvast dat beetje gezondheid te doen inleveren. Een snelle switch naar je betrouwbare schotgun en succes is gegarandeerd.
  • De Lightning Gun: Zoals de naam al doet vermoeden is dit wapen een mini-versie van de Griekse goden. Je zal rap door je ammo heenblazen, maar wat er uit je wapen komt is een constante straal van bliksem. Als je naar dit wapen switcht om iemand te achtervolgen of makkelijker in je vizier wil houden zal je er menig frag uit kunnen slepen. Maar let dus wel op je ammunitiemeter!
89011

Onze aanrader

De Loadout waar wij het meest van hebben genoten en de beste scores mee hebben gehaald was, zoals gehoopt, de betrouwbare combinatie van de Double Barrel Shotgun en Machine Gun en een handgranaat of teleporter om uit lastige situaties te komen. Als Hack Modules kiezen wij voor de modules die de gezondheid van vijanden laat zien, een timer geeft voor hoelang het duurt voordat een power up spawnt, aangeeft waar de dichtstbijzijnde power ups zijn en die voor extra ervaring per kill.
Elke potje Team Deathmatch kent een fraglimit van 75 en met een beetje geluk kun je, als je de door ons aangeraden class overneemt daar minstens een derde van op je nemen. Niet alleen pronk je dan prima bovenaan het scoreboard, ook je gecustomizede character krijg een mooie podiumplek.
Met deze lijst van de beste DOOM Loadouts hopen wij je een idee te hebben gegeven van wat je kunt verwachten in de multiplayer en voor welke loadouts je het beste kunt gaan. Het enige wat dan nog resteert is het wensen van veel fragplezier in de open beta!

Populair Nieuws