Mortal Kombat X - 5 redenen om deze brute game in huis te halen!

Article
zondag, 29 maart 2015 om 13:00
xgn google image
Mortal Kombat staat weer voor de deur en belooft bruter dan ooit te worden. Ondanks dat Mortal Kombat een reboot was, is Mortal Kombar X officieel het tiende deel. Het borduurt natuurlijk verder op het (alternatieve) verhaal van Mortal Kombat, maar vernieuwt de franchise nog wel? Wij geven je 5 redenen om Mortal Kombat X te kopen!
Mortal Kombat heeft er altijd al bekend om gestaan dat het de bruutheid zelve is. Denk aan de meest harde combo’s en vergane omgevingen. Natuurlijk staat de franchise het bekendst om de meest bizarre manieren waarop iemand aan zijn einde komt.
Kenmerkend voor de serie zijn de fatalities, babalities, frienships en brutalities, maar laten we de stage fatalities niet vergeten. Na negen delen kennen we de karakters in de game inmiddels door en door. En dus is het tijd voor een aantal frisse gezichten.

5. Oude bekenden en nieuwe karakters

In Mortal Kombat (9) stuurde Raiden zijn onderbewustzijn naar zijn vroegere zelf om de aarde te redden. Het gevolg hiervan was dat de gevechten en gebeurtenissen heel anders liepen dan in de oude delen het geval was. Een alternatieve verhaallijn dus.
Dit leidt er in Mortal Kombat X toe dat er een aantal oude karakters in de game zit, maar dat er ook een heleboel nieuwe gezichten zijn. Nieuwe gezichten betekenen nieuwe bewegingen, fatalities en gevechtsstijlen.
Zo komen Scorpion, Sub-Zero, Sonya Blade en Johnny Cage bijvoorbeeld weer voorbij, maar zien we nieuwelingen zoals Kotal Kahn, een Aztec halfgod, Terra en Korr, een reus met een dwerg op zijn rug, en Cassie Cage, de dochter van Johnny Cage en Sonya Blade.
Natuurlijk zijn er nog veel meer karakters waarmee je ten strijde kunt trekken, maar we willen niet alles verklappen. Een leuk element die NetherRealm aan de game heeft toegevoegd is dat ieder karakter voor iedere vijand een specifieke dialoog heeft, voordat een gevecht begint.
Een andere additie, en een reden om het spel te kopen, is dat niet iedereen bij dezelfde clan hoort (of hoeft te horen). Lees daarover meer op de volgende pagina.
68800

4. Mortal Kombat X zet de verschillende clans tegenover elkaar

In Mortal Kombat hoorde je vanaf dag één al verschillende clannamen voorbij komen. Sub Zero is een lid van de Lin Kuei en Scorpion hoort bij de rivaliserende Shirai Ryu. Kano is weer onderdeel van de Black Dragon. Nooit eerder kon je als speler kiezen voor welke clan je nou wil vechten, maar dat verandert nu.
Mortal Kombat X kent namelijk de modus Faction Wars. Wanneer je aan de game begint, kies je tussen de volgende clans: White Lotus, Lin Kuei, Brotherhood of Shadow, Special Forces en de Black Dragon. Vanaf dat moment vecht je dus voor deze clan. Maar wat betekent dat nou precies?
Nou, dat is heel eenvoudig. Je kiest een clan en vanaf dat moment verandert de interface van de game op basis van jouw clankeuze. Ook word je online gematched tegen mensen uit jouw regio én van dezelfde clan. Je vecht hier dus tegen elkaar, zeg maar als een soort training.
Maar dat is nog niet alles. Je clan wordt namelijk ook sterker naarmate je meer speelt. Met ieder gevecht verdien je punten voor jouw clan. Daarbij is het mogelijk om minigames te spelen en zo meer punten te verdienen. Iedere Faction War duurt een week.
Na die week komt er een winnaar uit de bus, waarbij dan de nodige beloning hoort. Voor de punten die jij voor je clan verdient kun je ook een beloning krijgen. Wat die beloning exact inhoudt, is nog onbekend.
68801

