The Club Review

Review
maandag, 04 februari 2008 om 10:41
xgn google image
Uitgever SEGA en ontwikkelaar Bizarre Creations waren even helemaal klaar met de doorsnee shooters en komen nu met wel een hele bizarre creatie: The Club, een arcade shooter die draait om snelheid en combo’s.
We kennen Bizarre Creations natuurlijk allemaal van de Project Gotham Racing serie, en sommigen onder jullie zullen ook weten dat het bedrijf grondlegger is van Geometry Wars. Maar waarom het bedrijf met een Arcade shooter komt is voor iedereen een raadsel. Het lijkt een geheel nieuwe stap voor Bizarre Creations, wat ook gedeeltelijk waar is, maar toch zie je bepaalde invloeden van PGR en Geometry Wars terug in de game, bijvoorbeeld combo meters, puntsystemen, tijdslimieten en niet onbelangrijk: snelheid. Introduceren Bizarre Creations en SEGA een welkome frisse kijk op een bestaand genre of kunnen ze deze club beter opheffen?
Verhaal
Je kiest één van de acht getalenteerde killers, met elk hun goede en slechte kanten zoals snelheid, uithoudingsvermogen en sterkte, en speelt hiermee door acht verschillende omgevingen op verschillende manieren. De financiële elite betaalt om te zien hoe jij andere mensen op een snelle en indrukwekkende manier vermoordt. Een third-person shooter waar je overleeft door zoveel mogelijk en zo snel mogelijk andere mensen te vermoorden. Stijl wordt in The Club beloond, in deze game betekent dat headshots maken, het open trappen van deuren, van randen afspringen en direct daarna iemand vermoorden en laten zien dat je goede schutter bent door van een grote afstand iemand neer te schieten. Vermoord een tegenstander, en je zult punten ontvangen, vermoord je er kort daarna nog eentje, dan zal je combo gaan groeien. Maar zorg ervoor dat je de combo niet verliest want dan haal je misschien de target score niet, en dat vindt de betalende elite niet zo leuk. Van een verhaal kun je dus eigenlijk niet spreken in deze, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, bizarre creatie.
Concept
In The Club draait het allemaal om snelheid. Het is niet een game waarin je rustig om een hoekje gaat kijken of er misschien een tegenstander staat en dan op je dode gemak gaat richten om hem dood te schieten. In tegendeel in The Club is tijd je grootste tegenstander, zoals hierboven al vermeld, is het de bedoeling om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk punten te halen. Elke tegenstander die je neerschiet geeft je extra punten en voed je combometer. Je combo groeit niet alleen door het neerschieten van tegenstanders, maar ook door het kapot schieten van zogenoemde ‘Skull Signs’, een soort verkeersborden met een doodskop erop. Hoe hoger de combo hoe meer punten je ontvangt. Als je voor langere tijd niemand vermoordt, en met lange tijd hebben we het in deze game over bijvoorbeeld het herladen van je wapen, zal je combo langzamerhand afnemen, een robuuste stem, zoals we kennen van Unreal Tournament, die je overigens vaker zult horen, zal dan roepen: ‘you’re combo is bleeding’. Tevens flasht er een rode gloed over je scherm dat je waarschuwt voor het in zicht komende verlies, en hoor je een indringend tikkend geluid met elk punt dat je combo afneemt.
Aan het einde van een level worden al deze punten opgeteld en ontvang je tevens punten voor de overgebleven tijd. Er is in The Club geen tijd om je druk te maken over het soort wapen dat je gebruikt, het aantal kogels dat je nog over hebt, de status van je gezondheid of het al dan niet missen van een supply pickup. Deze game draait puur om het halen van de hoogste score, want wie houdt er immers van verliezen?
Gameplay
Gezien er op zich weinig levels in The Club zitten is de variatie in gameplay een tikkeltje aan de magere kant. Echter heeft Bizarre Creations aangegeven dit expres te hebben gedaan, het is namelijk de bedoeling dat spelers elke map tot in de kleinste details uit hun hoofd leren om een zo hoog mogelijk score te halen. Haal een zo groot mogelijke combo en probeer de level zo snel mogelijk door te rennen. Elke keer dat je een bepaalde level speelt is het de uitdaging om een hogere score te halen dan de vorige keer dat je hem speelde, en bijvoorbeeld een hogere score dan andere gamers in je omgeving en online. Voor vele gamers zal dit score systeem een enorme stimulans zijn om de levels over, en over, en over te blijven spelen.
Het rennen door de levels overladen met tegenstanders, en de enorme snelheid in de game maken het spel uiterst intensief, misschien is het allemaal een beetje té intensief. Het gaat vele malen sneller dan mening shooter, en soms krijg je het gevoel dat je de controle over de game verliest en het allemaal niet echt verschilt maakt hoe je uiteindelijk handelt. Om eerlijk te zijn moest ik de game na een uur spelen echt even stopzetten en wat anders gaan doen. The Club is niet meer relaxt een spelletje spelen, maar keiharde actie dat uiterste concentratie en een hoog reactievermogen vraagt.

De levels kunnen op verschillende manieren doorlopen worden. Zo zul je normaliter een level moet doorrennen en zoveel mogelijk punten moeten scoren, maar kan het bijvoorbeeld ook zijn dat je aan een bepaalde plaats gebonden bent (deze kun niet verlaten omdat anders de springstof, die in je lichaam is geïmplementeerd, ontploft), en zoveel mogelijk punten moet scoren door aankomende vijanden met bosjes tegelijk neer te halen.

Multiplayer
Heel kort zal ik nog even de multiplayer bespreken, deze wijkt namelijk qua gameplay niet erg veel af van de singleplayer. Toch zitten er leuke extra elementen in en is het een verrijking voor de speelduur van de game. De multiplayer biedt vier modi: Killmatch, Team Fox Hunt, Hunted Killer en Team Skullshot. Killmatch is een andere naam voor deathmatch en in Team Fox Hunt moeten spelers een specifiek vijandelijk doel doden om punten te scoren, niet echt vernieuwend dus. In de Hunted Killer mode daarentegen moeten spelers een bepaalde andere speler neerhalen, degene die deze speler neerhaalt wordt daarna zelf het doelwit en zo voorts. De laatste mode is Team Skullshot, waarin spelers in teamverband zo snel mogelijk alle doelwitten van het andere team moeten stukschieten.
Conclusie
The Club is een third-person shooter met uiterst intense, snelle en harde actie, voor sommige gamers misschien iets té intens. Het gebrek aan levels is geen opbrekend gemis, maar zal de speelduur toch wel degelijk verminderen. De besturing is soms een beetje aan de ‘trage’ kant, maar de mogelijkheid voor de gevorderde spelers om een 180° draait te maken lost dit aardig op. Goede punten aan het spel zijn de online mogelijkheden en de nadruk die Bizarre Creations heeft gelegd op de competitieve element. The Club zal voor vele gamers een welkome afwisseling zijn op het doorsnee shooter genre!
Cijfer: 8

Populair Nieuws