Het is geen vreemd iets om tegenwoordig een internetverbinding of account nodig te hebben voor een game. Maar het is wel een onnodig obstakel voor singleplayer games, met minder spelers als gevolg.
Data is belangrijk. Sinds de opkomst van grote techbedrijven als Meta en Google die handelen in persoonlijke gegevens, is duidelijk dat die informatie goud waard is voor allerlei partijen. En dat geldt ook voor uitgevers. Het is daarom niet zo vreemd dat steeds meer uitgevers je verplichten om een account aan te maken voor hun games.
Aan de ene kant is het een stukje zekerheid - ben je bijvoorbeeld aan het cheaten in een multiplayer game, dan kan simpelweg je account geband worden - en aan de andere kant is het een handige manier om de gebruiken van spelers te monitoren. Speel je altijd op een bepaald tijdstip, ben je nooit online zonder je vrienden of is je activiteit ineens plotseling omlaag of omhoog na een grote update? Het is allemaal data dat gebruikt kan worden.
Ten minste, die data is nuttig als we het hebben over multiplayer games en met name live-service games. Als het gaat om singleplayer games waar geen nieuwe updates voor worden uitgebracht, dan is het vrijwel nutteloos om een account te forceren. En daar gaat
Sony de fout in.
Zeg maar gedag tegen potentiële spelers
De Japanse uitgever komt binnenkort weer met een nieuwe release op
PC. Het geprezen
God of War Ragnarok om precies te zijn. De game heeft talloze GOTY-awards gewonnen en belooft op PC een prachtig avontuur te bieden, inclusief een aantal features die exclusief zijn voor het platform.
Om de game te kunnen spelen, heb je alleen een PlayStation Network-account nodig, zo valt te lezen op
de Steam-pagina. Dat is al een vervelend obstakel, want veel spelers vinden het vervelend om voor een game een nieuw account aan te maken. Laat staan als het geen toegevoegde waarde heeft, zoals met een pure singleplayer ervaring. Het is nergens voor nodig.
Het ergste is alleen nog dat veel spelers door die verplichting letterlijk de game niet kunnen spelen. Het klinkt namelijk wel makkelijk om een PlayStation Network-account aan te maken, maar het is niet mogelijk in maar liefst 121 landen. Bijna heel Afrika is uitgesloten van het netwerk, maar bijvoorbeeld ook de Baltische staten kunnen straks niet met
God of War Ragnarok aan de slag op PC.
Het is een bizarre eis. Sony wint er vrijwel niks mee en mist op deze manier miljoenen potentiële spelers. En die spelers kunnen op hun beurt een game niet spelen, waar ze misschien al een lange tijd op wachten. Puur en alleen omdat ze wonen in een land waar geen PSN wordt ondersteund.
Sony is hardleers
Online is er dan ook veel kritiek op Sony vanwege de verplichting. Spelers vinden het onbegrijpelijk dat er een PlayStation Network-account nodig is voor een singleplayer game. Het is bovendien ook niet de eerste keer dat de uitgever onder vuur ligt een PlayStation-account verplicht te maken voor een PC-game.
Eerder moesten spelers namelijk al zo’n account hebben voor Helldivers 2. Alleen dat was nog niet het geval bij lancering. Wekenlang konden fans genieten van de actie, totdat een PSN-account plotseling werd verplicht via een update. Een verandering waardoor spelers wereldwijd ineens de game, die ze met hun zuurverdiende geld hadden gekocht, niet meer konden spelen. Pas na veel kritiek op ontwikkelaar Arrowhead en talloze negatieve reviews, werd uiteindelijk besloten om
de update toch niet door te voeren.
Hoewel de boodschap destijds duidelijk binnenkwam bij Arrowhead, is dat dus niet het geval bij Sony. Het is de vraag wat spelers nu gaan uitvoeren om Sony ervan te overtuigen dat het idioot is om een PSN-account te eisen van spelers.