Ubisoft is weer eens negatief in het nieuws. De waarde van het bedrijf is niet wat het geweest is en Assassin’s Creed Shadows is uitgesteld. Over dat laatste is er nu ook wat meer context en het laat weer eens zien waar het steeds maar fout gaat in de game-industrie.
Het mag gezegd worden dat de laatste paar jaar niet echt ideaal verlopen zijn in de game-industrie. Er is de ene ontslagronde na de andere en er zijn ook veel games die niet echt lanceren in de staat die de consument mag verwachten. De reden is niet altijd hetzelfde, maar er is een rode draad die steeds terugkeert: hogerop luistert men niet naar de mensen die daadwerkelijk games maken.
Dat is nu ook weer te zien met het uitstel van Assassin’s Creed Shadows. De top van Ubisoft zou pas serieus zijn gaan overwegen om de game uit te stellen toen de verkoopcijfers van
Star Wars Outlaws tegenvielen. Op dat moment werd het succes van Assassin’s Creed Shadows blijkbaar een stuk essentiëler.
Maar de ontwikkelaars zouden al lang hebben geweten dat Shadows niet op de geplande datum in november uit kon komen. Sterker nog, ze zouden al bij de uitgeverskant van Ubisoft
hebben aangegeven dat ze meer tijd nodig hadden. Maar daar luisterde Ubisoft niet naar.
Het geld bepaalt
Waar het wel naar luistert, is een tegenvallende geldstroom van
Star Wars Outlaws. En daar zit precies het probleem: uitgevers (of uitgevende takken van ontwikkelaars) letten vooral op geld en eigenlijk helemaal niet op wat de ontwikkelaars willen of nodig hebben.
Want het is zeker niet de eerste keer dat we horen dat de top van een bedrijf een onrealistische deadline had opgelegd. Het is nog maar een klein jaar geleden dat bleek dat Modern Warfare 3 in nog geen twee jaar tijd uit de grond gestampt moest worden. Het had een DLC kunnen zijn voor Modern Warfare 2, maar Activision verdient meer als mensen de prijs van een volledige game moeten betalen.
Neem een willekeurige gaming-controverse van de laatste paar jaar en er zit waarschijnlijk een uitgever achter die iets wil dat niet redelijk is. Studio’s die goed zijn in single-player moeten ineens werken aan live-service games, die soms nog gecanceld worden ook. Ontwikkelaars die één tegenvallende titel leveren worden gesloten, verkocht of raken hun personeel kwijt. Maar wie gaf die studio te weinig tijd om een fatsoenlijke game te maken? De uitgever.
Hardleers
Het is eigenlijk niet meer een verrassing als er iets niet loopt in de verhouding uitgever en ontwikkelaar. Maar wat toch wel opmerkelijk is, is hoe hardleers uitgevers blijkbaar zijn. Het is zo vaak gebleken dat een game die in een te korte tijd wordt gemaakt meestal niet in orde is bij lancering en toch was Ubisoft blijkbaar van plan om een nieuwe titel in zijn grootste franchise onder grote tijdsdruk uit te brengen.
Het is op zich positief dat Assassin’s Creed Shadows nu wat meer tijd krijgt. Maar het is eigenlijk bizar dat Star Wars Outlaws moest onderpresteren om dat teweeg te brengen. De ontwikkelaars roepen al maanden dat er meer tijd nodig is en het zou een uitgever sieren om daar dan gehoor aan te geven. Het moet toch bij iemand beginnen te dagen dat een game die echt af is beter onthaald wordt dan iets dat te snel is verscheept?