Battlefield 1 gameplay details - Een verhelderend interview

Article
woensdag, 07 september 2016 om 13:40
xgn google image
Gamescom was niet alleen een podium om de aankomende Battlefield te spelen en te bekijken, maar bood ook de mogelijkheid een kijkje te nemen in de ontwikkeling van de WW1 shooter. Zo werden er meer Battlefield 1 gameplay details bekendgemaakt tijdens een interview met Robert Sammelin.
Robert Sammelin is senior concept artist bij DICE, het bedrijf achter franchises als Mirror’s Edge, Star Wars Battlefront en natuurlijk Battlefield. De kunstenaar in kwestie heeft dan ook vooral een belangrijke vinger in de pap gehad bij het scheppen van de wereld van laatstgenoemde serie. Sammelin was bereid om een boekje open te doen over de aankomende game die award na award binnensleept en om meer uit te leggen over Battlefield 1 gameplay details.

De setting is alles

Eén van de aspecten die Battlefield 1 zo’n populaire game maakt, is de setting waarin je tegen elkaar strijdt. Zo is er voor het strijdtoneel de Eerste Wereldoorlog gekozen, om spelers weer eens een heel andere ervaring mee te geven. Volgens Sammelin was de keuze voor de setting van dit jaar niet zo heel lastig. Zo bleek het idee al een lange tijd in hun hoofd te zitten en interessant genoeg te zijn om het ook daadwerkelijk uit te voeren.
Zo stelt Sammelin dat het gebruik van de Eerste Wereldoorlog nieuwe gameplay mogelijkheden biedt, die futuristische shooters niet weten te bieden. Volgens hem bracht dit wel een groot risico met zich mee, aangezien niet te voorspellen was of de setting bij het publiek zou aanslaan. Ondertussen is het al overduidelijk dat deze Battlefield game erg in de trek is, aangezien de verandering met open armen welkom geheten wordt.
Sammelin vertelt dat de gedachte hierachter uit het feit gekomen is dat de Eerste Wereldoorlog een schakel vormt tussen de oude en nieuwe wereld. De tactische inzichten en strategieën van toen worden nu nog steeds op grote schaal toegepast.
97233

Iedereen maakt een kans

In Battlefield 1 kan je dus aan de slag met de meest primitieve vormen van het moderne oorlogvoeren. Er komt veel meer aandacht voor gevechten op korte afstand en voertuigen zijn minder geavanceerd. Kleine gepantserde wagens worden afgewisseld met paarden, maar ook gigantische zeppelins maken een entree. Volgens Sammelin kent Battlefield 1 in ieder geval een hoop van de grootste voertuigen die de franchise ooit gezien heeft.
De gameplay in Battlefield 1 is in de meeste gevallen een steen, papier, schaar situatie. Niemand begint gelijk, maar niemand is onverslaanbaar. Volgens Sammelin zijn alle obstakels te overwinnen, aangezien teams die achterliggen beloond worden met voordelen. Deze balans is gekozen om de matches spannend en dynamisch te houden tot het bittere einde.
Wij vroegen ons af of een setting van een eeuw geleden er niet voor zorgt dat de gameplay ook op een lager tempo ligt. Sammelin wist hierbij te overtuigen dat het met de snelheid wel goed ligt. Zo wordt er beloofd dat je een typische Battlefield game krijgt voorgeschoteld, met nog veel meer extra’s. Het wordt namelijk de meest uitgebreide en natuurlijke Battlefield die ooit is uitgebracht.
De wapens van Battlefield 1 zullen niet bepaald op snelheid inleveren, maar wel een authentiek gevoel geven. Volgens Sammelin hebben zich dan ook een hoop mensen aangemeld om hun expertise met betrekking tot ouderwetse wapens te delen. Naast de handelbaarheid van wapens, worden er ook woorden besteed aan de toevoeging van Elite Classes. Deze gelden als pick-ups en veranderen de speler in een sterkere klasse totdat het personage dood gaat.
97234

Meer dynamiek

Battlefield 1 mag qua setting dan wel teruggrijpen naar het verleden, maar het weet de franchise ook wel weer een nieuwe kant op te drijven. Zo is een aantal aspecten van de game aan verandering onderhevig en laten een frisse wind door de serie waaien. Als eerste punt gaat Battlefield 1 namelijk gebruik maken van dynamisch weer
Naast het veranderende klimaat, kom je in de game ook een dynamische mappen tegen. In de spelmodus ‘Operations’ zijn verschillende gebieden aan elkaar verbonden en het slagveld voor de volgende match hangt af van welk team er gewonnen heeft.
Zoals je gewend bent van de Battlefield games, is ook de omgeving weer naar je eigen wensen in te richten. Gebouwen zijn tot de grond aan toe te vernietigen en ook de grond is te bewerken. Dit zorgt voor de nodige tactische mogelijkheden, waarmee je bijvoorbeeld hinderlagen kan creëren. Ook geeft Sammerlin dat bijvoorbeeld het neerstorten van een enorm luchtschip een grote impact gaat hebben op de map en hoe hierop gespeeld kan worden.
Sammelin wilde, tot slot, nog niet veel vertellen over de singleplayer. Wel heeft hij medegedeeld dat alle landen van de Eerste Wereldoorlog een rol gaan spelen gedurende de campagne. Hierbij wordt meer gefocust op de achtergrondverhalen van de deelnemende facties. Voor de rest komen er voorlopig nog geen details over de Battlefield 1 singleplayer vanuit de kant van DICE.
Het ziet er naar uit dat Battlefield 1 een unieke shooter gaat worden. Ook al wordt er voor een oude setting gekozen, de mogelijkheden die je tot je beschikking krijgt zijn enorm divers. Nieuwe voertuigen en meer dynamiek moeten ervoor zorgen dat Battlefield 1 de beste game van de franchise gaat zorgen. Heel veel langer hoef je niet te wachten totdat de game uitkomt, want de release vindt plaats op 21 oktober.

Populair Nieuws