5 redenen waarom je Dreams moet gaan spelen

    Dreams is pas geleden uitgekomen voor de PlayStation 4. Als je er nog nooit van hebt gehoord, is het belangrijk om dit te weten: Media Molecule heeft niet alleen maar een game gemaakt, maar ook een game engine. Juist, je kan er ook je eigen games in maken. Daarom geven we 5 redenen waarom je Dreams moet gaan uitproberen.

    Een berg aan game design gereedschap

    Ten eerste bevat Dreams een berg vol tools om je fantasieën waar te maken. Zo kan jij je eigen karakters maken, levels designen, omgevingen creëren en muziek componeren. Je kan van alles in Dreams maken door de verschillende tools en de hoeveelheid opties die je hebt. Van realistische hotdogs tot harde Action-Shooters.

    Zo hebben verschillende mensen al diverse games nagemaakt. Denk aan een Sonic game, een Fallout 4 remake en verschillende retro games zoals PacMan en Fishy. Wat je ook in je hoofd kan inbeelden, kan je namaken in Dreams. Alleen moet je natuurlijk wel weten hoe de engine werkt.

    Gedetailleerde leerprogramma’s

    Gelukkig bevat Dreams bomvol lessen die je kan volgen zodat je elk stukje van de engine onder de knie kan krijgen. Voor sommigen zal het misschien irritant zijn om elk lesje te volgen, maar je kan er ook voor kiezen om gedeeltes over te slaan als je iets al onder de knie hebt. Ook kun je de video’s doorspoelen als het te langzaam uitgelegd wordt.

    Zo zijn de beginnerslessen algemene kennis, omdat het al eerder uitgelegd wordt als je net de game begint en jij je eigen hub aan het bouwen bent. Gelukkig kan je die lessen gewoon doorspoelen en kan je gelijk gaan focussen op wat jij als speler wil gaan doen. Als je je eigen levels wil maken, doe je die lessen en als je karakters wil sculpturen doe je de lessen die weer daarvoor zijn bedoeld.

    Wij denken dat er bij iedereen een vorm van creativiteit zit. Of het nou muziek maken is of je een verhaal wil vertellen. Wij hopen dat mensen met Dreams hun creativiteit kunnen ontplooien.

    Jon Eckersley (Senior Principal Artist van Media Molecule)

    Een bibliotheek aan bouwwerken

    In Dreams hoef je niet alles zelf te gaan maken. Zo bevat de game een uitgebreide bibliotheek aan muren, karakters, muziek samples, items en meer die door de community zelf is gemaakt. Met een simpel zoeksysteem zoek je op wat jij wil hebben. Zo kan je een karakter van Jason Voorhees, die een andere speler heeft gemaakt, in je eigen game zetten.

    Daarnaast kan je als je wil de karakters nog remixen als je er niet tevreden mee bent of wil verbeteren. Zo kan jij je eigen games maken zoals jij het wil en in je hoofd ziet rond zweven. Elk stukje detail kan je aanpassen en met de uitgebreide bibliotheek aan community gemaakte spullen is het maken van je games nog een stukje makkelijker!

    Duizenden games in één

    Dreams zou natuurlijk geen Dreams zijn als je geen games van anderen mensen kon spelen. Gelukkig kan dat wel en is er een gehele menu genaamd Dream Surfing waar je games van andere spelers kan gaan spelen. Zoals eerder vermeld is er een grote verscheidenheid aan games die je kan gaan spelen.

    De ene moment zit je te racen in een futuristische auto en tien minuutjes daarna zit je aan een of andere rare Shrek game met muziek van Doom eronder of een Silent Hill fan remake waar je enge monsters afschiet met een geweer. Variatie aan games kom je in Dreams in ieder geval niet tekort.

    De toekomst van Dreams is de community. Nu wij de basis hebben gebouwd en onze eigen visie waar hebben gemaakt. Is het nu tijd voor mensen om zelf hun creaties te maken en ons feedback te geven. Geef dus vooral aan wat je wil zien in de game, want wij proberen de community te geven wat ze willen.

    Jon Eckersley (Senior Principal Artist van Media Molecule)

    Een Artistieke Droom

    Als laatste, maar natuurlijk niet het minste hebben we de singleplayer campagne van Dreams. Wat kort gezegd een fantastisch voorbeeld is wat je met deze engine kan doen. De campagne bevat verschillende soorten games, een goed en diep verhaal, schattige karakters, toffe muziek en verschillende mooie en artistieke omgevingen.

    De campagne pakt je in het begin gelijk vast en laat je niet meer los. Hoewel de campagne voor de gemiddelde speler tussen de 2-3 uur is volgens Jon Eckersley (Senior Principal Artist van Media Molecule) is er genoeg te beleven. De verscheidenheid aan gameplay, muziekstukken en leuke karakters zorgen ervoor dat het een toffe campagne is die je niet mag missen als je Dreams koopt.

    Heb jij Dreams al gehaald en wat zou je er in willen maken? Laat het ons weten!

    Dreams

    Verkijgbaar vanaf 14 february 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.