Column: Xbox-spelers zijn beter af zonder de Series S

Article
woensdag, 04 september 2024 om 9:00
xbox series s 1f1605170067
Met de Xbox Series S was het plan van Microsoft om twee verschillende tiers van Xbox aan te bieden deze generatie. Het begint er alleen steeds meer op te lijken dat de console het merk in de weg zit.
Het idee voor een console met minder krachtige hardware is niet zo vreemd. Voor PC zijn er immers extreem veel verschillende combinaties te vinden, van budget componenten tot aan videokaarten die meer dan 1000 euro kosten. En met het oog op de steeds duurder wordende games, is het geen verkeerd idee om een betaalbaar alternatief aan te bieden.
Ten opzichte van PC is er alleen een groot verschil voor de Xbox Series S. Microsoft eist namelijk dat games dezelfde features krijgen als op de Xbox Series X en ook op beide consoles uit moeten komen. Op het eerste gezicht lijkt dat niet zo’n probleem - de Series S kan immers gewoon op een lagere resolutie of framerate draaien - maar sinds de release van de consoles wordt steeds duidelijker dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.

Uitstel vanwege Series S

Er duiken steeds meer situaties op waarbij de Series S het plezier in de weg zit van Series X-bezitters en in sommige gevallen zelfs het plezier van PS5-bezitters. Zo komt Dune Awakening uit op PC begin 2025, maar voor de consoles is er nog geen releasedatum bekend. Volgens Chief Product Officer Scott Junior van Funcom komt dat door de Series S. Dat lijkt hij weten in gesprek met VG247.

“Dat is een van de redenen waarom we eerst op de PC uitkomen. We moeten nog veel optimaliseren voordat we het op de Xbox uitbrengen. De Xbox Series S is een uitdaging.”

- Scott Junior

Het is niet de eerste keer dat een soortgelijke situatie problemen oplevert voor de Xbox-versie van een game. Het geprezen Baldur’s Gate 3 kwam bijvoorbeeld pas maanden later uit op Xbox. De reden was dat ontwikkelaar Larian Studios split-screen co-op niet werkend kreeg op de Series S. Uiteindelijk maakte Microsoft een uitzondering en werd die feature verwijderd uit de RPG.

Weg met de harde eis?

Op dat moment is het ook de vraag of die platform parity wel een realistische eis is. Bij sommige games is het simpelweg zo moeilijk om voor beide Xbox consoles te ontwikkelen, dat het simpelweg niet mogelijk is om de game gelijkwaardig te krijgen op beide platformen. Is het dan wel eerlijk voor bezitters van een Xbox Series X om eeuwenlang te wachten op een game, omdat het ‘kleine broertje’ niet uitgerust is met de juiste hardware?
Voor ontwikkelaars zou het ook een oplossing zijn. Er zijn al veel studio’s geweest die zich publiekelijk hebben uitgesproken tegen de console. Voormalig Naughty Dog- en Rocksteady-ontwikkelaar Del Walker noemde de Series S zelfs ‘vervelend om voor te optimaliseren’ en hoopte dat de console nooit was gelanceerd.
Mogelijk houdt de console ook vooruitgang in technologie tegen. Als een game ook verplicht moet uitkomen op de Series S, dan wordt het lastig om de grenzen van de Series X en PlayStation 5 op te zoeken. Net zoals dat sommige games simpelweg niet speelbaar zijn op een PC met low-end hardware en gemaakt zijn om alles te halen uit de beste hardware.
Het is lullig voor spelers die een Series S in huis hebben gehaald, maar voor de Xbox-eigenaren, andere spelers en ontwikkelaars zou het beter zijn als de budget console wordt laten vallen door Microsoft.

Populair Nieuws