Tappingo Review

Review
maandag, 14 april 2014 om 16:00
xgn google image
Of je nu in de trein naar school, in de bus naar je werk of gewoon onderuit op de bank zit, een puzzel maken is een vermakelijke manier om wat tijd te doden. Tappingo is zo'n typische tijddoder waar je voor korte tijd plezier uit kunt halen. Maar weet het ook op te boksen tegen alternatieve puzzelgames op de 3DS?
Iedereen die een verhaal gedreven puzzelgame als Professor Layton wil spelen kan nu al wegklikken want dat is Tappingo niet. Het is verzameling van 104 puzzels die je één voor één af kunt werken. De eerste 53 puzzels zijn nog redelijk simpel, maar voor de rest van de puzzels wordt het speelveld vergroot en daarmee de moeilijkheid omhoog geschroefd. Maar goed, daarover later meer. Laten we eerst maar eens kijken wat voor puzzels je kunt verwachten in Tappingo.

Puzzelen met blokken

Wie een eerste blik werpt op Tappingo, zal waarschijnlijk snel de link leggen met Picross, een andere puzzelgame die op de DS en 3DS is verschenen. Het speelveld ziet er inderdaad enigszins hetzelfde uit, maar de gameplay zit toch net iets anders in elkaar. Zoals je op de screenshots kunt zien is het speelveld verdeeld in een hele boel hokjes met in enkele een cijfer. Als je zo’n blokje met een cijfer selecteert en omhoog, omlaag, links of rechts drukt, zullen alle aangrenzende hokjes in die richting gevuld worden totdat het pad geblokkeerd wordt door een ander blokje. Het is de bedoeling dat je net zoveel hokjes vult als het cijfer in het blokje en daarmee een plaatje creëert.
Klinkt ingewikkeld? Nou, dat valt in praktijk wel mee. Vooral de eerste 53 puzzels zijn absoluut geen probleem. Stuk voor stuk heb je er geen moeite mee deze binnen een minuut te voltooien. Het wordt iets gecompliceerder zodra het speelveld verdrievoudigd wordt. De omvang kan in het begin zelfs een beetje overweldigend zijn. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Heb je eenmaal een beginnetje gevonden dan raas je als een sneltrein door de rest van de puzzel heen. Nee, Tappingo zal je het nooit echt moeilijk maken. Jammer, want van een puzzelgame verwacht je juist een uitdaging.

Eentonige gameplay

Dit gebrek aan uitdaging zit hem vooral in het feit dat je vrijwel niet hoeft te puzzelen. We kunnen allemaal wel tot tien tellen en als je ziet dat er zoveel hokjes beschikbaar zijn weet je al wat je moet doen. Het komt alleen bij de lage getallen voor dat je zelf moet uitvogelen in welke van de vier richtingen je de blokken moet sturen. De techniek hiervoor is echter altijd hetzelfde. Het maakt niet uit of je met de eerste of de laatste puzzel bezig bent, deze dilemma’s zijn op dezelfde manier op te lossen. Je moet gewoon de rest eerst invullen. Je hoeft geen genie te zijn om door de puzzels heen te komen.
Heb je je door 104 dezelfde puzzels zonder afwisseling weten te werken? Dan heb je meteen de complete game uitgespeeld. Het ontbreekt Tappingo aan meerdere modi of andere content naast de reguliere puzzels. Na ongeveer vijf uur puzzelen kun je de game weer vergeten. Puzzels herspelen is niet leuk, want je weet al welk plaatje je moet maken. Van zijn herspeelbaarheid moet Tappingo het dus niet hebben, waardoor het des te beter uit de verf komt als een game die je even tien minuutjes speelt en weer weglegt.

Onnauwkeurige besturing

Meer dan tien minuten aan een stuk puzzelen in Tappingo is sowieso niet echt aan te raden. Het spel laat zich niet echt handig besturen. Je hebt de keus om met de stylus te spelen of met de toetsen op je 3DS. Me de stylus spelen heeft echter geen zin. De punt van het stokje is groter dan één hokje waardoor je vaker verkeerd tikt dan goed. Zonder backspace knop kan dit een hoop extra werk opleveren omdat je de fout weer moet herstellen. Zonde van je tijd. Dan kun je beter gewoon met de knoppen spelen.

Betere alternatieven

Het is moeilijk om Tappingo met een goed geweten aan te raden. Als je tussendoor eens een puzzel wilt maken is deze game een geschikte kandidaat. Feit blijft dat deze puzzels simpelweg niet uitdagend zijn en de geoefende puzzelaar kan dan ook beter wegblijven. De besturing laat te wensen over en de drang naar of mogelijkheid tot herspeelbaarheid is niet aanwezig. Je kunt je geld beter besteden aan een Professor Layton of Picross.
Cijfer: 4