The Gunstringer Review

vrijdag, 30 september 2011 om 18:30
Iedereen roept steeds dat Kinect enkel maar casual games heeft en geen aandacht schenkt aan de hardcore gamer. Maar zijn casual games dan altijd slecht? Ontwikkelaar Twisted Pixel denkt van niet en schenkt ons de cowboygame The Gunstringer.
Gamers die in het bezit zijn van Kinect hebben nog niet zoveel goede games gezien die gebruik maken van het apparaat. Precies daarom werken heel wat ontwikkelaars aan Xbox Live Arcade games die gebruik maken van Kinect, om de kosten te drukken. Ook The Gunstringer zou oorspronkelijk een Arcade game zijn, maar omdat Microsoft het spel zo goed vond, heeft het bedrijf opdracht gegeven aan ontwikkelaar Twisted Pixel om The Gunstringer te verwerken tot een grote game die op een schijfje past. Een goede beslissing of een foute inschatting?
Ondode cowboy
The Gunstringer is eigenlijk een toneelstuk dat zich afspeelt in het Wilde Westen, uitgevoerd door mensen met marionetten. Voor de game van start gaat zie je echte beelden van mensen die achter de schermen alles nog aan het opstellen zijn. Iedereen gaat op zijn plek staan, het publiek applaudisseert en de game gaat van start. Je kruipt in de huid van een revolverheld genaamd ‘The Gunstringer’, die verraden is door zijn vrienden en dat niet heeft overleefd. De duivel stuurt hem echter terug naar de aarde en zo begint het avontuur van The Gunstringer, die gezind is op wraak. Het verhaal is niet bepaald diepzinnig maar levert wel de basis voor flink wat humor tijdens conversaties.
Niemand is veilig
Niet dat je veel conversaties moet verwachten, want het blijft uiteraard een actiegame. The Gunstringer is een verzameling van verschillende gameplay momenten die door elkaar zijn gegooid. In het begin van elk level moet je de touwtjes in handen nemen, waardoor The Gunstringer begint rond te lopen. Veilig is het Wilde Westen niet, want overal liggen tegenstanders op de loer, gaande van cowboys met geweren en bommen tot houthakkers met kettingzagen. Daarnaast kom je nog tal van andere karakters op je pad tegen, van dorpsbewoners tot koeien en kikkers. En niemand zal niet aan je kogels ontsnappen.
De touwtjes in handen
De besturing is zeer eenvoudig. The Gunstringer loopt over een vooropgesteld pad maar de weg ligt vol hindernissen. Door je linkerhand te bewegen, kun je objecten ontwijken. Beweeg je je linkerhand omhoog, dan maakt je marionet een sprongetje. Met je rechterhand kun je mikken op de tegenstanders die je pad kruisen. Door over een cowboy te zweven met je hand, geef je hem een rode kleur en vervolgens knal je hem dood. Dit kun je maximaal voor zes vijanden tegelijk doen, je pistool heeft immers maar zes kogels. Zonder dat je erbij nadenkt, zul je met je vingers een pistooltje maken, zo meeslepend is het.
Ditzelfde systeem van mikken en vuren zagen we eerder al terug in Child of Eden. In die game werkte de besturing perfect en ook in The Gunstringer is het systeem goed. Alleen had het net dat beetje vloeiender mogen zijn. Af en toe wordt een belangrijke beweging niet geregistreerd, wat je levensbalkje niet ten goede zal komen. In The Gunstringer moet je namelijk erg snel reageren op de dingen die rond je gebeuren. Je kunt The Gunstringer spelen terwijl je staat of terwijl je zit. De meeste registratieproblemen zul je tegenkomen door te gaan zitten. Even niet lui zijn dus en gewoon staand aan de slag.
Variatie
Je zult slechts weinig saaie momenten beleven in The Gunstringer. Naast de gameplay waarbij je zomaar wat rondloopt, zul je af en toe ook dekking moeten nemen en vanuit een veilige locatie moeten schieten. Met een goed gevoel voor timing moet je dan over je schuilplaats heenkijken en alles aan gort knallen. Afwisselend met de third-person shooter momenten, zul je soms de game moeten spelen als een echte platformer. Je bekijkt The Gunstringer dan vanaf de zijkant terwijl je hem van het ene platformpje naar het andere helpt. Ook de gevechten met verschillende eindbazen leveren telkens weer andere gameplay op.
