De gekke uitstapjes van Donkey Kong

Article
donderdag, 06 februari 2014 om 18:00
xgn google image
Met Donkey Kong Country Returns: Tropical Freeze keert de apenfamilie terug naar een van de meest bekende franchises waarin zij vertegenwoordigd was. Wat allemaal begon met het gooien van vaten richting de alom bekende gesnorde loodgieter, eindigde met een succesvolle eigen reeks voor DK met talloze uitstapjes naar andere genres. Vanwege de aankomende release van Tropical Freeze kijkt XGN nog eens terug naar die snoepreisjes van de Kongfamilie.

Donkey Kong Jr. Math

We beginnen onze wonderlijke reis met een rekenspel op de NES. In 1986 verscheen Donkey Kong Jr. Math voor de NES, waarin je als Mario rekensommen moet oplossen. Boven in het scherm staat Donkey Kong die een bordje met een getal vasthoudt. Vóór die nummers staat weer een getal, waarna jij als een volwaardige acrobaat én wiskundige door lianen moet springen om zo de oplossing bij elkaar te krijgen.
Het was het eerste en laatste educatieve uitstapje voor Donkey Kong. De game wordt door velen gezien als een van de slechtste games in de reeks en heeft er toentertijd zelfs voor gezorgd dat Nintendo niet verderging met het ontwikkelen van educatieve games. Heeft Donkey Kong Jr. Math toch nog wat positiefs opgeleverd!

Mario Kart

Met het 16-bit tijdperk achter ons nemen we vier grote stappen na het 64-bit era. Het was eigenaardig, maar Donkey Kong zat niet in de eerste Mario Kart-game, die in 1992 op de NES verscheen. Daarin zat namelijk Donkey Kong Jr., de zoon van de gorilla met het rode stropdasje. Pas op de Nintendo 64 maakte Donkey Kong zijn racedebuut, waarin hij zijn eerdergenoemde zoon vervangt.
In Mario Kart 64 strijd je op verschillende tracks om de eerste plaats, terwijl je met power-ups – die in vraagtekenboxjes zitten – je tegenstanders onderuit probeert te halen. Denk hierbij aan een bliksemschicht die iedereen kleiner maakt, maar ook de bananenschil die zo typerend is voor de grote gorilla maakt natuurlijk zijn opwachting.
Samen met Diddy Kong keert de grote gorilla ook nog terug in de vervolgen Mario Kart 64 (N64), Mario Kart: Double Dash!! (Gamecube), Mario Kart Wii en Mario Kart 8, die later dit jaar op de Wii U moet uitkomen.

Diddy Kong Racing

Ontwikkelaar Rareware – nu beter bekend als Rare en known for titels als de Banjo & Kazooie en Conker’s Bad Fur Day – stond al aan het roer bij de Donkey Kong Country games, maar wilde weleens iets anders dan een platformer. Het resultaat werd een spin-off van de Mario Kart-serie, met Donkey Kongs vriend Diddy in de hoofdrol.
Recensenten en fans waren in het algemeen positief over de titel, maar Diddy Kong Racing leek toch wel erg veel op Mario Kart. Het enige echt grote verschil was de variatie in voertuigen. Als racer kon je kiezen uit een kart, maar ook uit een hovercraft en een vliegtuig. Leuk om te weten is dat het spel ons introduceerde aan twee toekomstige mascottes van Rare: Banjo de beer en Conker, de grofgebekte eekhoorn.

Super Smash Bros

De gorilla met zijn kenmerkende rode stropdasje maakte in eerdere titels alle vijanden al een kopje kleiner, maar zijn daadwerkelijke kracht kwam pas naar voren in Super Smash Bros op de Nintendo 64. Een vechtgame, maar niet zoals de kenmerkende vechtgame in de jaren 90 – Tekken, Street Fighter.
Aan de speler was het namelijk de taak om de tegenstander van het scherm af te meppen, wat je deed door een percentage met schade zo hoog mogelijk te maken. Had iemand een percentage van 150%, dan vloog die zo door je beeld heen de arena uit.
De eerste Super Smash Bros. kende nog maar twaalf personages, waar Donkey Kong er één van was, maar de latere titels bevatten al veel meer geliefde personages van Nintendo. Ook zit de geliefde aap in Super Smash Bros. Melee (Gamecube) en Brawl (Wii). Het nieuwste deel komt dit jaar uit voor de Wii U en 3DS en ook daarin is Donkey Kong weer aanwezig om wat klappen uit te delen.