3. Nieuw vechtsysteem en interactieve levels

NetherRealm Studios is naast Mortal Kombat ook de ontwikkelaar geweest van Injustice: Gods Among Us. In deze game is het mogelijk om bepaalde delen van het level tegen je tegenstander te gebruiken. Mortal Kombat X zal deze feature ook hebben, al is het dan op een wat minder schadelijke manier.
Mortal Kombat X zal dit vooral kennen op een manier om inkomende aanvallen te ontwijken. Hier en daar zullen wat elementen voorbij komen die je tegenstander om een pleister doen vragen, maar meer schade dan dat zal het niet doen. Dat doen de karakters namelijk liever zelf.
Mortal Kombat heeft namelijk in tegenstelling tot Injustice geen grenzen wat betreft het pijnigen van je vijand. Er worden ledematen doorboord, botten gebroken en ga zo maar door. En dat alles kun je in Mortal Kombat X, net als in het vorige deel, in meerdere vechtstijlen doen. Je bepaalt nu alleen vooraf welke stijl je hanteert.
Ieder karakter heeft drie vechtstijlen tot zijn beschikking in Mortal Kombat. Eenmaal gekozen, moet je het daar de hele match mee doen, geen gewissel meer dus. De basisbewegingen van de karakters zullen in alle stijlen vertegenwoordigd zijn, maar iedere stijl heeft nu zijn eigen combo’s en speciale bewegingen.
Natuurlijk heeft iedereen, in elke gevechtsstijl de nodige hersenkrakers, ofwel de X-Ray aanvallen. En daarbij horen ook de fatalities en brutalities die je karakter voor altijd het zwijgen opleggen.
De werking van een X-Ray is in Mortal Kombat geheel onveranderd gebleven. Je hebt een metertje dat tijdens een gevecht langzaam vol loopt. Zodra deze meter vol is, kun je je X-Ray beweging inzetten. Daarna kun je, mits je aanval raakt, een heleboel schade aan de andere speler toebrengen.
En dat natuurlijk geeft een behoorlijk spektakel. Net als de brutalities en de fatalities in de game.
68802

2. De brutalities zijn terug. En hoe!

De fatalities zijn natuurlijk nooit weg geweest uit Mortal Kombat. Het is een beetje de essentie van de franchise. Je staat tegen elkaar te knokken en hoopt voor een match al dat jij als winnaar uit de bus komt, want dan mag je de tegenstander op brute wijze een kopje kleiner maken.
De fatalities in Mortal Kombat X zijn natuurlijk ook weer helemaal over de top. In de video's die NetherRealm al uitgebracht heeft, heb je ze al kunnen bewonderen. Kano die letterlijk dwars door iemand heen kijkt, Quan Chi die iemand een zwaard voert of Sub Zero die iemand ijskoud afmaakt.
De brutalities zijn in Mortal Kombat X ook weer van de partij. Voorheen waren dit eigenlijk veredelde combos aan het einde van een wedstrijd, maar die tijd is geweest. De brutalities zijn namelijk veranderd. De term brutality is nu zeg maar een tussenstation van een X-Ray en een fatality.
Lekker grof dus, maar net niet zo grof als de fatalities, al zit er bij sommigen een hele dunne grens tussen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de stage fatalities, maar daarover is verder weinig bekend.
68803

1. De Living Towers

Als laatste in deze special komt iets geheel nieuws naar voren. Nou ja, nieuw is het niet helemaal voor Mortal Kombat, maar wel vernieuwd. In vorige Mortal Kombat titels werd al veel met een toren gewerkt die je in het toernooi beklimt.
Deze toren is in Mortal Kombat veranderd in de Challenge Tower, waarin je een heleboel uitdagingen kreeg. Maar in Mortal Kombat X heeft deze toren wederom een andere vorm gekregen. De Challenge Tower is veranderd in de Living Towers.
Als je op zoek bent naar een constante uitdaging, ga je die absoluut in de Living Towers vinden. Je kunt kiezen tussen drie torens met een oplopende moeilijkheidsgraad en lengte. De uitdagingen in de torens veranderen om de zoveel tijd.
De eerste toren verandert iedere twee uur van uitdagingen, de tweede verandert iedere dag en de derde en hoogste toren verandert weer op een ander, nog onbekend, tempo. Deze laatste toren moet de moeilijkste van de drie worden.
Mortal Kombat X gaat je vanaf 14 april dus weer volop gevechten bieden, met nieuwe personages, nieuwe modi en een heel arsenaal aan nieuwe fatalities en brutalities. De game komt eerst uit voor de PlayStation 4, PC en de Xbox One. Later staat de game nog gepland voor een release op de Xbox 360 en de PlayStation 3.