Muziek speelt in veel GTA games een grote rol. Voor
Rockstar om vervolgens met een schrikbarend laag bedrag te komen voor muziek in
GTA 6 is dan ook een belediging voor artiesten.
Het is geen verrassing dat je in een franchise genaamd Grand Theft Auto vaak in een auto zit. En om de lange afstanden te overbruggen zetten veel spelers de radio aan. In elke game zitten dan ook meerdere zenders, meestal met een bepaald genre muziek voor elke zender.
In het verleden zijn voor de zenders nummers gebruikt van beroemde artiesten, zoals Kendrick Lamar, Backstreet Boys, Gorillaz, Lady Gaga, ZZ Top, Queen, Phil Collins, Alice in Chains, Elton John en nog veel meer. En dat lijstje is alleen al uit
GTA 5.
Hoeveel de artiesten of hun platenmaatschappijen betaald hebben gekregen, is altijd onduidelijk geweest. Voor
GTA 6 is nu alleen wel een bedrag bekend voor één artiest en die is schrikbarend laag.
Belediging voor de artiest
Heaven 17 heeft namelijk onthuld dat ze benaderd zijn door Rockstar om hun hit Temptation te gebruiken en dat ze daarvoor in ruil
7500 dollar zouden krijgen. Daar zou het bovendien bij blijven, want met de deal zou Rockstar ook alle toekomstige royalty's voor het nummer in GTA 6 kopen. Zelfs al zou de muziek gebruikt worden in miljoenen exemplaren, dan zou het bij die 7500 dollar blijven.
Het bedrag is al enorm laag, maar Heaven 17 bestaat bovendien uit meer dan één persoon. Dat betekent dat het geld over meerdere personen verdeeld moet worden. Ondertussen kan Rockstar wel tot in de eeuwigheid het nummer blijven gebruiken, terwijl het voor de ontwikkelaar een schijntje is van wat de game zal opbrengen.
Martyn Ware, de zanger en keyboardspeler van Heaven 17 die het aanbod de wereld in slingerde, heeft voornamelijk een probleem met dat laatste. GTA 5 leverde 8,6 miljard dollar op en een artiest moet vervolgens al zijn rechten opofferen om een plekje te krijgen in de game.
Het is ook de vraag hoeveel andere artiesten krijgen. Ik durf er geld op in te zetten dat de agenten of maatschappijen die artiesten als Lady Gaga en Phil Collins vertegenwoordigen exponentieel veel meer eisen dan 7500 euro of niet akkoord zullen gaan met het opgeven van royalty’s.
Maar de exposure dan?
Op Twitter krijgt Ware voornamelijk
veel kritiek van fans van de franchise. Zij vinden het een blunder van Heaven 17 om zo’n kans te laten liggen. Met de miljoenen spelers die GTA 6 aan zal trekken, heeft de band een kans om enorm veel potentiële luisteraars aan te trekken.
Maar die extra ‘exposure’ is helemaal niet winstgevend als je zou denken. Ten eerste trekt GTA wel veel spelers aan, maar hoeveel spelers zullen het nummer ten eerste horen? De nummers worden verdeeld over de verschillende zenders en velen zullen het bij één of twee zenders houden - afhankelijk van wat hun favoriete muziekgenre is.
Vervolgens moeten spelers echt onder de indruk zijn van het nummer om hem later aan te zetten op een dienst als Spotify en dan moeten ze ook nog achter de naam van het nummer komen. En dan laatste wordt niet altijd even goed duidelijk gemaakt in de games. Het is niet zoals met een normale radiozender dat een nummer vooraf altijd wordt geïntroduceerd door de host.
Stel dat Heaven 17 er wel honderdduizenden nieuwe fans erbij krijgt, dan is dat niet meteen een vetpot. Volgens Ware zou een miljoen extra stream op Spotify betekenen dat elke rechthebbende 1000 euro krijgt. Dat zijn dus een hele hoop hoepels om doorheen te springen om vervolgens niet eens een maand huur van te kunnen betalen.
Eigenlijk is de actie van Ware om het aanbod te delen op social media een slimme zet geweest. Ik weet vrijwel zeker dat Temptation nu veel meer exposure heeft gekregen, dan als het nummer in GTA 6 had gezeten. Heaven 17 mist nu misschien 7500 euro, maar de groep heeft hun nummer ineens beroemd gemaakt en hun principes behouden.
Hopelijk komt de boodschap ook eens aan dat exposure geen geldig betaalmiddel is. Je kan ook niet naar de bakker gaan en drie broden gratis opeisen, zodat je aan je vrienden kan vertellen hoe geweldig dat brood is. Hetzelfde geldt voor muzikanten, fotografen, vaklieden en andere beroepen die alles maar moeten doen voor exposure.