Daarnaast worden de hier opgenoemde gameplay elementen afgewisseld met andere wapens, omgevingen met nieuwe objecten, kun je rijden met een stokpaardje en nog veel, veel meer. Alsof dat nog niet genoeg is kan er ook een tweede speler in de game springen om als extra pistool te functioneren. Hoewel de gameplay steeds wisselt, zul je na verloop van tijd wel een beetje verveeld worden door repetitieve stukjes die de basis vormen van de gameplay.
Toneelstuk
Toch duren deze verveelde momenten nooit lang aangezien het spel boordevol humor en verwijzingen naar andere games zit. Je zult tonnen moeten ontwijken zoals in Donkey Kong, over putten met krokodillen moeten springen zoals in Pitfall en op eenden moeten schieten die zo uit Duck Hunt lijken te komen. De wereld rondom je is ook hilarisch en laat je nooit vergeten dat je in een toneelstuk zit. Soms zie je tijdens een vuurgevecht een echt hand verschijnen die nog snel wat extra huisjes plaatst of net extra rotsblokken jouw richting uitstuurt. Ook de wezens om je heen zijn grappig. Koeien hebben een lichaam bestaande uit een flesje melk, zodat de melk alle kanten opgaat wanneer je ze afknalt. Het zijn deze details die een warme sfeer creëren en je steeds weer doen lachen.
Overdosis extra's
Ook het publiek lacht met je mee. Wanneer er iets grappigs of schokkends gebeurt op het toneel, krijg je vaak echte beelden te zien van het publiek, dat hierop reageert. Je kunt duidelijk zien dat deze mensen net iets te hard hun best doen om grappige reacties te geven, en dat maakt het juist zo humoristisch. De mix tussen echte beelden en gameplay beelden hebben we al even niet meer gezien. Ook het menu bestaat uit echte beelden, net zoals in Brutal Legend.
Als je wil weten hoe de game en deze speciale effecten gemaakt zijn, dan kun je video’s kopen in de in-game winkel met de punten die je verzamelt tijdens het spelen. Daarnaast kun je ook moeilijkere game modi kopen, artwork, foto’s en nog veel meer. Voor elk level kun je zelfs audio commentaar kopen van de jongens van Rooster Teeth, die de bekende Halo-reeks Red vs. Blue hebben gemaakt. Al deze extra’s zullen ervoor zorgen dat je flink wat extra tijd besteed aan The Gunstringer.
Charme
The Gunstringer is zeker geen prachtige game, maar het spel heeft heel wat charme. Je voelt je soms echt op een toneel en dat zie je aan de omgeving die volledig bestaat uit karton en andere materialen. Zo hebben bomen een stam van toiletrollen en bestaat water uit op en neer wapperende jeans. Het Wilde Westen is nog nooit op zo’n manier tot leven gekomen. Daarnaast is er ook een verteller, die beschrijft wat er op het scherm gebeurt. In Bastion was er ook een coole vertelstem, die heel wat meerwaarde gaf aan het verhaal en dat is hier niet anders. Alleen worden sommige zinnetjes net iets te vaak herhaald.
Komische Western
The Gunstringer is geen lange game en na vijf uur heb je de campaign uitgespeeld. Gelukkig zijn er tal van extra functies en modi die je kunt vrijspelen, wat voor heel wat uurtjes extra gameplay zorgt. De sfeer is geweldig en de komische handelingen en conversaties, gemixt met de reacties van het publiek, zullen je keer op keer aan het lachen brengen. Je bewegingen worden vlot geregistreerd maar heel af en toe gaat er toch iets mis, vooral als je zittend aan het spelen bent. Ondanks dat minpuntje is The Gunstringer één van de beste Kinect games tot op heden en geeft weer wat hoop op andere mooie games voor de bewegingscontroller. Als bonus krijg je trouwens gratis nog eens Fruit Ninja Kinect bij aanschaf van de game.