Column: Chrono Trigger is minder mooi oud geworden dan je denkt

Article
zondag, 26 januari 2025 om 12:00
chrono trigger

Chrono Trigger wordt 30 jaar dit jaar. Op 11 maart is het de verjaardag van één van de meest geliefde JRPG’s ooit gemaakt. Na de game dit jaar voor het eerst te hebben gespeeld durf ik alleen wel één ding te stellen: Chrono Trigger is minder mooi oud geworden dan gehoopt, maar dat komt vooral doordat moderne gamers verwend zijn geraakt.

Voor we verder gaan, laat ik één ding duidelijk maken: ik heb onwijs genoten van Chrono Trigger. De SNES-graphics zijn redelijk goed oud geworden, ondanks dat je tegenwoordig veel complexere pixel art games kunt spelen. Van ieder stuk muziek genoot ik met volle teugen.

Geweldige achtbaanrit

Ook het verhaal is nog steeds een wilde achtbaanrit dat je met veel plezier doorloopt dankzij een lekker tempo. In de titel speel je als Chrono, die gedurende zijn avontuur vol tijdreizen steeds meer partyleden verzamelt. Het doel? Een apocalyptisch monster genaamd Lavos zien te verslaan voor het te laat is.

Tuurlijk zijn er wat clichés, maar het neemt niet weg dat het schrijfwerk vol humor de juiste snaar raakt. En de karakterontwerpen (en artworks), uit de pen van Dragon Ball-maker Akira Toryiama, zijn prachtig. Hoewel ik ontzettend verknocht ben geraakt aan het spel, is er toch één aspect dat me dwars zit.

Spelen met een gids

Wegwijs raken in Chrono Trigger is wat lastig. En dat is niet eens per se de schuld van het spel zelf. Hoewel de game zelf soms wat obscuur is in het geven van aanwijzingen waar je naartoe moet, is het meer de modernisering van games die maakt dat de titel minder mooi oud is geworden.

Tegenwoordig zie je veel JRPG’s, ook degene die in retrostijl zijn verschenen, de speler bij de hand nemen. Dit kan door simpelweg in het menu aan te geven wat momenteel je doel als speler is. Maar soms gaat het een stuk verder en wordt precies op de kaart verteld waar je heen moet en wat je moet doen.

Het is voor ondergetekende in ieder geval gewenning geworden dat dit soort vangnetten in games zitten. Hierdoor wil het wel eens gebeuren dat je net iets minder goed oplet. Of dat je na een paar dagen niet spelen je de draad weer oppakt, maar geen idee hebt wat je moet doen.

Mij overkwam het geregeld tijdens mijn avontuur met Chrono (en natuurlijk Frog en Ayla als mijn favoriete partyleden). Uiteindelijk zorgde het ervoor dat ik online toch maar een gids opzocht als spiekbriefje voor als ik weer eens geen idee had hoe ik verder moest komen. Een grote ergernis is het uiteindelijk niet, maar het is wel een klein smetje dat me liet inzien dat teruggaan naar games op de SNES lang niet altijd zo nostalgisch en leuk is als gehoopt.

Games evolueren

Het heeft vooral te maken met de evolutie van games over de afgelopen 40 jaar. Met technologie die steeds verder ontwikkelde en nieuwe ideeën die opkomen, kunnen games (en genres) evolueren. Dit heeft als gevolg dat nieuwe standaarden ontstaan waar spelers na verloop van tijd gewend aanraken.

Chrono Trigger deed het destijds zelf in 1995. Grafisch was het een stap, terwijl de muziek nog altijd legendarisch genoemd wordt. Het spel is alleen dus minder goed oud geworden als het aankomt op de navigatie in de game. Destijds was het voor sommigen een technologische limitatie.

JRPG’s losten het in die tijd vaak op met officiële strategy guides. Of fans van de spellen schreven ze zelf op GameFAQs. Maar games zijn verder geëvolueerd en konden betere navigatiemogelijkheden daardoor wél in hun games stoppen.

Die evolutie brengt op zijn beurt wel weer een neveneffect met zich mee. Voor ondergetekende is het bijvoorbeeld het af en toe lui worden in het opletten van wat er te allen tijde gebeurd in een game. En daarin zal ik vast niet de enige zijn.

Remakes

Sterker nog, tegenwoordig zien we veel oude games juist remakes of remasters krijgen die veel van dit soort verouderingen oppoetsen. Dragon Quest 3 HD-2D Remake deed dit vorig jaar nog. Die voegde juist verbeterde navigatie toe aan het spel dat in 1996 uitkwam.

Wellicht dat Square Enix later dit jaar ook voor Chrono Trigger zo’n mooie remake in petto heeft. Het zou een prachtige manier zijn om het 30-jarig jubileum van de game te vieren. Want wat is Chrono Trigger een heerlijke JRPG, maar wel één die minder mooi oud is geworden dan ik aanvankelijk hoopte.