De GP van Qatar was niet zo saai als verwacht. Sterker nog, er was vrijwel geen saai moment te bekennen. Maar niet op een positieve manier en het is hoog tijd dat er verandering in de Formule 1 komt.
De laatste weken is er al veel gedoe rondom de FIA, het bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor het schrijven en handhaven van de regels voor de Formule 1. Zo zou er een voorkeur zijn voor Britse coureurs, waar andere coureurs (zoals Max Verstappen) de dupe van zijn, en is er geen transparantie bij de organisatie.
Dat laatste kan beter omschreven worden als een power trip van FIA-baas Mohammed Ben Sulayem. Eerst werd race director Niels Wittich uit het niets ontslagen en moesten de F1-coureurs dat vernemen via social media. Vervolgens volgden er nog meer ontslagen, waaronder twee topmensen die vragen stelden aan Ben Sulayem over geldstromen binnen de FIA. Saillant detail: de twee waren onderdeel van de Financial Committee, een groep die moet monitoren of alles financieel goed verloopt bij de instantie.
In aanloop naar de GP van Qatar hebben de Formule 1-coureurs laten weten dat ze graag duidelijkheid van zaken willen hebben, omdat ze nu constant in het duister tasten. Ook willen ze niet ineens verzonnen regels zien, zoals de taakstraf voor Verstappen omdat hij ‘fucked’ zei tijdens een persconferentie. Voor de openheid van zaken had Ben Sulayem in ieder geval een duidelijk antwoord: “That’s none of your business.”
Alsof de situatie niet erger kon worden, zijn er afgelopen weekend meerdere situaties geweest waar niemand in de Formule 1 iets van begrijpt. Tijdens de kwalificatie wist Verstappen op wonderlijke wijze pole position te pakken, maar die werd een paar uur later van hem afgepakt. Hij zou namelijk George Russell in de weg hebben gezeten tijdens zijn opwarmronde. De coureur van Mercedes zat alleen zelf ook op een opwarmronde en had dus helemaal geen recht op de racelijn.
Voor het incident kreeg Verstappen een gridstraf van één positie, een straf waarvan eigenlijk niemand wist dat die bestaat. Hij is in de geschiedenis van de Formule 1 namelijk maar één keer eerder uitgedeeld. En alsof dat nog niet vreemd genoeg was, kwam daar ook nog eens een strafpunt bovenop. Nog nooit eerder heeft iemand een strafpunt gekregen voor impeding. Zelfs als ze een coureur in de weg zaten die wel op een hot lap zat. En voor de uiteindelijke overtreding waar Verstappen voor is bestraft, heeft zelfs helemaal niemand eerder een straf voor gekregen.
De hoge hoed met vreemde straffen was nog niet leeg, want tijdens de Grand Prix kreeg Lando Norris een 10 seconden stop-and-go penalty, omdat hij niet van zijn gas ging bij een gele vlag-situatie. Die straf is de hardste straf die de stewards kunnen uitdelen, op een letterlijke diskwalificatie na. Vervolgens kreeg Lewis Hamilton nog eens een drive-through penalty omdat hij zich niet aan het snelheidslimiet in de pitstraat had gehouden. Een vergrijp waar normaal 5 of 10 seconden op staat, in plaats van praktisch 20 seconden.
Die straffen voor Norris en Hamilton waren bovendien het resultaat, omdat er rondes lang een afgebroken spiegel lag op het rechte stuk. De enige plek in Qatar waar er ingehaald kan worden. In plaats van een safety car naar buiten te roepen en de spiegel op te ruimen, was de gele vlag de ‘oplossing’. Pas toen de spiegel explodeerde nadat Valtteri Bottas er overheen reed en Hamilton en Carlos Sainz een lekke band kregen, werd een safety car naar buiten geroepen om de troep op te ruimen.
Om de troep op te ruimen die de FIA heet, moet er alleen veel meer gebeuren dan een safety car. De beginnersfouten die de wedstrijdleiding maakt, komt immers doordat de ervaren race director een paar weken terug vanuit het niets is ontslagen. De nieuwe leider die nu voor het vuur is gegooid, heeft nul ervaring met de Formule 1. Waarom is de race director drie races voor het einde ontslagen en is er niet gewoon aan het einde van het seizoen afscheid genomen?
Met de wanorde bij de FIA en de power trip van Mohammed Ben Sulayem is het duidelijk dat er iets moet veranderen. Het is tijd om een stabiel iemand aan het hoofd te plaatsen, in plaats van een dictator. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt alleen erg klein. Het ontslag van de twee mensen die toezicht houden op de kas van de FIA lijkt immers te duiden op maar één ding: corruptie en omkopingen.
Als de situatie steeds erger wordt, dan wordt het misschien maar tijd om de Formule 1 vaarwel te zeggen voor de coureurs en teams en hun eigen racedivisie op te richten. Zonder bemoeienis van de FIA. Het klinkt als een drastisch besluit, maar het is misschien de enige optie om een wereld zonder corruptie, gebrek aan openheid van zaken en onbegrijpelijke beslissingen en straffen te voorkomen.