Hoe draaien 5 nieuwe topgames op de ASUS GL552?

Article
woensdag, 09 december 2015 om 11:39
xgn google image
Game-laptops hebben de laatste paar jaar flinke stappen gemaakt, waardoor het nu echt mogelijk is om goed te gamen op een mobiel platform. Helaas moet je daarvoor wel heel diep in de buidel grijpen. ASUS probeert dat probleem nu iets te verkleinen met de ASUS GL552. Wij gaan kijken in hoeverre de GL552 vijf recente topgames aankan.
Omdat PC-games bekend staan om hun enorme aantal mogelijkheden van opties en instellingen proberen we bij elke game twee dingen uit te vinden; op welke settings is het mogelijk de game te spelen op gemiddeld 30 frames per seconde, en mits die settings hoog genoeg zijn, op welke settings het mogelijk is om de game te draaien op gemiddeld 60 frames per seconde? Natuurlijk kijken we ook hoe de games spelen op het matte 15,6 inch scherm. Daarnaast gaan we bij elke game uit van een standaard resolutie van 1920 x 1080.
Natuurlijk is het ook handig om te weten welke hardware er in de ASUS GL552 verstopt zit. De laptop die wij gebruiken voor de test huisvest een Nvidia GeForce GTX 960M – met een VRAM van 2GB -, 16GB aan RAM en de processor is een Skylake i7-6700HQ, die draait op een standaardkloksnelheid van 2,60GHz en een turbosnelheid van 3,50GHz. De 16GB aan RAM is ruim voldoende (8GB is de norm) en ook de processor is één van de beste uit zijn klasse, dus dat betekent dat vooral de GTX 960M flink aan de tand zal worden gevoeld.
ASUS GL552 vijf topgames

Just Cause 3

We beginnen de test met een game die nog niet gelanceerd is, Just Cause 3 van Avalanche Studios. Dat Just Cause 3 op het moment van testen nog niet gelanceerd was, is belangrijk, aangezien er namelijk geen drivers voor bestaan. Met verse drivers lijkt het ons redelijk dat er wel wat frames bovenop komen, dus mogelijk kan je wat settings omhoog schroeven.
Om te kijken wat de ASUS GL552 in huis heeft zetten we de settings gelijk op High en schakelen we alleen Motion Blur uit. Zodra we de game opstarten en in een intens vuurgevecht belanden – na welgeteld één minuut – zijn we gelijk verrast hoe soepel Just Cause 3 draait. Avalanche Studios staat bekend om zijn expertise als het aankomt op PC-ports en dat toont ze ook nu weer aan.
ASUS GL552 vijf topgames
Op High settings draait de game op een stabiele 30 frames per seconde, met vrijwel geen framedrops, en alles oogt super. De wereld van Just Cause 3 - het eiland Medici - komt echt tot leven en zoals we van de serie gewend zijn betaalt dat zich uit in rijke kleuren en prachtige explosies. De vuurgevechten zitten vol met tal van rondvliegende kogels, explosies en daarbijbehorende brokstukken en het is een festijn voor de ogen. Daarnaast speelt de game ook nog eens zeer lekker, met Rico die van hot naar her kan springen met de Grappling Hook.
Omdat Just Cause 3 behoorlijk soepel draait op 30 frames per seconde, proberen we ook uit te vinden op welke settings we 60 frames per seconde kunnen halen. Na wat sleutelen zijn we daarbij uitgekomen op medium settings en moesten we wat geavanceerde settings uitschakelen, zoals FXAA en SSAO.
Omdat we spelen op een 15,6 inch scherm heeft het uitschakelen van FXAA minder impact dan op bijvoorbeeld een 27 inch scherm, maar SSAO is eigenlijk wel een setting die je aan wilt hebben. SSAO zorgt er namelijk voor dat er meer diepte in het spel komt, door het contrast tussen licht en donker te versterken en dat is juist wat we willen in een kleurrijke game als Just Cause 3.
ASUS GL552 vijf topgames
Omdat Just Cause 3 zo soepel draait op 30 frames per seconde preferen we de rijkheid van de kleuren en scherpte boven de 60 frames per seconde die we krijgen op Medium settings. Dat laatste hangt echter compleet af van jouw voorkeur, maar het is fijn dat de keuze er is en met drivers kan het misschien nog beter worden.
82559

Fallout 4

De volgende game die op onze pijnbank terechtkomt is Fallout 4, de meest recente game van Bethesda en zo’n beetje de game die momenteel iedereen speelt. Bij Fallout 4 zijn we echter gestuit op een opmerkelijk probleem: Vsync wil maar niet uitgeschakeld worden. Vsync zorgt ervoor dat de frames die de videokaart levert overeenkomen met de ververssnelheid van het scherm en voorkomt daarmee Screen Tearing, maar het zet ook een slot op de framerate en die staat bij Fallout 4 op 30 frames per seconde.
We waren al bekend met het probleem, maar dat was normaliter op te lossen door Vsync uit te schakelen in twee .ini-files en Fallout 4 als uitzondering neerzetten in de Nvidia Control Panel met Vsync uitgeschakeld. We hebben echter alles geprobeerd, maar we krijgen de instelling maar niet uitgeschakeld, dus het maximale wat we uit de game konden krijgen is 30 frames per seconde.
Na dit besef zijn we daarom op zoek gegaan naar de hoogste settings die we konden krijgen, zonder dat we framedrops krijgen, want framedrops met Vsync aan zorgt voor enorme stotteringen en dat willen we niet hebben. Al snel kwamen uit we uit op High settings met God Rays – de grote boosdoener als het aankomt op een lage FPS - op medium.
Op die settings hadden we amper framedrops, zelfs niet toen er een tiental Feral Ghouls op ons af kwamen gerend en we waren overgelaten aan onze oude vertrouwde shotgun. Ondanks dat Vsync een slot zet op de framerate speelde ook Fallout 4 heerlijk soepel op de ASUS GL552.
ASUS GL552 vijf topgames
82560

