Column: Games weten zich vaak slecht te presenteren

Article
zondag, 14 juli 2024 om 11:00
prince of persia the lost crown header

Soms zie je een game en ben je eigenlijk meteen verkocht. Maar dat is lang niet altijd het geval. Een demo zou dan moeten helpen, maar het gebeurt opvallend vaak dat daarin een cruciale fout wordt gemaakt.

Als je elke game die je er interessant uit vindt zien moest kopen om hem te testen, kostte de hele hobby een fortuin. Gelukkig is de demo de wereld nog niet uit: in de winkel kun je ze weliswaar niet meer vinden, maar de optie om ze op je console te downloaden is misschien wel beter. In het geval van een genre dat voor jou heel erg twee kanten op kan, of een franchise die terug is van weggeweest, kan het een uitkomst bieden.

Neem bijvoorbeeld Prince of Persia: The Lost Crown. Na een slordige tien jaar komt de franchise ineens terug, in de vorm van een metroidvania. Dat is een genre waar je wel van houdt, maar waarin nogal wat variatie mogelijk is. De franchise ken je verder ook niet goed, dus zelfs met een aanbieding twijfel je nog. Gelukkig is daar de demo voor een vibe check.

Prince Of Persia: The Lost Crown - Nintendo Switch Image
Prince Of Persia: The Lost Crown - Nintendo Switch
EUR24.9943
Op voorraad
Koop op bol.

Een ideale situatie, denk je misschien, maar dan gebeurt er iets geks. De demo houdt bijzonder abrupt op. Dat de demo eindigt is logisch en begrijpelijk, maar de manier waarop is toch vreemd te noemen.

prince of persia the lost crownf1686251438

Mag je dit deel niet testen?

Voor wie hem niet gespeeld heeft: de demo van Prince of Persia: The Lost Crown stopt wanneer je de arena van de eerste boss binnenloopt. Je krijgt een stukje van een cutscene te zien, waarna er een trailer speelt voor de volledige game. Alles leuk en aardig, maar waarom stopt de demo voor en niet na het gevecht met de boss?

Je zou denken dat als je bossgevechten in je game hebt zitten, dat spelers die de game willen testen, dan ook even mogen proeven van hoe ze werken, want matige bosses kunnen een game flink onderuit halen. Als het een groot onderdeel is van de ervaring, lijkt het logisch om het in de demo op te nemen. Als je dat niet doet sluiten potentiële spelers de demo toch af met het gevoel dat er nog dingen zijn over de game die ze willen weten.

Dat is natuurlijk het gevoel dat spelers moeten hebben na het spelen van een demo, maar dan wel op een iets andere manier. Het moet meer zijn “Ik ben zo benieuwd hoe het verdergaat” of “Hier wil ik wel meer van spelen” en liever niet “er is een heel aspect van de game dat ik niet heb kunnen testen”.

Het begin van de game is niet de beste doorsnede

Het gevoel dat een demo vrij plotseling wordt afgekapt is helaas niet uniek aan Prince of Persia. Het gebeurt nogal vaak dat een demo gewoon het begin van de game is. Dat is op zich een logische keuze, die voor veel games ook prima werkt: het begin van de game is als het goed is toch al ontworpen om spelers te leren hoe de game werkt, dus je kunt het net zo goed gebruiken als demo.

En toch zijn er veel demo’s die juist door het zo aan te pakken een vertekend beeld van de game geven. Misschien mag je in de demo maar met één personage aan de slag, terwijl de keuze uit verschillende personages juist een groot deel is van de game. Misschien zijn er features die belangrijk zijn voor de rest van de game, die nauwelijks aan bod komen in de demo.

Het kan anders

Een demo moet natuurlijk niet teveel prijsgeven, daar hebben we begrip voor. Maar in het ideale geval moet hij wel zoveel mogelijk features aan bod laten komen en de speler wat tijd geven om daarmee te experimenteren. Eigenlijk wil je het liefst een demo die speciaal is gemaakt om een demo te zijn.

Het is nog niet eens zo lang geleden dat dat nog regelmatig voorkwam. Demo’s van bijvoorbeeld Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire en Sun en Moon gaven de speler een aangepaste versie van gebieden uit de volledige game, met een korte, unieke verhaallijn die alle belangrijke nieuwe mechanics introduceerde.

Ook nu worden dit soort demo’s nog gemaakt. De Resident Evil 4 Chainsaw Demo is speciaal aangepast om een demo te zijn. We moeten ook toegeven dat, op het abrupte einde na, de demo van Prince of Persia eigenlijk best geslaagd was.

Het begint alleen zo zeldzaam te worden. Uitgevers lijken het verkooppraatje “speel het begin van de game en neem je progressie mee als je de hele game koopt” interessanter te vinden dan het maken van een goede demo. Soms vallen die twee doelen samen, maar een goede dwarsdoorsnede van je game krijg je niet door het begin van de game af te knippen, helemaal als je vervolgens ophoudt voordat een belangrijk element aan bod is gekomen.

Populair Nieuws