De 5 beste Dungeon Crawlers

Article
maandag, 18 augustus 2014 om 15:20
xgn google image
Ondanks dat Diablo III al een flinke tijd in de schappen ligt, sinds 15 mei 2012 om precies te zijn, brengt Blizzard morgen Diablo III: Ultimate Evil Edition uit voor de consoles. In dit pakket zit de originele game en de uitbreiding Reaper of Souls.
De Ultimate Evil Edition zal de eerste Diablo-titel zijn die uitkomt voor de PlayStation 4 en Xbox One. Toch gek om te bedenken dat het Dungeon Crawler-genre tot een paar jaar terug exclusief was op de PC, voor ons een mooi moment om terug te blikken op de vijf beste Dungeon Crawlers ooit gemaakt.

5. Titan Quest

Titan Quest kwam uit in 2006 en was een schoolvoorbeeld voor een traditionele Dungeon Crawler. De game zat bomvol unieke skills, met 28 klasses om uit te kiezen en zag er in die tijd geweldig uit. Het meest unieke aan Titan Quest was de setting.
Waar andere Dungeon Crawlers zich steevast afspeelden in de middeleeuwen van Europa, met stoffige en donkere kerkers, daar speelde Titan Quest zich af in Griekenland, Egypte en het Verre Oosten. De monsters en kerkers waren dan ook gebaseerd op de mythologie van die landen, wat een heerlijk frisse mix opleverde. Hopelijk zal Nordic Games, die de franchise van THQ heeft overgekocht, de serie ooit weer voortzetten.
19647

4. Dungeons of Dredmor

Een heel andere Dungeon Crawler is de in 2011 uitgekomen Dungeons of Dredmor. Deze Roguelike-game – gebaseerd op de principes van de game Rogue uit 1980 – kent een totaal ander soort gameplay dan traditionele Dungeon Crawlers. Zo is de game turn-based en werkt het spel met tegels en een permanente dood. Ben je dood, dan mag je dus weer opnieuw beginnen.
Het gaat er in Dungeons of Dredmor dan ook niet om in één keer een level te halen, maar meer stukje bij beetje verder te komen. Dat doe je door bijvoorbeeld je vaardigheden aan te passen als je dood bent gegaan, de game kent immers geen klassen. Ben je echter sterk genoeg om de kerkers van Dredmor te overleven, dan ontvang je allerlei… dingen. Ja, je moet ook nog eens de, af en toe enorm flauwe, humor overleven. Succes!
19648

3. Torchlight II

Sinds Diablo II in 2001 was uitgebracht, was er volgens de Dungeon Crawler-fans nooit echt een waardige opvolger gekomen. Diablo III was pas net aangekondigd en dat duurde in 2009 nog drie jaar voordat de game zou uitkomen. In dat jaar kwam ineens Torchlight om de hoek kijken en iedereen was verkocht, alhoewel er nog wel een aantal aspecten veranderd moest worden.
In 2012 loste Runic Games die belofte in met Torchlight II. De game was voor een zacht prijsje op te pikken. Torchlight II was als Dungeon Crawler nagenoeg perfect en deze keer was er ook een multiplayer-modus aanwezig. Dankzij het cartooneske uiterlijk ziet en blijft de game er goed uitzien. Torchlight II heeft de derde plaats ook deze lijst dan ook zeer verdiend.
19649

2. Baldur’s Gate 2

Het in 2000 uitgekomen Baldur’s Gate 2 had een lastige taak om te vervullen; het moest het briljante Baldur’s Gate opvolgen en de torenhoge verwachtingen overtreffen. Gelukkig lag die taak bij ontwikkelaar BioWare in de goede handen, want de game groeide uit tot een ware klassieker.
Baldur’s Gate 2 was gebaseerd op de tweede editie van de Advanced Dungeons & Dragons-principes. Dat betekent dat alle mechanieken in de game werken volgens de D&D-regels, evenals de tien aanwezige klassen. Het is de taak aan de speler om de tovenaar Irenicus te verslaan, met de hulp van vijf groepsleden. Voor wie deze klassieker wil oppakken kan ook de Enhanced Edition uit 2013 proberen, alhoewel die blijkbaar geteisterd wordt door bugs.
19650

1. Diablo II

Je had het waarschijnlijk al zien aankomen en inderdaad; Diablo II staat op nummer één van deze lijst. De moeder aller Dungeon Crawlers kwam, net zoals Baldur’s Gate 2, uit in 2000 en geldt nog steeds als de grondlegger van het genre. Vrijwel elke Dungeon Crawler die tegenwoordig uitkomt, maakt nog steeds gebruik van de mechanieken van Diablo II.
Spelers kregen de keuze uit vijf verschillende klassen – de Amazon, Necromancer, Barbarian, Sorceress en Paladin – en in de uitbreiding kwamen daar nog de Assassin en Druid bij. Het verhaal bestond uit vier aktes, waarbij elke akte in een ander gebied plaatsvond, waardoor de diversiteit in omgevingen veel groter was dan in de voorganger.
De reden dat Diablo II zo lang gespeeld werd – en nog steeds gespeeld wordt – is het perfect uitgewerkte multiplayer-systeem, waarbij er niet alleen tegen monsters kon worden gevochten, maar ook andere spelers. Wie vandaag de dag de game opstart, zal nog steeds verwelkomd worden door een actieve community, wat volgens ons een prestatie op zich is.