Column: Is Bethesda nog wel de geschikte studio voor The Elder Scrolls 6?

Article
woensdag, 09 oktober 2024 om 15:00
elder scrolls 6f1600771030
Bethesda heeft jarenlang geteerd op het succes van The Elder Scrolls, met Skyrim in het bijzonder. Maar is Bethesda nu nog wel de aangewezen studio voor The Elder Scrolls 6?
Fans van The Elder Scrolls games moeten nog lang wachten op een nieuw deel, ondanks dat het al dertien jaar geleden is dat Skyrim verscheen. Bethesda is in de tussentijd namelijk druk bezig geweest met Starfield, een RPG die een nieuw hoofdstuk moest inluiden voor de bekende studio.
Die game viel alleen tegen voor veel fans die normaal warm lopen voor de avonturen van Bethesda. Aan de ene kant voelt Starfield verouderd aan, terwijl veel geliefde elementen uit titels als The Elder Scrolls en Fallout ontbreken uit de game. Het ontdekken van de wereld is een groot element uit die titels, terwijl Starfield grotendeels bestaat uit lege, automatisch gegenereerde werelden. Er is voor spelers amper toegevoegde waarde om de planeten te verkennen.
Er was alleen toch nog hoop voor de franchise. Bethesda heeft namelijk ook veel tijd gestoken in de eerste uitbreiding voor Starfield: Shattered Space. De DLC zou zich afspelen op één planeet, waar tijd en aandacht in was gestoken. Bovendien richtte het verhaal zich op een mysterieuze cult. Een mooi recept voor een sterke uitbreiding, die de zwaktes van de main game kan aanpakken. Als kers bovenop de taart is Bethesda normaal ook nog eens erg sterk met uitbreidingen.
Shattered Space is alleen de uitzondering op de regel. De DLC wordt namelijk niet goed ontvangen door critici én spelers. Het voegt weinig toe aan de main game, er zijn amper nieuwe wapens en abilities en dan is er nog de ‘Bethesda Special’ - een hele berg aan bugs.

Vast in het verleden

Met Starfield heeft Bethesda voornamelijk bewezen hoe weinig de studio geleerd heeft sinds alle jaren na Skyrim. De game-industrie is in de tussentijd sterk veranderd en andere studio’s hebben laten zien wat er allemaal mogelijk is met de hardware van tegenwoordig. Starfield voelt aan als een game die beter past in de vorige generatie.
Daarmee is het ook de vraag of Bethesda nog wel The Elder Scrolls 6 op zich moet nemen. Begrijp mij niet verkeerd, de voorgaande games waren geweldig voor RPG-liefhebbers. Er is een reden waarom Skyrim tot op de dag van vandaag nog steeds wordt gespeeld. Al komt dat laatste ook door de trouwe mod community, die de ervaring flink anders maakt.
Zelfs als The Elder Scrolls 6 trouw is aan de gameplay die we kennen van Bethesda, dan is dat alleen niet meer geschikt voor de standaarden van tegenwoordig. Het volgende deel moet echt aanvoelen als een nieuwe stap en niet als Skyrim in een nieuw jasje en ik heb er zelf weinig vertrouwen in dat Bethesda dat voor elkaar krijgt.
2023 05 25 avowed fechaf1686560217

Wie moet Bethesda dan opvolgen?

Natuurlijk is het heel wreed om een franchise als The Elder Scrolls uit de handen van Bethesda te peuteren. Het is immers de franchise waar de studio groot en bekend mee is geworden, het is zijn kindje. Het is alleen wel mogelijk nu Bethesda onderdeel is geworden van Microsoft en niet meer alle touwtjes zelf in handen heeft.
Bovendien is er een andere studio onderdeel van Microsoft die ook enorm veel ervaring heeft met het maken van RPG’s en dat is Obsidian Entertainment. Die ontwikkelaar maakt bovendien niet één soort RPG zoals Bethesda dat doet. Door de jaren heen heeft de studio allerlei soorten games gemaakt in het genre, van Knights of the Old Republic II en Pillars of Eternity tot aan The Outer Worlds en South Park: The Stick of Truth.
Onder die titels vallen ook games onder de Bethesda-formule. Obsidian was bijvoorbeeld de studio achter Fallout: New Vegas, dat door veel fans wordt gezien als de beste moderne Fallout game - terwijl Bethesda juist de officiële Fallout studio is. En het aankomende Avowed is aan het begin van de ontwikkeling weer geïnspireerd door Skyrim.
Obsidian heeft laten zien dat het een constante kwaliteit kan leveren en niet bang is om te innoveren en mee te gaan met de tijd. Wat mij betreft is het de ideale studio om The Elder Scrolls 6 te maken. Als bonus betekent het ook dat we waarschijnlijk veel sneller met de game aan de slag kunnen.