Game Mania ging afgelopen najaar failliet, maar het lijkt erop dat het leven zonder de winkel uiteindelijk maar een winter heeft geduurd. In het tweede kwartaal van 2025 moet Game Mania terugkomen als webwinkel. Maar dat bestaan zal niet per se makkelijker zijn.
Als je games speelt en in Nederland of België woont, ben je vast wel eens bij Game Mania over de vloer geweest. Er waren niet heel veel andere winkels die zich uitsluitend met games bezig hielden, dus als je op zoek was naar iets dat niet bij de gewone speelgoedwinkel lag, kwam je al snel uit bij een pand met een groen en geel uithangbord.
Dat ging niet altijd van harte: veel mensen vonden Game Mania te duur vergeleken met andere plekken waar je je games kon kopen. Dat heeft waarschijnlijk ook bijgedragen aan de ondergang van de winkel en het is een doel van de nieuwe versie om beter aan de prijsverwachtingen van klanten te voldoen. Maar daarmee is Game Mania niet meteen gered.
Op papier klinkt een webwinkel met goede prijzen natuurlijk heel aantrekkelijk. Maar het is niet alsof Nederland verlegen zit om manieren om online games te bestellen. Eigenlijk elke winkel die iets doet met elektronica, speelgoed of entertainment heeft games te bieden en de meest populaire winkels laten hun prijzen vaak al snel na release een eindje zakken. Amazon, bol, Coolblue, noem het maar op: allemaal zitten ze in de games en bijna allemaal zijn ze goedkoper dan Game Mania was.
De meeste gamers hebben waarschijnlijk al lang een webwinkel uitgezocht waarbij ze het prettig winkelen vinden. Of ze doen voor elke game een prijsvergelijking en bepalen zo waar de bestelling dit keer geplaatst moet worden. Als Game Mania als webwinkel veel klanten wil trekken, moet het de beste prijzen hebben, of een bijzondere aantrekkingskracht. Anders is het bedrijf simpelweg de zoveelste op de markt.
Het lastige is dat de onderscheidende factor van Game Mania juist weg is door alleen als webwinkel terug te komen, namelijk de fysieke filialen. Er zijn andere gamewinkels die nog in de winkelstraat te vinden zijn, maar Game Mania was zelfs met zijn sterk gekrompen aantal filialen, de enige waarvan je kon zeggen dat er vast wel een winkel was die enigszins in de buurt zat.
Die fysieke filialen maakten bovendien ook veel van de acties mogelijk waarmee Game Mania de nodige aandacht wist te trekken. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld de inruilacties waarmee je nieuwe games spotgoedkoop kon krijgen. Online inruil is een optie, maar zal voor veel mensen minder praktisch zijn dan even naar de winkel gaan om te kijken wat je nog kan krijgen voor een wat oudere game.
Nu dat niet meer het geval is, wordt het een stuk lastiger voor de winkel om op te vallen. Webwinkels zien er misschien niet allemaal hetzelfde uit en hebben soms andere prijzen, maar uiteindelijk is de ervaring ongeveer hetzelfde. Een spaarsysteem kan een uitkomst zijn, maar daarmee kon de vorige versie van Game Mania ook niet gered worden.
Het lijkt er wel op dat de nieuwe eigenaar van de naam Game Mania er al aan heeft gedacht dat een simpele webwinkel niet echt de manier is om de nieuwe versie van de winkel weer een succes te maken. Het bedrijf wil een “unieke plek innemen in de markt”, maar hoe het dat wil gaan doen, is de vraag.
Ergens dit voorjaar moeten we het gaan zien. Game Mania wil zichzelf heruitvinden in het tweede kwartaal van 2025. Dat mag wel in gaan slaan als een bom, want we zien het toch snel gebeuren dat een nieuw Game Mania dat niets bijzonders is, het niet lang volhoudt.