The Inpatient Review - Spanning en horror in VR

donderdag, 01 februari 2018 om 10:50
Fans van Until Dawn, het interactief survival horrorspel, kunnen weer een paar schone onderbroeken uit de kast halen, want het langverwachte prequel The Inpatient is uit. Of wij er heelhuids vanaf zijn gekomen lees je in The Inpatient review!
The Inpatient neemt je zestig jaar mee terug in de tijd naar Blackwood Sanatorium, waar Until Dawn zich ook afspeelt. Waar je in Until Dawn voornamelijk verwijzingen tegenkomt van de incidenten die zich afspelen in The Inpatient, beleef je die nu zelf. Als patiënt nog wel..
The Inpatient Review

Gekkenhuis

Net als zijn voorganger (of opvolger, het is maar hoe je het bekijkt) bepaal jij in The Inpatient hoe het verhaal verloopt. Door middel van gesprekken en keuzes die je maakt verloopt het verhaal via het zogenaamde butterfly effect. Elke keuze kan dus voor een ander einde zorgen. De een mooier dan de ander uiteraard.
In The Inpatient speel jij, zoals net aangegeven, een patiënt, waarvan de identiteit nog onbekend is (voor jezelf dan uiteraard). Het doel is om het mysterie rondom je identiteit op te lossen door voorwerpen te vinden waarna je een flashback krijgt of freaky en enge nachtmerries. Uiteraard bevatten de nachtmerries weer hints, maar moet je wel op je hoede zijn.
The Inpatient Review

Beleving

De kracht van The Inpatient ligt hierbij op de beleving. Door middel van de VR">PlayStation VR headset kun jij eenvoudig om je heen kijken en dankzij het geluid komen alle (freaky) geluiden van alle kanten binnen. Binnen enkele seconde heb je het gevoel dat je werkelijk in een rolstoel zit of rondloopt. Een leuke toevoeging daaraan is het feit dat je de keuzes die je wilt maken ook uit kunt spreken.
The Inpatient is met een DualShock-controller te spelen, maar ook met de Move-controllers. Hierbij is de DualShock-controller praktisch in verband met rondlopen en draaien, maar de handbewegingen die je maakt door bijvoorbeeld je controller op te tillen zijn weer volkomen onpraktisch. Daarentegen zijn de handbewegingen met de Move-controller eenvoudiger, maar het draaien en lopen weer niet.
The Inpatient Review

RENNEN!

Waar je in het begin nog op je hoede bent en de beleving in wordt gezogen daalt dat al snel. Je begint met nachtmerries, maar eindigt al snel in een soort van ontsnappingstocht door BlackWood Sanatorium waarbij de snelheid en de intensiteit van het spel erg laag ligt. In enge omstandigheden ben je natuurlijk niet van plan om elke hoek te gaan verkennen, maar de game ziet er wel grafisch goed genoeg uit om dit toch te doen. Daarnaast kun je ons niet vertellen dat wanneer je zojuist een trauma hebt meegemaakt je zo rustig door loopt..
Het is enerzijds logisch waarom The Inpatient zo traag verloopt als je kijkt naar de totale speeltijd en de motion sickness. Door de trage speelsnelheid wordtje totaal niet misselijk en kun je het spel in één keer doorspelen. In totaal is The Inpatient in ongeveer twee en een half uur uit te spelen, maar voeg daar het feit aan toe dat je het spel opnieuw kunt spelen met andere eindes en je weet je wel een flink aantal uur te vermaken. Nodig een aantal vrienden uit, start Snapchat alvast op en je zult een aantal schrikmomenten heerlijk vast kunnen leggen op beeld.
The Inpatient Review

The Inpatient Review - Matig, maar toch vermakelijk

Al met al is The Inpatient een leuke game die op sommige vlakken net even wat beter uitgevoerd had kunnen worden. Of jij de prijs van € 39,99 wilt betalen is afhankelijk van het feit of je bereid bent om alle herinneringen te verzamelen en om de verschillende eindes te verkennen. The Inpatient in VR biedt in ieder geval een unieke beleving en ervaring en je bent gegarandeerd van een aantal schrikmomenten waarna je toch even je onderbroek controleert. Hierna lach je de zenuwen van je af en ga je verder met het trage, maar toch vermakelijke spel!