Uncharted: Drake's Fortune Review

donderdag, 03 januari 2008 om 21:10
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Uncharted: Drake's Fortune is zonder twijfel dé beste game uit 2007 die ik gespeeld heb. Je kruipt in de huid van Nathan Drake, een schatzoeker die op zoek is naar een schat die zijn voorvader, Francis Drake, honderden jaren geleden in zijn bezit zou hebben gehad. Je krijgt hierbij hulp van de eigenwijze en zeer fanatieke journalist Elena en de doorgewinterde reiziger Sullie (Sullivan).
Filmgame
Het verhaal wordt op een prachtige manier verteld; als je niet beter wist zou je haast denken dat je in een film aan het spelen was. In de verschillende hoofdstukken worden de nodige momenten met veel actie en schietwerk afgewisseld door het geklim en geklauter in de geweldige omgevingen. Ook een paar lastige puzzels, waarvan vaak aanwijzingen in het dagboek van Francis Drake staan, zorgen voor de nodige variatie. Momenten van emotie en zelfs een portie fantasie ontbreekt niet aan deze game.

Toch zijn er een paar vage dingen aan het verhaal; als je namelijk verschrikkelijk veel moeite hebt gedaan om in die ene verborgen tombe te komen, zie je dat je vijand er altijd al is, terwijl zij juist jou volgen, dan vraag ik me af; hoe kan dat? Tevens duurt de game helaas maar negen uur, wat eigenlijk te weinig is gezien de hoge prijs van 70 euro (in sommige winkels zelfs €79). Daarnaast ontbreken er multiplayer mogelijkheden, dus je grafrovers kunsten online uitbreiden zit er niet in. Wel zijn er genoeg medailles te behalen (bijvoorbeeld 50 kills met een bepaald wapen) en, verspreid door de levels, schatten te vinden.

Het vechtsysteem
Het vechtsysteem is prachtig, je kunt achter vrijwel alle muren en dozen schuilen, en is een obstakel niet sterk genoeg, dan wordt deze gewoon weggeblazen door vijandelijke granaten. Tevens staat de camera nooit in de weg, al kan deze nog wel eens wat aan de trage kant meedraaien. Als laatste punt zijn de SIXAXIS motion controls op subtiele wijze op een goede manier geïmplementeerd, bijvoorbeeld bij het gooien van een granaat.
Zeiknat
Grafisch gezien heeft Uncharted op dit moment weinig tegenstand. Het laat zich kenmerken door prachtige kleuren, ongelooflijk gedetailleerde personages, levensechte natuurlijke omgevingen met als uitblinker het water. Het water van Uncharted is namelijk zo ongelóóflijk gedetailleerd dat het gewoon eng is; het reageert op elke actie van wat dan ook: kogels, explosies, jetski’s, noem het maar op. Het reflecteert alles en zelfs kleren van personages die het water hebben aangeraakt zullen nat worden. Waar overduidelijk ook verschrikkelijk veel aandacht aan besteed is, zijn de ogen van de personages. Het is heel moeilijk te beschrijven, maar de gezichtsuitdrukkingen die in real-time afgebeeld worden zijn werkelijk verbazingwekkend.
Van framedrops hebben de ontwikkelaars nog nooit gehoord, maar het beeld vervormt af en toe wel, zogenaamde “screen tearing”, waardoor het beeld ergens “gescheurd” wordt. Dit kan af en toe minder mooi ogen, maar is verder niet hinderend voor het geheel. In de tussenfilmpjes is hier niks van te merken, dit komt omdat deze vooraf opgenomen zijn. Echter heb je dat niet door omdat de graphics niet ineens tien keer beter zijn, zoals bijvoorbeeld het intro filmpje van Tekken: Dark Ressurection op de PSP, maar gewoon op de game-engine zijn opgenomen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat tijdens het filmpje het volgende level alvast geladen kan worden, je merkt er dus helemaal niks van als de game aan het laden is, praktisch geen laadtijden dus!
Hulp van de computer
Een ander aspect van Uncharted dat een flinke pluim verdient is de AI: de intelligentie van de computergestuurde personages. Deze is namelijk, zowel van vrienden als van vijanden, erg goed. Als je voor jezelf op het goede niveau speelt, zijn er levels die je alleen niet zal halen, maar met de hulp van Elena of Sullie wel. Qua tegenstand valt er niets te klagen: je tegenstanders zullen alles uit de kast halen om je zo snel mogelijk het loodje te laten leggen.
Kraakhelder geluid
Wat je nog meer een “filmachtig gevoel” geeft is zonder meer het geluid. Mits je speakerset het ondersteunt en lekker hard staat, kan je een overweldigende DTS-kwaliteit verwachten met knallende explosies waar je U tegen zegt. Ook zijn er de normale audiostreams, zoals Dolby Digital 5.1 en stereo, evenals een Dolby Pro Logic II stream aanwezig, welke stuk voor stuk ook een geweldige ervaring bieden. De muziek past zich volledig aan de situatie waarin je zit aan, hierdoor raak je nóg meer betrokken bij het spel.
De stemmen zijn in meerdere talen, onder meer Engels en Nederlands, aanwezig. Deze klinken stuk voor stuk zeer professioneel, al blijft het origineel, Engels dus, toch het beste gezien het grote aantal details in de gezichten van de spelers (gezichtsuitdrukkingen en mondsynchronisaties blijven dan optimaal).
Geen multiplayer, kleine grafische probleempjes en een hoge prijs wegen niet op tegen het feit dat Uncharted: Drake’s Fortune een absolute topper is. Een verhaal dat je meesleept in combinatie met misschien wel de mooiste graphics en het mooiste geluid dat we tot nu toe op de PlayStation 3 hebben gezien. Dit alles maakt Uncharted: Drake's Fortune tot een must-have die elke PlayStation 3 bezitter in zijn kast moet hebben staan.
Cijfer: 9.2