The Witcher 3 Wild Hunt

Naast Fallout 4 is ook The Witcher 3 Wild Hunt een immens populaire game en dat mag dan ook geen verrassing zijn voor wie bekend is met Geralts enorme avontuur. De game staat er echter ook om bekend een behoorlijke pijnbank te zijn voor je videokaart, dus een mooi moment om de GTX 960M in de ASUS GL552 echt aan de tand te voelen.
Al snel kwamen we tot de conclusie dat The Witcher 3 Wild Hunt echt een zware game is om te draaien (ook op normale desktops!) en misschien wel iets te zwaar als je het niet fijn vindt om op Low settings te spelen. We hebben namelijk meerdere configuraties geprobeerd, maar alleen op Low settings konden we een stabiele dertig frames per seconde halen op de ASUS GL552. Binnenshuis komt de framerate wat hoger te liggen, maar omdat The Witcher 3 Wild Hunt zich zoveel buiten afspeelt hebben we dat als norm genomen.
Dat wil echter niet zeggen dat de game er enorm lelijk uitziet op de ASUS GL552, integendeel. Zelfs op Low settings ziet de game er zeker verdienstelijk uit, maar wordt er vooral ingeleverd op Draw Distance en de kleine details die CD Projekt Red heeft verwerkt in de personages en hun kledij. Omgevingen zien er echter nog steeds goed uit en ook de belichting blijft zijn werk doen. Ook op 30 frames per seconde is The Witcher 3 Wild Hunt goed te spelen, omdat een hoge framerate niet per se nodig is en RPG’s van nature vrij langzaam zijn.
ASUS GL552 vijf topgames
82564 1

Call of Duty: Black Ops III

Bij de Call of Duty-serie is het altijd de vraag hoe goed de PC-versie is geoptimaliseerd, want het ene deel is weer sterk gedaan, terwijl het andere deel voor geen meter loopt, zoals Call of Duty: Ghosts. We waren daarom ook zeer benieuwd hoe Call of Duty: Black Ops III het zou doen op de ASUS GL552.
We begonnen de game op Medium settings, om te kijken in hoeverre de GTX 960M Black Ops III kon draaien en al snel waren we tot de conclusie gekomen dat de GTX 960M de game zeer goed kan draaien. Op Medium settings haalden we een vrij stabiele framerate van 60 frames per seconden, met soms een dipje naar de 50 frames per seconde.
ASUS GL552 vijf topgames
Nu waren we dan ook zeker benieuwd welke settings we eruit konden persen voor 30 frames per seconde. Elke keer gooiden we de settings weer ietsje hoger, totdat we een stabiele framerate hadden bereikt, maar toen we die eenmaal hadden gevonden, bleek dat we Black Ops III al op de maximale settings hadden gezet. De ASUS GL552 is dan ook zeker geschikt om Call of Duty: Black Ops III te draaien, met een stabiele 30 frames per seconden op de maximale settings.
ASUS GL552 vijf topgames
In de multiplayer-modus lijkt het ons echter toch verstandig om te gaan voor Medium settings om de 60 frames per seconde te bereiken, want met een shooter als Call of Duty, waar hoge reactiesnelheid van groot belang is, lijkt ons de extra frames belangrijker dan wat extra detail.
82566

Starcraft II Legacy of the Void

De laatste game die we aan de tand hebben gevoeld is Starcraft II Legacy of the Void, de nieuwste en laatste uitbreiding van Blizzards Starcraft II. Blizzard heeft de reputatie opgebouwd dat zijn games op zo’n beetje elk systeem soepel kan draaien, dus de game is een mooie test om te kijken hoe hoog de settings gegooid kunnen worden op de ASUS GL552.
ASUS GL552 vijf topgames
Het duurde niet lang voordat we beseften dat Blizzard weer zijn reputatie heeft waargemaakt met een enorm goed geoptimaliseerde game. Op Extreme settings draaide Starcraft II Legacy of the Void met gemak op 30 frames per seconde, met één keer een framedrop naar 28 frames, maar voor de rest een zeer stabiele framerate. Daarbij waren alle settings op de hoogste stand gegooid en Blizzards RTS ziet er dan enorm spectaculair uit, met name als het gaat om effecten als explosies en speciale krachten.
Bij Starcraft II Legacy of the Void is multiplayer een groot aspect van de game en dus is het belangrijk om 60 frames per seconde te halen als je op een hoger niveau speelt. Dit zodat je niks mist van de actie. Gelukkig is ook dat geen enkel probleem, want bij High settings zaten we al op een stabiele 60 frames per seconde en werden onze gevechten soepel uitgevochten. Nu zorgt dat er helaas niet voor dat we in Starcraft II online kunnen winnen van onze Verre Oosterburen, maar daar kan de ASUS GL552 niks aan doen.
ASUS GL552 vijf topgames