De GP van Canada was een race vol gebeurtenissen, er was vrijwel geen ronde waarin er niks gebeurde. Nu het stof is opgetrokken zijn dit de grote winnaars en verliezers van de Grand Prix.
Verstappen en de kijker
Het was een uniek moment tijdens de kwalificatie op zaterdag.
George Russell en
Max Verstappen hadden namelijk allebei
dezelfde tijd neergezet, maar de Brit deed dat een ronde eerder, waardoor hij vanaf pole position aan de race mocht beginnen. Maar ook
McLaren zag er competitief uit, net zoals de races voor Canada.
Vanaf de start was het meteen een spannend gevecht om de overwinning en geen enkel moment kon de leider even opgelucht ademhalen. Met wisselende condities, twee safety cars, verschillende strategieën en foutjes wisselde constant wie eruit zag als de grootste kanshebber voor de overwinning.
Uiteindelijk was het toch weer Verstappen die won en daarmee zijn 60ste overwinning in de
Formule 1 boekte. Maar de Nederlander heeft er keihard voor moeten strijden. Uiteindelijk was de grootste winnaar dan ook de kijker, die twee uur lang van een bloedstollend spektakel kon genieten.
Sergio Perez
Op dinsdagavond werd bekendgemaakt dat
Sergio Perez nog de komende twee jaar voor
Red Bull Racing zal rijden. De GP van Canada was dan ook het perfecte moment geweest voor de Mexicaan om te laten zien waarom hij die contractverlenging waard is en het vertrouwen terug te betalen.
Perez heeft alleen het tegenovergestelde gedaan. Waar Verstappen een tijd neerzette die praktisch gezien genoeg was voor pole position, moest zijn teamgenoot de race beginnen vanaf P16. En vervolgens won hij in de RB20, die goed genoeg was om voor de overwinning te strijden, niet veel grond tijdens de race.
Als kers op een spreekwoordelijke bedorven taart crashte Perez ook nog eens tegen het einde van de GP van Canada. Het was een slecht moment, want een safety car zou mogelijk problemen betekenen voor zijn teamgenoot, die juist net een kleine buffer had weten te maken ten opzichte van
Lando Norris.
Het team adviseerde dan ook om de beschadigde auto terug te rijden naar de pitstraat. De wedstrijdleiding was daar alleen niet gecharmeerd van en heeft Perez een gridstraf van drie plaatsen gegeven voor de volgende race in Spanje.
Haas
Door alle actie tijdens de race, zouden we bijna vergeten wat er gebeurde bij de start van de Grand Prix. In tegenstelling tot alle andere teams koos Haas ervoor om full wets te zetten op de auto’s van Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg, in plaats van intermediate banden.
Het was een opvallende beslissing, maar ook een briljante. Beide coureurs stormden namelijk door het veld heen en Magnussen won in no-time negen plaatsen. Het leek er zelfs even op dat hij misschien de koppositie kon pakken. Maar toen de baan droger werd moesten de Haas-coureurs eerder banden wisselen dan de rest.
Bij Haas leken ze daarvan alleen niet op de hoogte, want toen Magnussen de pitstraat in reed, stond het team nog niet klaar met nieuwe banden. En Hulkenberg werd vervolgens te lang buiten gehouden op de full wets. Uiteindelijk was het briljante plan niet genoeg om punten te scoren, met Hulkenberg en Magnussen die respectievelijk op P11 en P12 zijn geëindigd.
Ferrari
Hoewel Monaco een prinsdom is, leek
Charles Leclerc vorig raceweekend wel even de koning van het staatje te zijn. Hij wist eindelijk zijn thuisrace te winnen en
Ferrari was het hele weekend dominant. De upgrades voor het team leken goed te werken en er werd dan ook positief uitgekeken naar de GP van Canada.
Uiteindelijk was het een race om snel te vergeten voor het team. Het begon al op zaterdag, toen beide coureurs werden uitgeschakeld in Q2. Het ging vervolgens van kwaad tot erger, toen bleek dat Leclerc last had van een probleem met de motor aan het begin van de race. En alsof het allemaal nog niet erger kon, werd een blunder begaan door de Monegask te zetten op harde banden, vlak voordat het weer begon te regenen. Toen hij eenmaal weer een rondje later de pitstraat in kon rijden voor intermediate banden, had hij al een minuut achterstand opgelopen op de Zhou.
Voor
Carlos Sainz verliep de race niet veel beter. De Spanjaard kon aan het begin van de race niet veel plaatsen winnen en maakte op een gegeven moment ook nog eens een fout. Alleen niet zo erg als de fout tegen het einde van de race, toen hij in een spin terechtkwam op de baan, Alexander Albon uit de race tikte en vervolgens zijn eigen race moest beëindigen. Het resultaat: een dubbele DNF voor
Ferrari.
Williams
Dat Albon op ongelukkige wijze in de muur werd gewerkt, was enorm teleurstellend voor het team. Tot dat moment reed de Thai namelijk een ijzersterke race en het leek erop dat hij mogelijk punten kon gaan scoren voor
Williams.
Albon was bovendien verantwoordelijk voor de beste inhaalactie van de race en misschien wel van het hele jaar. Op de back straight wist hij in één gedurfde move Daniel Ricciardo en Esteban Ocon in te halen.
Ondertussen had teamgenoot Logan Sargeant weer een race om snel te vergeten. Hij was verantwoordelijk voor de eerste grote crash van de race, met de eerste safety car als gevolg. Voordat hij terugkeerde naar het team, zal hij duidelijk te peinzen in een campingstoeltje naast de baan. Het lijkt er steeds meer op dat hij volgend jaar geen stoeltje zal hebben in de Formule 1.