5 handige GRID: Autosport tips om te winnen!

Article
donderdag, 26 juni 2014 om 11:58
xgn google image
Het moment is nu eindelijk daar. Vanaf morgen ligt GRID: Autosport in de winkels. Natuurlijk wil jij in deze game altijd strijden om de overwinning - veel eer is er niet te behalen met een tiende plaats. Gelukkig kunnen wij je een handje helpen, want als je deze tips opvolgt, kun je eigenlijk niet verliezen.

5. Buitenkantje-binnenkantje-buitenkantje

Altijd jaloers gekeken naar al die andere coureurs die bliksemsnel door de bocht gaan? Verlies je hier elke keer tijd op de andere auto's? Misschien ligt het probleem wel bij jezelf, omdat je de verschillende turns op een circuit verkeerd benadert.
Wat in GRID: Autosport namelijk een must is, is het vinden van de perfecte lijn door een bocht. Doe je dit, dan kun je de meeste snelheid meenemen en weer zo snel mogelijk op je gas trappen, waardoor je enorme porties van je rondetijden kunt schaven. Hoe doe je dit? Met buitenkantje-binnenkantje-buitenkantje.
De manier waarop je een bocht op de snelste manier neemt, is namelijk niet eens heel moeilijk. Stel je voor dat je een bocht naar rechts hebt. Het eerste wat je moet doen is zoveel mogelijk naar de buitenkant - linkerkant van het circuit - gaan. Probeer het randje te vinden waar het circuit overloopt in gras en grind.
Blijf op deze lijn rijden tot het moment dat je in moet sturen. Deze plek - waar je moet beginnen je stuurwiel om te gooien - moet je vinden door even te oefenen, maar je weet dat je de juiste plek gevonden hebt als je zonder extra te remmen net de binnenkant van de bocht kunt aanraken.
Heb je deze binnenkant - ook wel de apex genoemd - aangeraakt, dan is het tijd om weer vol gas te gaan. Terwijl je dit doet, laat je auto weer naar de buitenkant van het circuit lopen. Op deze manier neem je een zo ruim mogelijke bocht, waarin je zoveel mogelijk snelheid meeneemt. Lukt het jou om de verschillende turns op deze manier te verslaan, dan kun je veel tijdwinst boeken op je tegenstanders.
8075

4. Gebruik de testsessies

In welke discipline je ook rijdt, een vuistregel geldt altijd in GRID: Autosport: practice makes perfect. Voor elk raceweekend begint, kun je met de auto waarmee je gaat racen tien minuten oefenen op het circuit. XGNs advies luidt dan ook: gebruik deze tijd, elke keer!
Ten eerste kun je in deze testsessies leren wat de beste lijn is door de verschillende bochten van de circuits. Op deze manier leer je niet alleen de verschillende tracks kennen, maar ook wat de juiste momenten zijn om in te sturen en te remmen.
Daarnaast geraak je op deze manier ook in een bepaald ritme. In een race moet je meerdere ronden aan elkaar rijgen voor de finishvlag valt, en een testsessie is de perfecte gelegenheid om met zo'n ritme te oefenen.
Als laatste zijn er bij elke testsessie andere auto's op de baan. Hierdoor kun je niet alleen zien hoe snel jij bent in vergelijking met andere coureurs, maar kan er ook geoefend worden met het inhalen van andere wagens. Ook kun je kijken in welke bochten er gemakkelijk een plekje gewonnen kan worden. Een goede voorbereiding voor het echte werk dus.
8076

3. Kwalificeer je iedere race

Deze tip ligt misschien wel een beetje voor de hand, maar hij is o zo belangrijk. Wil jij namelijk aan het einde van een seizoen de grote virtuele beker mee naar huis nemen, dan is een goede startplaats voor de verschillende wedstrijden een must.
Een goede kwalificatie betekent namelijk dat je ver vooraan de startgrid begint. Hoe dichter jij bij de pole position - de eerste startpositie - mag starten, hoe minder auto's je in hoeft te halen. En hoe meer wagens achter je beginnen bij de start, hoe makkelijker het wordt om de eerste plaats te grijpen.
Daarnaast krijg je bij verschillende disciplines - zoals Touring Car en Open Wheel - in GRID: Autosport punten voor het behalen van de pole position. Hoewel het er maar één of twee zijn die op je conto worden geschreven, kunnen deze punten enorm belangrijk zijn aan het einde van een kampioenschap, en het verschil betekenen tussen winnen en verliezen.
Denk dus niet dat je de kwalificatie wel over kunt slaan en toch de overwinning kunt pakken. De tijdsessie is enorm belangrijk wil jij het maximale uit de verschillende raceweekenden halen.
8077

2. Stel je auto af

Als je racet ben even goed als de kwaliteiten van je auto. Een Volkswagen Golf wint nu eenmaal nooit van een Ferrari. Toch kun je in GRID: Autosport je voertuig elke race een klein beetje extra geven, waardoor je een iets snellere tegenstander tóch kunt verslaan. Dit doe je door je wagen af te stellen.
Hier moet wel een kleine voetnoot bij worden gemaakt, aangezien niet iedere auto afgesteld kan worden. Bij elk contract dat je tekent in de career, staat hoe goed de auto af te stellen is. Staat hier none, dan kan dit niet. Bij low, medium of high kan dit wel, en heb je bij de laatstgenoemde bijna tien settings voor elk onderdeel.
Hoewel het afstellen van een racewagen er best moeilijk uitziet, valt dit uiteindelijk best wel mee. Delen als Gear Ratios en Downforce kunnen voor je de baan opgaat al aangepast worden - hoe meer bochten, hoe meer Downforce en Short Gear Ratios je nodig hebt en vice versa -, en de andere aspecten zijn in te vullen na een testsessie. Stuurt je auto bijvoorbeeld niet goed door de bochten? Misschien dat je dan het differentieel wat meer open moet zetten, of je ophanging wat zachter maken.
Het zijn kleine veranderingen die een enorme impact hebben op het gedrag van jouw wagen. Met een goede setup kun je zo één a twee seconden per rondje winnen in GRID: Autosport. Het duurt misschien even voordat je precies weet hoe het afstellen van een auto in elkaar steekt, maar als het je eenmaal lukt, zal het zeker uitbetalen.
8078

1. Werk samen met je teammaatje

Eén van de grootste features in GRID: Autosport is een radio. Het klinkt misschien een beetje raar, maar hiermee wordt een strategisch aspect aan de game gegeven.
Met de radio kun je namelijk twee dingen doen. Ten eerste kun je om informatie over de race vragen. Denk aan de positie van je teammaatje en je rivaal, en informatie over de conditie van je auto. Hierdoor ontgaat je niets van wat op de baan gebeurt.
Daarnaast sta je met de radio ook in contact met je teamgenootje, en kun je hem sneller en aggresiever laten rijden of langzamer en minder gevaarlijk. Constant sta je hiermee voor een dilemma, want een rijder die alles geeft om een positie te winnen kan zo maar eens in de vangrail terechtkomen.
Kun jij echter slim je concullega bespelen, dan heb je een strategisch voordeel. Hij of zij kan namelijk je rivaal tegenhouden door defensief te rijden, of juist extra punten pakken door enkele do-or-die acties te plegen en daarmee posities te winnen. Jij beslist hoeveel risico je teammaatje zal nemen in de strijd om zoveel mogelijk punten.