The Colony (film) Review

vrijdag, 25 april 2014 om 13:00
Stel je eens voor dat de wereld vergaat. De opwarming van de aarde zet voort en verschillende wetenschappers komen met wanhopige oplossingen die de situatie alleen maar verergeren. Een zeer populair onderwerp voor films tegenwoordig en ook The Colony gaat over dit onderwerp. Weet de film zichzelf te onderscheiden?
In The Colony, die alweer vorig jaar in de bioscopen verscheen maar binnenkort op dvd verschijnt, maken de wetenschappers torens om het weer te manipuleren. De aarde stopt met opwarmen en koelt verschrikkelijk snel af naar temperaturen onder nul. Al snel is de aarde helemaal bedekt in sneeuw en is er geen leven meer mogelijk. Al het leven sterft uit op een paar geluksvogels na die een plek onder de grond weten te vinden.

Sterk verhaal

Kleine ziektes als verkoudheid kunnen de hele kolonie doen uitsterven en daarom wordt in de samenleving meedogenloos omgegaan met zieken. Colony 7, waar de film over gaat heeft het geluk dat het nog enkele dieren en planten heeft om te kweken om zo in leven te blijven. Alles verloopt vlekkeloos totdat ze een noodoproep krijgen van een andere kolonie. Drie vrijwilligers gaan op expeditie om te kijken wat er aan de hand is. Dan gaat de film van start.
Het verhaal is conceptueel heel goed. Onder de drie vrijwilligers zijn acteur Laurence Fishburne, bekend van de Matrix en Kevin Zegers, die al in Dawn of the Dead te zien was. Ze gaan goed aangekleed op expeditie en komen na een lange tocht aan bij de schuilplaats van de kolonie in nood. Zonder al te veel te verklappen vinden ze een enorm horror dat ze na het vluchten volgt tot aan hun eigen huis, waarna het vechten losbreekt. Het verhaal is erg sterk en en goed uitgedacht.
Hoewel het op sommige punten erg voorspelbaar is, is het verhaal ook erg realistisch. Wat er in de film gebeurt, kan ook echt gebeuren in de toekomst. Wanneer de mensheid op de grond van afsterven staat, kan de mens rare dingen om te overleven, zoals andere bronnen van voedsel vinden. De acteurs leveren daarnaast ook een overtuigende prestatie en de film bevat alle denkbare situaties. Opstanden, opoffering, gevechten, liefde, strijd om macht, strijd om te overleven, het zit er allemaal in.

Vage tijdsloop

Waar het verhaal en de acteurs sterk zijn, betekent dit niet dat de film zelf ook sterk is. Het ontbreekt namelijk op andere vlakken behoorlijk. Zo gaat de film heel langzaam van start. Je hebt het gevoel dat je zit te kijken naar een diepgaande lange film, waarin enkele overbodige dingen gezegd worden en zelfs overbodige scènes inzitten. Dat is niet heel erg. Het kan zelfs leuk zijn om naar te kijken, maar dan moet het wel op die manier verder gaan. Dat is helaas niet het geval.
Na een uur en tien minuten heb je pas het gevoel dat de film begint, als de kolonie in een gevecht van leven of dood komt te staan met de vijanden. Tien minuten later is de film echter alweer afgelopen en blijft er een gevoel van leegte achter. De film gaat op het laatst ontzettend snel, waar de film zo langzaam van start ging. De film had of langer moeten zijn of sneller van op gang moeten komen. Nu lijkt hij afgeraffeld.

Voorspelbaarder kan niet

Ook de voorspelbaarheid is op sommige punten onuitstaanbaar. Niet alleen kun je bijna iedere beweging en scène zelf helemaal uitdenken, je kunt zelfs de zinnen van de acteurs aanvullen. Continu voorspelden wij wat er zou gaan gebeuren en dat kwam nog uit ook. Denk hierbij aan iemand die 'dood' is die dan op verbazingwekkende wijze toch nog leeft, een lontje van een bom dat op het laatste moment uitgaat en zelfs het traditionele lopen over een brug terwijl er een stuk afbreekt en je bijna valt is van de partij.
Maar het ergste zijn toch wel de verschrikkelijk voorspelbare teksten. De acteurs mogen dan wel overtuigend zijn, hun teksten zijn dat absoluut niet. Je weet wat er gezegd gaat worden en wat er gaat gebeuren. Het erge hiervan is dat in sommige situaties er juist een verrassend effect naar voren moet komen. Mooie scènes worden op deze manier verpest en dat komt de film niet ten goede.

Is dit het einde?

Tenslotte hadden wij nog wat aan te merken over het einde. Sommige films hebben een gesloten einde waarin iedereen overleeft, veilig is en verder kan met hun normale leven. Sommige films hebben een gesloten einde waarin iedereen doodgaat en het kwaad overwint en andere films hebben een open einde waarbij je zelf in moet voelen wat er gaat gebeuren. Deze film had geen van allen. Het einde is gewoon niet af.
Dit keert dan weer terug naar het eerdere commentaar over het snelle en afgeraffelde einde van de film. Je hebt geen idee wat er nu gaat gebeuren en hoe het nu verder moet. Er zijn veel te veel onbeantwoorde vragen die ervoor zorgen dat je wederom met een leeg gevoel staat. De problemen zijn niet opgelost en de film is voor je gevoel gewoon nog niet afgelopen. Zonde, want aangezien de film slechts tachtig minuten duurt was daar zeker ruimte voor.
Zonder al te veel te verklappen zit het einde ook vol met tegenstrijdigheden. Op het begin zit de kolonie vast in de kou en weten ze nog niet van het bestaan van de vijanden af. Als ze de problemen met de vijanden opgelost hebben, zou je zeggen dat de eerdere problemen, zoals de kou, nog steeds van kracht zijn. Het verleden lijkt echter totaal niet meer uit te maken op het einde, waardoor het begin als onnodig aanvoelt.

Goed verhaal, slechte film

Met de structurele problemen betreffende de tijd en het einde dat niet voldoet wegen de minpunten zwaarder dan de pluspunten. Het verhaal is goed en de acteurs zijn overtuigend, maar de film zit heel vaag in elkaar. Er klopt helemaal niks van als het gaat om tijdsloop, en ook de voorspelbaarheid is erg irritant. The Colony is dus een film die eigenlijk beter onder de ijskoude grond had kunnen blijven.
Cijfer: 4.5