Donkey Konga

Het Japanse Nintendo heeft in zijn roemruchte verleden al wat eigenaardige controllers en hulpmiddelen op de markt gebracht. Hierbij valt te denken aan de Power Glove, de Zapper – het pistool voor Duck Hunt – en het robotje R.O.B. – die maar bij twee titels te gebruiken was. Toch waagde de Japanse gigant de sprong met de DK Bongo’s.
Met de Bongo’s kon je als een volleerde drummer aan de slag, was het maar op twee drums. De trommels zijn ingericht als de vaten die Donkey Kong gooide in zijn debuutspel, dus de nostalgische factor is volop aanwezig.
Samen met de apen kun je losgaan op de drums met liedjes als ‘We Will Rock You’, ‘Losing my Religion’ en ‘Shining Star’, maar kun je ook op de thema’s van Zelda, Mario en Donkey Kong zelf een beatje meeslaan.
Andere titels in deze reeks zijn Donkey Konga 2 en Donkey Konga 3, maar die zag alleen in Japan het levenslicht.

Donkey Kong Jungle Beat

De drumkit hoefde nog niet opgeborgen te worden, zodat hij alleen maar stof stond te happen. Nee, Nintendo wilde het accessoire met Jungle Beat nog in leven houden. Met de drums moest je nu namelijk de gorilla gaan besturen. Sla op de linkerdrum en hij loopt die kant op, idem dito voor de rechterkant. Tik op beide tegelijkertijd en de aap springt.
Met dit controllerschema in het hoofd moest je door diverse levels springen en slingeren. Het was geen normale platformer, waarin je alle beloningen in het level moest vinden en zo snel mogelijk bij de eindvlag moest komen. Nintendo focuste de aandacht op het aantal ‘beats’ dat jij slaat. Je moest dus zo veel mogelijk springen en vijanden slaan – wat je deed door in je handen te klappen of op de zijkant van de drums te slaan.
Met deze actie bewees het bedrijf dat een drumaccessoire niet alleen voor muzikale gelegenheden was, maar ook om eens ouderwets lekker te platformen.

Mario vs. Donkey Kong

Met Mario vs. Donkey Kong greep Nintendo naar de klassieke arcade-game en vernieuwde hem enigszins. In de titel voor de Gameboy Advance is de gorilla wel weer de slechterik, maar moet je met Mario sleutels vinden en deuren openmaken om zo mini-loodgieters te vinden die jou helpen in je queeste.
Waar het in het eerste deel nogal een raadsel is waarom je eigenlijk achter Donkey Kong aan gaat – de beste aap heeft niemand ontvoerd namelijk – daar is dat tweede deel een stuk voor de hand liggender. Pauline, een typische damsel in distress, wordt ontvoerd en aan jou de taak om haar weer terug te krijgen. Na deze avonturen kwam er nog een derde avontuur die op de Nintendo DS verscheen, namelijk Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem!

DK King of Swing

De grote gorilla heeft al veel uitstapjes op zijn naam staan, maar echt slingeren als confrère van Tarzan deed Donkey Kong nog niet. In DK King of Swing voor de Gameboy Advance kwam daar een eind aan. Met Donkey moet je door de levels slingeren om zo alle bananen te verzamelen. Dit doe je door je vast te grijpen aan goudgekleurde platformen, waarna je 360 graden kunt ronddraaien en tussentijds los kunt laten om zo verder te komen.
In 2006 kreeg het spel een opvolger op de Nintendo DS met DK Jungle Climber. Beide spellen werden goed onthaald door het slingeren, de grafische stijl en de goede controls.
Hiermee eindigt ons reisje van de avonturen van Donkey Kong. Later deze week kunnen jullie meer specials verwachten over iedereens favoriete aap. Al deze artikelen staan allemaal in het teken van de nieuwste titel in de franchise: Donkey Kong Country Returns: Tropical Freeze.

Populair Nieuws

Laatste Reacties